×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2131739 - خدمات ریاض به صهیونیسم

به گزارش ميليتاری نيوز، عربستان سعودی که این روزها عملاً تحت حاکمیت محمد بن سلمان قرار دارد، با مجموعه‌ای از شکست‌ها مواجه شده است که احساس فشار و تنگنا به آن داده است. دردسرهای مربوط به توانمندی بالای جریان الحوثی در مقاومت دو و نیم ساله در برابر عملیات نظامی در یمن و رسیدن موشک های بالستیک یمن به ریاض پایتخت عربستان به علاوه آغاز بحران عربستان با قطر و عدم تعیین تکلیف نهایی این بحران به علاوه باقی ماندن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در عرصه قدرت در دمشق با وجود مخالفت عربستان و خسارت های وارد شده به گروه های تروریستی تحت تغذیه عربستان، ابعادی از این شکست ها را شامل می شود. محمد بن سلمان در همین رابطه تلاش دارد شکست های خود را با انتقال فتنه به لبنان جبران کند، چراکه این کشور را منطقه‌ای آسان برای نفوذ خود می‌داند و تلاش دارد با این اقدام از پایداری محور مقاومت انتقام بگیرد. عربستان در همین راستا فشارهایی را بر رژیم صهیونیستی وارد کرده تا آن را وادار به حمله به حزب الله کند.

بخش سوم: تحریک بی‌سابقه ضد حزب الله لبنان:

شکی نیست که نگرانی عمیقی در میان جامعه سعودی و صهیونیستی نسبت به افزایش قدرت حزب الله و محور مقاومت وجود دارد. اسرائیل همچنین در نگرانی های عربستان سعودی در رابطه با توسعه نفوذ ایران و روحیه مقاومت در کشورهای متعدد منطقه از جمله لبنان و عراق و سوریه و فلسطین مشارکت دارد. با این وجود فرماندهی نظامی اسرائیل که دو بار طعم شکست را از حزب الله لبنان کشیده، به خوبی می‌داند که جنگ احتمالی سوم، جنگی است که نتایج آن تضمین شده نیست و هزینه‌های بالاتری برای این رژیم به دنبال خواهد داشت. این هزینه ها تنها به علت وجود 150هزار موشک در ناوگان موشکی حزب الله نیست، بلکه ارتش لبنان نیز با حزب‌الله در یک اردوگاه واحد قرار دارد و دیدگاه امنیتی که میشل عون رئیس جمهور لبنان آن را پذیرفته و ائتلافی که با سید حسن نصرالله دارد، معادلات سیاسی و نظامی را تغییر داده و موقعیت ملی حزب الله در برابر هر نوع تلاش برای ایجاد بی ثباتی در لبنان یا قرار دادن آن در جنگ های فتنه انگیز را تقویت کرده است.

سید حسن نصرالله در سخنرانی خود در روز 10 نوامبر 2017 اعلام کرد که عربستان از اسرائیل خواسته است تا به لبنان حمله کند. این کشور پیشنهاد کمک ده ها میلیارد دلاری در ازای این حمله را داده است. تا چند ساعت قبل از این سخنرانی روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تحلیل تحولات اخیر اعلام کرد که عربستان طرح کاملی دارد که هنوز افشا نشده است.

استعفای نخست وزیر لبنان به عنوان دیکته‌ای از سوی عربستان سعودی ناشی از ناامیدی ریاض نسبت به همکاری های موجود بین حزب الله و دولت لبنان و دیدار حریری با دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران در امور بین الملل بود. حریری سعی کرد استعفای خود را در ریاض توجیه کند، ‌او این کار را در بیروت انجام نداد، چرا که در ریاض نسبت به جان خود نگران بود. او بعد از بازگشت به لبنان تلاش کرد اوضاع کنونی را به دوران قبل از ترور پدرش رفیق شبیه بداند. ناظران اعتقاد دارند که این سخن نشان دهنده ترس وی از جانش است و این عربستان است که بر وی فشار وارد می کنند و در پرونده های مختلف را تهدید کرده تا مجبور به استفاده کنند.

سفرهای محرمانه جارد کوشنر به عربستان

سرزمین های اشغالی بنابر اعلام شبکه ده تلویزیون رژیم، وزارت خارجه اسرائیل مواضع خود را در پی استعفای حریری بین سفارت های خارجی توزیع کرد. مضمون این مواضع کاملا منطبق با مواضع رسمی عربستان در بررسی حوادث بود و مسئولیت ایجاد بحران در لبنان را به صورت مستقیم بر عهده ایران و حزب الله قرار داده بود.

دوف زکهایم که پیش از این و در دوران ریاست جمهوری دونالد رایگان و جورج بوش پدرمناصب عالی رتبه ای در وزارت جنگ آمریکا داشته است، در مقاله‌ای در مجله فارین پالیسی آمریکا از ایجاد ائتلاف سه جانبه میان بنیامین نتانیاهو وجارد کوشنر داماد ترامپ و محمد بن سلمان خبر داده و نوشته قدرت این ائتلاف در حال افزایش است. این ائتلاف طرحی را برای افزایش تنش با ایران و محور مقاومت در دستور کار قرار داده است.

وی تأکید کرد که جارد کوشنر از ابتدای سال میلادی تاکنون بالغ بر سه بار به ریاض سفر کرده که آخرین سفر محرمانه بوده است. در این رابطه می توان گفت تمامی احتمالات از جمله آغاز جنگ وجود دارد. دان شابیرو مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در امور خاورمیانه  و تحلیلگر مسایل منطقه که در تل آویو سکونت دارد، مقاله ای را در نسخه انگلیسی روزنامه‌هاآرتص منتشر کرد. وی در این مقاله توضیح می دهد که عربستان طرحی را آماده کرده تا بتواند موج درگیری‌ها را به لبنان انتقال دهد. ریاض درخواست خود را به اسرائیل داده تا در اجرای نظامی این طرح به آن کمک کند. البته اسرائیل نسبت به این درخواست هشدار داده است، چرا که نمی تواند به نیابت و یا تحریک کشورهای دیگر در زمان نامناسب خود وارد یک جنگ شود، مگر اینکه نتایج آن تضمین شده باشد و در راستای منافع استراتژیک رژیم اسرائیل باشد. وی می افزاید که به همین علت بود که تل آویو به سرعت پشت مسعود بارزانی متحد تاریخی خود در کردستان عراق را خالی کرد و او در برابر نیروهای عراقی و الحشدالشعبی تنها ماند و روند همه پرسی ناکام شده و نیروهای مردمی و دولتی، موفق به تسلط کامل بر اقلیم کردستان عراق شدند.

در مقابل، نیروهای الحوثی یمن اخیرا موشک بالستیک را به شمال شرق ریاض شلیک کردند. موشکی که بنا بر اعلام مسئولان سعودی بر فراز آسمان پایتخت منهدم شده و خمپاره‌های آن در منطقه اطراف فرودگاه به زمین ریخت. برخی تحلیلگران این موشک را واکنش فوری از سوی ایران در موضوع استعفای حریری می دانند. در تحولی دیگر عربستان سعودی لبنان را متهم کرد که به دنبال اعلام جنگ ضد این کشور است. ثامر السبهان در این رابطه به تلویزیون العربیه گفت که دولت لبنان به گونه ای رفتار می کند که گویا دولت جنگی ضد عربستان سعودی تشکیل داده است. السبهان سعد حریری را به اهمال و سستی در مهار حزب‌الله طی یک سال حاکمیت خود در لبنان متهم کرده و گفت که کسی باید باشد که جلوی حزب الله را بگیرد. وی به دنبال تنش زایی و بزرگنمایی ضد حزب الله بود. وی در ادامه ادعاهای خود تصریح کرد که لبنانی‌ها باید همه متوجه این خطر باشند و قبل از اینکه تحولات به نقطه بی بازگشت برسد، جلوی این مسائل را بگیرند.

ائتلاف جدید سعودی- صهیونیستی – آمریکایی ضد ایران و حزب الله

از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی ماکور ریشون (منبع اول) اعلام کرد که دونالد ترامپ به زودی از ائتلاف منطقه ای ضد ایران و محور مقاومت شامل برخی کشورهای عربی نظیر عربستان و رژیم صهیونیستی پرده بر خواهد داشت. بر اساس این گزارش اقدام مذکور بعد از مشورت با عربستان و مصر و اسرائیل صورت گرفته و شامل حل و فصل موضوع فلسطین بین تل‌آویو و تشکیلات خودگردان است.

روزنامه آمریکایی بلومبرگ تحولات موجود در زمینه مناسبات عربستان و رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کرد که شرایط منطقه ای خاصی به وجود آمده که در پشت پرده همگرایی ریاض و تل‌آویو نقش دارد. از سوی دیگر این روند مورد حمایت آمریکا قرار دارد و به عنوان یکی از محورهای استراتژی جدید رئیس جمهور آمریکا و داماد وی در خاورمیانه مطرح است. این روزنامه می افزاید که توافق اسرائیلی- سعودی در تقابل با ایران و محور مقاومت از طریق اعلام جنگ حزب الله به وجود آمده و نقش‌ها میان طرف های مرتبط توزیع شده است. به این ترتیب عربستان در ویترین تقابل و جنگ دیپلماتیک قرار خواهد داشت که این اقدام با استعفای حریری آغاز شده است و اسرائیل نیز جنگ نظامی ضد حزب الله را مدیریت خواهد کرد. به همین علت اسرائیلی‌ها الان دیگر در رابطه با زمان جنگ با حزب‌الله سخن می گویند و تردیدی در امکان وقوع جنگ ندارند.

رژیم صهیونیستی از پایان جنگ 2006 تا کنون بارها مواضع نظامی خود در مرزهای لبنان را تقویت کرده است. چندین مایل از مناطق مرزی مملو از تجهیزات نظامی اسرائیلی است. سرکردگان رژیم صهیونیستی می‌گویند که برای موشک باران جدید لبنان آماده هستند و این کشور را می‌توانند به عصر حجر بازگرداند. اما حزب الله نیز معتقد است که ناوگان موشکی خود را تا ده‌ها برابر تقویت کرده است. جنگ ضد گروه تروریستی داعش خود را در تحولات منطقه نشان می دهند و ائتلاف های جدیدی نیز در این زمینه شکل گرفته است. ادله موجود نشان از تفاهم عمیق مورد حمایت آمریکا بین اسرائیل و عربستان داردکه مناسبات رسمی اعلام شده با هم ندارند، اما هر دوی آنها یکدیگر را نسبت به اتخاذ اقدامات شدید ضد حزب‌الله تشویق می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی می افزاید که برنامه‌ریزی برای بازدارندگی ایران، مثلث سه جانبه ای شامل بنیامین نتانیاهو- محمد بن سلمان و دونالد ترامپ به همراه دامادش در منطقه ایجاد کرده است .آنها از پیروزی محور مقاومت ایران در سوریه ابراز نگرانی می‌کنند. علاوه بر اینکه از نفوذ روز افزون تهران در منطقه در نتیجه این پیروزی وحشت دارند. سیاست آمریکا و عربستان طی سالهای گذشته روی برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه اتفاق نظر داشت، با شکست مخالفان سوریه آنها به دنبال عرصه‌های دیگری برای انتقام‌گیری هستند.

آژانس خبری بلومبرگ به نقل از علیرضا نادری پژوهشکده موسسه مطالعاتی Rand در روند بهبود سیاستها و عملیات تصمیم گیری اعلام کرده است که بسیار ممکن است که عربستان و اسرائیل استراتژی مشترکی در قبال حزب‌الله و ایران داشته باشند. با وجود اینکه عربستان تاثیر گذاری دیپلماتیک و اقتصادی بر لبنان دارد، اما نمی تواند در ابعاد نظامی با حزب‌الله مبارزه کنند، اما اسرائیل دست کم در ابعاد تئوریک قدرت انجام این حمله را دارد. عوفر شیلح عضو کمیسیون امور خارجی و دفاع در کنست رژیم صهیونیستی نیز به بلومبرگ گفته است که احتمالاً ما دیر یا زود مجبور به مقابله با حزب‌الله خواهیم بود، اما همه می خواهند این جنگ را متوقف کنند.

بعد از جنگ جولای 2006 و همچنین پس از آزادسازی ارتفاعات لبنان در سال 2017 ، دیدیم که عربستان نیز به دنبال انتقام‌گیری از پیروزی های حزب الله بود. بعد از اینکه پروژه رژیم صهیونیستی در لبنان در سال 2006 با شکست مواجه شد، عربستان وارد ماجراجویی غیر حساب شده ای شد که تا حد تجهیز لبنانی ها برای مقابله با حزب‌الله پیش رفت. اما این ماجرا جویی ها با شکست مواجه شد. نیروهای مقاومت به همراه ارتش لبنان موفق شدند پروژه داعش را که به دنبال تبدیل کردن لبنان به گذرگاهی برای رسیدن به دریای مدیترانه بود، با شکست مواجه کنند. در پی این اتفاقات بار دیگر عربستان سعودی آتش بس ایجاد شده در آستانه سفر میشل عون رئیس جمهور لبنان به ریاض بعد از رسیدن به ریاست جمهوری این کشور را نقض کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.