×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

photo 2018 01 30 12 12 52 - معرفی بمب هوشمند و هدایت شونده سدید 342 و سدید 361

خانواده تسلیحات هوا به سطح گلاید (پرواز بدون نیاز به موتور) سدید تا زمان رونمایی از پهپاد رزمی شاهد 129 همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشت. در جریان نمایش نمونه رزمی پهپاد شاهد 129 با پرتاب یک تیر موشک سدید 342, این سلاح را از وضعیت یاد شده خارج نمود و آن را به یکی از پروژه های موفق در زمینه توسعه تسلیحات بومی ایران مبدل ساخت.

بمب هدایت شونده سدید سلاحی مخصوص پهپادهای ایرانی که علیه تکفیری‌ها در سوریه و عراق استفاده میشود.

دقت بسیار بالا و ارسال تصویر هدف ، از ویژگی های خوب بمب سدید 342 است.

سدید یک بمب هدایت شونده است که می تواند در صورت لازم به سمت هدف گلاید (پرواز بدون نیاز به موتور) کند. وزن کلی آن 34 کیلوگرم است، طول آن 1630 میلی متر و قطر آن 152 میلی متر بوده و از سر جنگی شدید الانفجار و ترکش شونده بهره می برد و نحوه فعال شدن آن برخورد مستقیم به هدف است. این بمب هدایت شونده می تواند بر اساس سفارش مشتری به سامانه های هدایت اپتیکی، لیزری یا فروسرخ مجهز شود.

بمب سدید 342 احتمالا از موشک توفان(تاو) کپی شده البته با تغییراتی در سیستم هدایت و حذف موتور و پیشرانه که منجر به ساخت نمونه اولیه موشک سدید از افزودن جستجوگر تلوزیونی بمب هدایت شونده قاصد به قمست دماغه موشک توفان(تاو) و حذف بخش هدایت سیمی از پشت این موشک به وجود آمد!

در نخستین پرتاب آزمایشی موشک سدید 342 این موشک از نوع هدایت مانیتوری و به وسیله پهپاد 129 از داخل تیوب به سمت هدف پرتاب شد و در فاصله چند متری از هدف فرود آمد , این دقت برای یک موشک ضد زره چندان مطلوب نیست,که می توان منشاء اصلی این دقت پائین را استفاده موشک سدید 342 از سیکر تلوزیونی (و احتمالا قطعات و کد های نرم افزای)پیشرفته دانست.

بعد از مدتی چندین مدل متفاوت از موشک سدید 342 با سیکر های جدید به نمایش در آمد و به طور کلی به نظر می رسد سدید به انواع سیکر های تلوزیونی , حرارتی و لیزری مجهز شده است.همچنین یک نوع سیکر دیگر با پوشش جیوه ای رنگ , برای موشک سدید 324 تولید شده که احتمالا از سنسور تصویر ساز حرارتی (IIR) بهره می برد.

photo 2018 01 30 12 04 58 - معرفی بمب هوشمند و هدایت شونده سدید 342 و سدید 361

تصویری از خط تولید سدید ,سپاه پاسداران تنها مصرف کننده خانواده سدید است که در شاهد 129 هم شاهد نصب یک فروند بمب سدید هستیم.

پهپاد شاهد 129
یکی از موثر ترین پهپاد های ایرانی دارای برد حدود ۲۰۰۰ کیلومتر که دارای بالهای کشیده بزرگ برای مصر ف سوخت کمتر در ارتفاع بالا است. شاهد ۱۲۹ همانند کرار دارای یک واحد خلبان خودکار برای پرواز دوربرد خارج از برد امواج رادیویی احتمالا بر اساس تنظیم مسیر و برنامه ریزی پرواز از قبل است و میتواند تصاویر گرفته شده را برای پایگاه زمینی ارسال کند اگرچه بدون ماهواره برد ارسال تصاویر محدودیت دارد. این پهپاد دارای یک سامانه دیده اپتیکی زیر دماغه برای شناسایی و نشان گذاری لیزری است . همچنین شاهد ۱۲۹ از یک موتور توروپراپ بهره می برد که به گفته برخی منابع داخلی ایران از بنزین سوپر برای کاهش هزینه عملیات استفاده میکند و بیان شد برد ان ۲۰۰۰ کیلومتر در حالت مسلح است و میتواند تا ۲۴ ساعت مداومت پرواز داشته باشد . این پهپاد ازسال ۲۰۱۳ در خط تولید است و یک نمونه ان مجهز به هشت موشک ضد تانک سدید ۱ به نمایش در امده است. از قرار معلوم این نمونه در خدمت سپاه است و باید ان را یکی از موثر ترین پهپاد های ایرانی دانست که به ایران کمک خواهد کرد تا مرز های خود را بهتر تحت کنترل داشته باشد و دست به حملات مسلح دست کم بر ضد اهداف محافظت نشده ای چون گروه های تروریستی بزند.

photo 2018 01 30 12 13 01 - معرفی بمب هوشمند و هدایت شونده سدید 342 و سدید 361

در بالگرد بالگرد شاهد ۲۸۵ هم شاهد مسلّح شدن به موشک سدید 342 بودیم

 

بمب هوا به سطح سدید فاقد پیشران می باشند و صرفا با گلاید فاصله بین هواگرد تا هدف را طی میکنند و یک نوع سلاح هواسر محسوب می شوند که مشخصه ظاهری این نمونه ها , نداشتن نازل پیشران در قسمت میانی بدنه و دارا بودن قطعه ای دوکی شکل در انتهای موشک می باشد. همچنین این نمونه ها به وسیله دو قلاب در قسمت بالای بدنه به صورت مستقیم به پایلون متصل می شوند و در برخی نمونه های سدید 342 , از بالک های میانی ثابت استفاده شده است. این نمونه از سدید با توجه به حذف پیشران و آزاد شدن فضاهای مختص آنها در بدنه سلاح , توان بالقوه ای برای پذیرش سرجنگی ثانویه و افزایش میزان تخریب را دارا می باشند , اما تا به حال شواهدی مبنی بر انجام این کار دیده نشده است.

در نمونه هایی از این بمب هدایت شونده برای جبران کاهش برد ناشی از حذف پیشران , بالک های میانی حذف شده و به جای آنها بالک هایی ثابت با اندازه ای بزرگتر تعبیه شده که طول پرواز و گلاید افزایش یابد.

به نظر می رسد دلیل اصلی حذف پیشران در این نمونه ها , از بین بردن علائم صوتی و حرارتی حاصل از فعالیت پیشران می باشد که می تواند پیش از رسیدن سلاح به هدف , موجب کشف سلاح شده و موفقیت علمیات را تحت تاثیر قرار دهد! اهمیت این مسئله در خصوص استفاده از تسلیحات هوا به سطح بر علیه گروه های تروریستی بیشتر و بهتر درک می گردد! بر همین اساس بمب هدایت شونده سدید 342 را می توان سلاحی ایده آل برای مقابله گروه های ترورسیتی به شمار آورد که در صورت پرتاب از پهپادی با ارتفاع پروازی بالا میتواند موجب غافل گیری اهداف شده و ماموریت را با موفقیت به انجام رساند.

در حال حاضر بمب سدید 342 روی پهپاد شاهد 129 نصب و در عراق و سوریه با موفقیت اهداف مورد نظرش رو منهدم می کنه.

پیدایش موشک سدید 261

در کاتالوگ مربوط به معرفی بالگرد شاهد 216 از بکار گیری موشک شلیک کن – فراموش کن ( Fire-and-Forget ) سدید 361 نام برده شده از طرفی چون ما قبلا موشک سدید با این کد نداشتیم و از طرف دیگه در کاتالوگ دیگری که از شاهد 216 در دسترس بود و در اون کاتالوگ تصویر موشک ویخر روسی ( Vikhr یا AT-16 ) که یک موشک سوخت جامد هدایت لیزری ضد تانک با برد 8 تا 10 کیلومتر نمایش داده شده … این احتمال رو قوی کرده که موشک سدید 361 میتونه نمونه بومی موشک ویخر روسی باشه

fsfsegsegshhsr - معرفی بمب هوشمند و هدایت شونده سدید 342 و سدید 361

موشک هایی مثل سدید 1 و سدید 361 و هلفایر و امثالهم بعلت طول کمتری که دارن قابلیت اینو دارن که در هر طرف بالگرد 4 تا موشک لود بشه

درباره موشک سدید 361 تاکنون اطلاعات یا تصویری منتشر نشده است اما احتمالا دارای هدایت لیزری بوده و یا جستجوگر از نوع اپتیکی (دید مرئی یا تصویرساز حرارتی) خواهد بود. موشک سدید نصب شده روی بالگرد شاهد285 با طول حدود 140 سانتیمتر دارای بیشترین برد 4 هزار متر بوده و زمان پرواز بیشینه آن در حدود 30 ثانیه است که برای شکافتن زره ادوات دشمن از سرجنگی خرج گود بهره می‌برد.

موشک هوشمند سدید برد موشک سدید انواع موشک سدید موشک ضد تانک سدید مشخصات موشک سدید مشخصات موشک سدید 1 موشک هدایت پذیر سدید موشک های هدایت پذیر سدید موشک سدید ویکی وزن موشک سدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.