×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش ميليتاری نيوز، داعش امروز دیگر در عراق و سوریه هیچ حکومت و سرزمینی در اختیار ندارد و این را سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در نامه‌ای که به امام خامنه‌ای نوشت نیز، رسما اعلام کرد.

اما، 6 سال جنگ با داعش در عراق و سوریه سراسر اتفاقات بسیار مهم و حساسی بود که هرگز از ذهن تاریخ پاک نخواهد شد، عملیات‌های بزرگ، رشادت‌های مردمی، حمایت‌های آمریکا  از داعش و . . . .

** اشغال عجیب و غریب الرمادی توسط داعش

تکریت که آزاد شد، داعش ضربه مهلکی خورد، چه اینکه تکریت به دلیل بافت بعثی و زادگاه صدام بودنش،‌ برای داعش بسیار مهم بود و قاعدتا هم، بعثی‌ها تلاش بسیاری کردند تا مقاومت داعش در شهر تکریت شکسته نشود.

آن زمان، آمریکا که برایش تکریت از اهمیت بسیار بالای برخوردار بود و قطعا نباید این شهر به دست ارتش و محور مقاومت در عراق، آزاد می‌شد؛ همین باعث شد آمریکایی‌ها دست به کار شوند و تهدید کردند که اگر نیروهای حشدالشعبی وارد کارزار شوند، قطعا به آنها حمله خواهند کرد.

ارتش عراق هم که به تنهایی قادر به عملیات نظامی علیه داعش در این شهر مهم و راهبردی نبود چه اینکه بعثی‌ها هم عملا وارد کارزار شده و پیوندی میان داعش و بقایای حزب بعث عراق به فرماندهی عزت الدوری که سرانجام در همین شهر کشته شد، علیه نیروهای مقاومت ایجاد شد اما سرانجام عملیات بزرگ آزادسازی تکریت پس از یک وقفه، آغاز شد و یک روزه، شهر تکریت زادگاه صدام حسین توسط ارتش و نیروهای مردمی عراق آزاد شد.

2115608 - اشغال عجیب و غریب الرمادی توسط داعش

بلافاصله بعد از آزادی نیز، رسانه‌های مقاومت در منطقه، تصاویری منتشر کردند که سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در خیابان مشهور اربعین در وسط شهر تکریت، در حال پیاده روی بود و این باعث شد که ایران بار دیگر، عملا خود را وسط میدان مبارزه با داعش معرفی کند.

همه سرگرم تکریت بودند، از پاکسازی شهر گرفته تا استحکام بخشی به مواضع دفاعی بیرون شهر؛ پیروزی در تکریت برای عراقی‌ها و محور مقاومت آنقدر ارزشمند بود که کسی فکرش را هم نمی‌کرد که داعش در یک عملیات بزرگ و ایضایی، شهر بزرگ و مهم دیگری در غرب بغداد را بتواند اشغال کند، اما کرد.

ماجرا از این قرار بود که چندین روز پس از آزادسازی تکریت، داعش در یک عملیات بزرگ و مشکوک، توانست شهر الرمادی را تقریبا بدون مقاومت نیروهای مدافع شهر، اشغال کند و این باعث شد که پیروزی بزرگ در تکریت خیلی زود فراموش شود. گفته می‌شد در جریان عملیات داعش در الرمادی، حدود 500 تن از نیروهای امنیتی شهر به داعش پیوسته بودند و برخی مسئولان هم خیانت کرده‌اند.

** پایگاه هوایی عین الاسد متعلق به ارتش آمریکا

شهر الرمادی مرکز استان االانبار عراق،‌ بزرگترین استان این کشور است. این شهر از لحاظ بافت مذهبی، سنی‌نشین است اما اهل سنت در کنار نیروهای مردمی این شهر در مقابل داعش مقاومت کردند اما نهایتاً با خیانت عده‌ای از مسئولان و نیروهای امنیتی شهر، الرمادی در 15 ماه می سال 2015 سقوط می‌کند تا عملا فاز تهدید پایتخت، وارد مرحله جدیدی شود.

درباره سقوط الرمادی یک سوال مطرح می‌شود، چطور شهری با این اهمیت و نزدیکی به پایتخت عراق، اینقدر سریع سقوط می‌کند و هیچ نیروی داخلی و خارجی از تدارک داعش برای تصرفش، اطلاع نداشته است؟

ارتش و نیروهای مردمی در شمال سامرا، به شدت درگیری تامین امنیت تکریت و پاتک‌های داعش به شهر بودند و قاعدتا تمرکز اصلی با تجهیزات و پشتیبانی لازم، معطوف این شهر بوده است. اما یک پایگاه فعال نظامی و بسیار کلیدی هم در آن منطقه وجود داشت که عین الاسد (Ayn al-Asad Airbase) نام داشت، پایگاهی که فقط در آن نیروهای خارجی حضور دارند و کل پایگاه تحت مدیریت نیروهای آمریکا است.

2115607 - اشغال عجیب و غریب الرمادی توسط داعش

پایگاه هوایی آمریکا در 80 کیلومتری الرمادی – به وسعت پایگاه دقت کنید

پایگاه عین الاسد، یکی از بزرگترین پایگاه‌های آمریکا در کشور عراق است که در آن نیروی هوایی، تفنگداران دریایی، یگان امداد رسان ارتش آمریکا و . . . حضور داشتند و در عین حال، همواره این پایگاه میزبان مستشاران خارجی به خصوص استرالیایی‌ها نیز بوده است.

فاصله شهر الرمادی با پایگاه عین الاسد، نزدیک به 80 کیلومتر است و قاعدتا باید آمریکا از  در زمان حمله گسترده داعش به شهر الرمادی از این حمله خبر داشته باشد، چه اینکه کاروان بزرگی از نیروها و تجهیزات داعش قریب به 300 کیلومتر را با خودرو و از جاده اصلی و با عبور از شهرهای الرطبه طی کرده و به دروازه‌های شهر الرمادی رسیده بودند.

جالب اینجاست که آمریکایی‌ها هیچ واکنشی نسبت به این عملیات نشان نداده و علی‌رغم درگیری شدید نیروهای مردمی اعم از شیعه و سنی با تهاجم گسترده داعش به شهر، هیچ پروازی اعم از بالگرد و جنگنده برای کمک به نیروهای مدافع شهر، انجام نشد.

2115606 - اشغال عجیب و غریب الرمادی توسط داعش

این موضوع در آن زمان در عراق و منطقه بسیار بازتاب پیدا کرده بود که آمریکا با این همه توان نظامی و اطلاعات در عراق و وجود پایگاه هوایی عین الاسد، چطور ساعت‌ها حرکت کاروان عظیم خودروهای تروریست‌های داعش در جاده منتهی به الرمادی را ندیده و یا چرا اقدامی در جهت کمک به نیروهای دولتی و مردمی برای مقابله با داعش در نبرد الرمادی نکرده‌اند.

تا اینکه، الرمادی با شکسته شدن حلقه‌های مقاومت نیروهای دولتی و مردمی، سقوط کرد؛ چند صباحی گذشت و بلومبرگ، گزارشی مهم منتشر و به نقل از مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اعلام کرد که آمریکا از این حمله اطلاع داشته است.

در گزارش بلومبرگ به نقل از یک مقام اطلاعاتی – امنیتی آمریکا آمده بود: اطلاعات قابل توجهی از برنامه حمله داعش به رمادی در اختیار داشتیم . . . .؛ قبل از سقوط شهر رمادی ناظر تجمع ستیزه جویان، خودروها و ادوات جنگی سنگین داعش در حاشیه شهر رمادی بودیم اما دستوری برای اجرای حملات هوایی علیه کاروان صادر نشد.

این نشان می‌داد که آمریکایی‌ها از تجهیز، آماده‌سازی و حرکت تروریست‌ها به سمت الرمادی، خبر داشتند ولی تعمدا هیچ کمکی به ارتش و نیروهای مردمی برای مقابله با داعش نکردند، و داعش هم اقدامی علیه پایگاه بزرگ آمریکا نکرد، چیزی که مدت‌ها بعد سردار سلیمانی هم به آن اشاره کرد.

سرلشکر سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در اوایل خرداد ماه سال 94 در یک همایش در کرمان، طی سخنانی گفته بود: آقای اوباما، فاصله پایگاه اسد که هواپیماهای آمریکا در آنجا مستقر هستند با رمادی چند کیلومتر است؟ چطور می‌شود شما هیچ اقدامی نکنید، این جز شریک بودن در توطئه و ضلعی از توطئه نیست.

2115605 - اشغال عجیب و غریب الرمادی توسط داعش

در عملیات نظامی داعش در الرمادی، آمریکایی‌ها علی‌رغم اطلاع قبلی از زمان دقیق حمله و مسیر حرکت کاروان عظیم داعشی‌ها از جاده اصلی منتهی به رمادی، هیچ واکنشی که نشان ندادند، حتی به دولت عراق هم هشدار ندادند که قرار است داعش چنین حمله بزرگی را انجام دهد و الرمادی سقوط کرد و ده‌ها تن از مردم بی گناه این شهر کشته شدند. اما سرانجام بعد از 20 بهم سال 94، این شهر توسط ارتش و حشدالشعبی و باز هم بدون کمک آمریکایی‌ها، آزاد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.