×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2158373 - عوامل جلوگیری از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان

به گزارش ميليتاری نيوز، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله ای نوشت که جنگ رژیم صهیونیستی در لبنان هنوز منتفی نیست، مبنای این سخن این است که هیچ کس نمی‌تواند با قطع و یقین بگوید که این جنگ انجام نمی شود. این ارزیابی البته ادامه روند بعید بودن این جنگ را نفی نمی کند، چیزی که در نتیجه مجموعه‌ای از عوامل از جمله توانمندی های آسیب رسانی و تخریبی نیروهای محور مقاومت ضد اسرائیل به وجود آمده است. در غیر این صورت جنگ مذکور در سالهای گذشته بارها و نه تنها یک بار به وقوع پیوسته بود.

یکی از مهمترین پیچیدگیهای درک و ارزیابی مواضع رژیم صهیونیستی، مشکل بودن جداسازی رویکرد بزرگنمایی موجود در تل آویو و ارزیابی های واقعی در رابطه با جنگ آینده است. مشخص است که بخش بسیار گسترده ای از مواضع و اظهارات مطرح شده در سرزمین‌های اشغالی، بزرگنمایی هایی است که با هدف بیشتر نشان نتایج این جنگ مطرح می‌شود تا بتواند جلوی جنگ و پیامدهای آن را بگیرد. در مقابل، مواضع و اظهارات بسیار محدودی نیز هستند که به صورت واقعی ماهیت این جنگ و سناریوها و نتایج آن و تحولات عملی همراه با آن را ارزیابی می کنند.

بیشتر مواضع و اظهارات مطرح شده در سرزمین های اشغالی و تحلیل‌های نوشته شده در رسانه های عبری زبان در خصوص نحوه تعامل با مرحله قبل از جنگ است، حتی اگر به خود این جنگ پرداخته باشد. به عنوان مثال موضوع مطرح شده در رابطه با بازگرداندن لبنان به عصر حجر با هدف ایجاد وحشت در افکار عمومی لبنانی‌ها و اعمال فشار بر نیروهای مقاومت صورت گرفته تا شاید بتواند مانع از اجرایی شدن توانمندی‌های نظامی و دفاعی این حزب در برابر اسرائیل شود یا بازدارندگی را در برابر مقاومت نسبت به تقویت توانمندی‌های ایجاد کند.

ارزیابی‌ها و توصیفات جنگ و سناریوهای مربوط به آن تا حد زیادی خارج از دامنه این بررسی ها است و این شکاف در ابعاد نظری نیز ممکن است. سطح عدم یقین و اطمینان در جنگ آینده بسیار بالا است، چرا که قدرت تخریب دو طرف بالا است و این موضوع در نتیجه امکاناتی است که به عامل بازدارندگی قبل از آغاز درگیری‌ها یا در خلال آن در نزد دو طرف تبدیل می‌شود.

شاید قدرت تخریب نیروهای مقاومت تا اندازه ای نباشد که بخواهد اسرائیل را به عصر حجر بازگرداند، اما قطعاً به اندازه ای است که می تواند اسرائیل را در شرایط قبل از جنگ نگه ندارد. این نتیجه با وجود هر نوع رفتار و واکنش قبل از جنگ یا در طول آن از سوی اسرائیل ممکن است. این موضوع بر تصمیم گیریهای تل‌آویو تاثیر گذاشته و مانع از اجرای گزینه های خصمانه این رژیم می شود. همین موضوع است که قدرت بازدارندگی متقابل نامیده می‌شود و صرف نظر از حجم توان مالی و نظامی، باعث ایجاد بازدارندگی متقابل بین دو طرف می گردد. این موضوع با این نکته تناقضی ندارد که رژیم اسرائیل از توانمندی‌های نظامی بالایی برخوردار است که بالاتر از توانمندی های نیروهای مقاومت است.

همین میزان تخریب است که بر تصمیم‌سازان تل‌آویو تاثیر می گذارد. همین موضوع باعث ایجاد تغییر در اظهارات و مواضع مطرح شده در میان مسئولان تل‌آویو نسبت به موضوع جنگ می شود، تا جایی که آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اظهارات متنوعی را در دعوت به کشتار مردم و در پیش گرفتن مواضع افراطی مطرح می کند. وی در واکنش به جنگ احتمالی آینده با حزب‌الله می گوید که اگر خدای نکرده این جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی واقع شود، دیگر مانند جنگ های گذشته نخواهد بود. همین عبارت “خدای نکرده” نشانه ای از مواضع اسرائیل در ترس از وقوع جنگ با لبنان است و همین موضوع علت امتناع صهیونیست ها از آغاز این جنگ را روشن می کند.

قدرت تخریب، یکی از ساختارهای بازدارندگی محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است. چند روز پیش سامی کلیب در شبکه المیادین از سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در رابطه با وجود یا عدم وجود سامانه دفاع هوایی و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی سوال کرد. پاسخ سید حسن نصرالله سکوت و خنده بود، این یعنی اینکه نصرالله از استراتژی ابهام در رابطه با توانمندی‌های محور مقاومت عدول نکرده است. البته پاسخ به سوال شبکه المیادین ممکن است دیروز از سوی رژیم صهیونیستی مطرح شده باشد. این پاسخ می تواند سیگنالی اساسی در رابطه با جلوگیری از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان شود که در کنار قدرت بازدارندگی محور مقاومت قرار می گیرد.

روزنامه صهیونیستی معاریو در شماره دیروز خود از ایجاد رویکردی خبر داد که اخیراً در ارتش اسرائیلی به راه افتاده و به دنبال تقویت توان موشکی این رژیم در برابر نیروی هوایی آن است. این استراتژی برای ایجاد اهرم قدرت و فعال سازی آن دنبال می‌شود و مبتنی بر نگرانی از نتایج ریسک حمله با جنگنده های رژیم صهیونیستی و امکان ساقط کردن آنها و اسیر شدن خلبانان آنها صورت گرفته است. بنا بر اعتقاد لیبرمن، رژیم صهیونیستی می‌تواند از طریق توان موشکی خود از ادارهای موجود در نزد دوست و دشمن فرار کند.

به این ترتیب کم کردن میزان استفاده از نیروی هوایی و دوری جستن از مخاطرات آن باعث شده لیبرمن هفته گذشته خواستار اختصاص اولین بخش از بودجه مالی برای خرید موشک‌های دقیق شود که در دایره اول پیرامونی رژیم صهیونیستی از جمله عرصه لبنان و سوریه عملیات می‌کنند.

اطلاعات مهم دیگر در این رابطه در روزنامه صهیونیستی معاریو مورد توجه قرار گرفته که مرتبط با موازنه بازدارندگی متقابل و جلوگیری از فعال سازی توانمندی های دشمن در عرصه لبنان است. این گزارش می‌نویسد که لیبرمن و فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی به توانمندی های نیروی زمینی موجود در نزد خود اعتقاد ندارند. بر اساس این گزارش وزیر جنگ اسرائیل مانند فرماندهان ارتش اعتقاد ندارد که نیروی زمینی ارتش برای ورود به چالش های فراروی خود به ویژه در صورت وقوع جنگ در جبهه شمالی آمادگی داشته باشد. در این گزارش آمده است که چیزی که درشمال انتظار نیروها را می‌کشد، کاملا متفاوت خواهد بود. در این در گیری دیگر نصرالله تنها نخواهد بود بلکه در کنار نیروهای بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نیروهای مقاومت و گردان های مرتبط با آن قرار می گیرد که منطقه را پر کرده اند.

به این ترتیب می‌توان از چهار عامل موثر و بازدارنده در کنار عوامل دیگر نام برد که در میز تصمیم‌سازی تل‌آویو حضور دارد و مانع از عملیات نظامی این رژیم و طرح دیدگاه های افراط گرایانه ضد عرصه لبنان می شود. این عوامل عبارتند از توان  تخریبی بالای حزب الله لبنان بعلاوه سامانه‌های دفاع هوایی و جنگ چند وجهی و عدم آمادگی نیروی زمینی ارتش اسرائیل برای ورود به این جنگ. در پایان این مقاله می توان به نتیجه گیری دیروز روزنامه صهیونیستی معاریو اشاره کرد که نوشته بود: با وجود احترام برای همه، بدون هیچ مانور زمینی برای نیروهای زمینی، امکان پیروزی در جنگ ها وجود ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.