×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2200511 - خاطره محسن رضایی از شهید صیاد شیرازی در دفاع مقدس

به گزارش میلیتاری نیوز به نقل از ميليتاری نيوز، فرمانده سابق سپاه پاسداران گفت: نوآوردی در طراحی و لجستیک محدودیتی ندارد و در همه ابعاد جنگ راه گشا است. در عملیات خیبر، به درون باتلاق ها رفتیم چون به این نتیجه رسیده بودیم که در جنوب امکان عملیات بزرگ وجود ندارد.

محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در سومین جشنواره ایده‌پردازی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: از امیر حیدری که توجه جدی به ابتکار و نوآوری در نیروی زمینی کرده است تشکر می‌کنم، تا الان نیروی زمینی را پیشروتر از سایر نیروها در ایده پردازی می بینم و امیدوارم این پیشگامی را حفظ کنید.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع)افزود: رهبر معظم انقلاب مدتها پیش مطرح کردند که هر کسی علم را در اختیار داشته باشد، حاکمیت و اقتدار دارد. ایشان به همه دانشگاه ها ابلاغ کردند که کرسی های نظریه پردازی را برپا کنند. بعد به نیروهای مسلح ابلاغ فرمودند و کمیته فرا دستگاهی با هدف پیگیری خلاقیت و نوآوری در نیروهای مسلح تشکیل شده است.

وی در رابطه با ضرورت ایده پردازی در نیروهای مسلح افزود: اگر به چهل سال پیش برگردیم، انقلابی که در ایران صورت گرفت، یک پدیده نو در دنیا بود و انقلاب اسلامی نام گرفت. در محتوای این انقلاب بجای تکیه بر احزاب به مردم اتکا کرد و با محتوای اسلامی پیش رفت و نهادهای نویی را پس از پیروزی شکل داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم سالاری دینی از ابداعات انقلاب بود. نوآوری و خلاقیت در تشکیل جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. جمهوری اسلامی را برخی به غلط با سایر جمهوری های دنیا مقایسه می کنند؛ در جمهوری اسلامی بر خلاف جمهوری های معمول دنیا دو عاملیت سیاسی دخیل است در جمهوری اسلامی که یک حقیقت واحد است ، سه عاملیت مجلس و دولت و امر ولایت بصورت یگانگی جمع شده‌اند.

«رهبری را مجلس خبرگان، قانون را مجلس شورای اسلامی و دولت را مردم با انتخابات مستقیم تشکیل می دهند. رکن رهبری بر فراز دو رکن دیگر قرار گرفته است. این یک نظام بر پایه نظریه ای علمی است که از انسجام برخوردار است. یک حقیقت واحد است و سه پاره نیست. برخی افراد با رویاهای دیگر، در درون نظام ما اختلاف و چالش ایجاد می کنند و خلاف منطق نظام عمل می کنند. این نظام با ظرفیت اسلام شکل گرفته و مردم در درون اسلام و چارچوب آن، آزادی عمل دارند. مسیحیت با بعد اجتماعی ضعیف، قابلیت های اسلام را برای تشکیل نظام سیاسی ندارد.»

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در همین محل نیروی زمینی بارها با برادرم صیاد در مورد جنگ جلسه داشتیم، در تنگنای مهمات و قطعات یدکی بودیم. در عملیات طریق القدس مهمات توپخانه ما بسیار کمتر از نیاز بود و با نوآوری و خلاقیت پیش رفتیم. آقای معین وزیری یادشان است که از نظر امکانات، یک نابرابری مطلق در جبهه ها بود.

وی با برشمردن عوامل ایجاد اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: نخستین عامل ایجاد اقتدار نیروهای مسلح ایمان الهی است که به ما روحیه شهادت طلبی و انگیزه کار برای خدا و توکل را می دهد. عامل دیگر اقتدارآفرینی، فکر، ایده پردازی و نوآوری است. همین دو عامل در کنار هم معجزه آفرینی می کند. مساله سوم، فناوری و موضوع چهارم، مهارت همه نیروها است. مساله فکر که پس از ایمان و قبل از فناوری و مهارت قرار می گیرد، بسیار تعیین کننده است. می توان کمبود لشکر ها را با فکر و طراحی جبران کرد.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در عملیات بیت المقدس، ایده ای بود که عملیات نصر را دنبال کنیم و ایده دیگر این بود که از کارون نزدیک خرمشهر وارد شویم. هر دو طرح، محاسن و معایبی داشت. در طرح اول، لجستیک به راحتی تامین می شد اما در عبور از کارون در لجستیک اشکال پیش می آمد. در ستاد فرماندهی، در مورد نوع پل، پیاده کردن امکانات و پیمودن راه بین کارون تا جاده تصمیم گیری‌هایی شد.
 

بیشتر بخوانید:

واکنش محسن رضایی به برخورد ناجا با دراویش

استاد دانشگاه جامع امام حسین گفت: نوآوردی در طراحی و لجستیک محدودیتی ندارد و در همه ابعاد جنگ راه گشا است. در عملیات خیبر، به درون باتلاق ها رفتیم چون به این نتیجه رسیده بودیم که در جنوب جبهه ها، امکان عملیات بزرگ وجود ندارد، به دنبال راهی ابتکاری بودیم و به حور و باتلاق ها برخورد کردیم که پس از طی چهل کیلومتر در نیزارها با دو سه کیلومتر جنگ، می‌توانیم به جاده بصره برسیم. دشمن در آنسوی حور، پاسگاه هایی ایجاد کرده بود. ما باید با لشکرهای خود، عملیات پارتیزانی را اجرا می کردیم. از تجربه این عملیات در والفجر 8 و کربلای 5 استفاده کردیم.

وی گفت: بدون ایمان و نوآوری نمی توانستیم سرزمین هامان را آزاد کنیم. ارتش انقلابی ما در دو حادثه سر بر آورد. یکی واقعه انقلاب اسلامی بود که نیروهای وفادار پای این سرزمین ماندند. تحول دوم در جنگ روی داد، یادم است برادرم صیاد پس از برخورد بنی صدر، به سپاه آمدند و همراه با برادرم دانایی فر غریبانه می نشستند و طرح عملیات ها را پیشنهاد می کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیشرفت های صنایع دفاعی ایران و تغییرات فناورانه در نیروهای نظامی گفت: سیر تکنولوژیک در دنیا آنقدر سریع است که ناتو نیروی چهارم خود را در موضوع سایبری تشکیل داده است. ما با فکر و ایمان می توانیم برتری دفاعی مان را حفظ کنیم. یکی از پیشرفت های ما، فناوری موشکی است که از 1700کیلومتر آنسوتر مقرهای داعش را بدون تلفات غیر نظامی هدف قرار می دهیم. آن زمانی که موشک ها را از لیبی گرفتیم، مستشاران قذافی به سفارت خانه رفتند و شهید طهرانی مقدم در ظرف 20 روز موشک ها را به سوی عراق شلیک کرد.

رضایی گفت: از همه فرماندهان تقاضا می کنم که به نیروهای جوان اهمیت بدهید. حتی اگر افسر جوانی ایده ای را طرح کرد، به او توجه کنید. بستر لازم را برای پذیرش ایده های نوین فراهم کنید و چنین جشنواره هایی را با تشویق نیروهای مبتکر، ادامه بدهید. جایزه های خوبی را برای فرماندهان و افسرانی که ایده های خوبی را طرح می کنند، در نظر بگیرید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به عنوان یک برادر عرض می کنم که وحدت نیروهای مسلح را حفظ کنید. از تمایزات و تفاوت ها برای وحدت پیشرونده استفاده کنید. وحدت انسجام ملی ما را تقویت می کند. نیروهای مسلح مهمترین سنگر ثبات و امنیت کشور است.

وی افزود: اطمینان دارم که ارتش جمهوری اسلامی، در سال های دیگر پیشرفت های بسیاری خواهد کرد و من وسایر پاسداران در خدمت همه شما هستیم.

در ابتدای این برنامه سرلشکر محسن رضایی با امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، از نمایشگاه دستاوردهای یگان ها و گروه های تحقیقاتی ارتش بازدید کردند.

همچنین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهدای لوح تقدیر و تابلو مزین به نام مبارک حضرت صدیقه طاهره (س) به فرمانده نیروی زمینی ارتش، از زحمات ارتش جمهوری اسلامی در یاری رسانی به زلزله زدگان در استان کرمانشاه تقدیر کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.