×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

Jaguar  - هواپیمای جنگنده پشتیبانی تاکتیکی جگوار ساخت بریتانیا

اولین فروند از هواپیمای پشتیبانی تاکتیکی جگوار ساخته مشترک مجتمع هوافضائی بریتانیا BAC و کمپانی برگه فرانسه در تاریخ دوم نوامبر سال ۱۹۷۱ بعد از آزمایش به پرواز در آمد.

جگوار مجهز به دو قبضه توپ ۳۰ میلیمتری مستقر در بدنه یک مقر حمل بار در زیر بدنه و دو مقر در زیر هر یک از بالها قابلیت حمل کلی ۴۵۳۵ کیلوگرم بار خارجی را از بمب، راکت، موشک، دوربین یا مخزن سوخت را بدان میبخشد مدلهای A – M- E دارای توپ ۳۰ میلیمتری (دفا- ۵۳۳) و نوع S دارای توپ ۳۰ میلیمتری آدن میباشد.

مرمیات موجود برای هر قبضه توپ ۱۰۵ فشنگ است. مهمات قابل حمل از قبیل تمامی انواع بمبهای سقوط آزاد یا تاخیری فرانسوی بریتانیائی و آمریکائی از ۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم و یا از ۲۵۰ تا ۲۰۰۰ پوند تمامی انواع بمبهای تمرینی، انواع لانچرها (۵ اینچی- ۶۸ میلیمتری مخازن پرتابی، انواع محفظه های وسایل تجسسی موشکهای هوا به زمین AS-30 ضد رادار AS-37 مارتل و هوا به هوای سایدوایندر و ماژیک است.

12044 3jagvar 550x363 2 - هواپیمای جنگنده پشتیبانی تاکتیکی جگوار ساخت بریتانیا

سیستم هدایت جگوار
خلبان قبل از ترک زمین، کامپیوتر خود را برای تمام پرواز برنامه ریزی میکند و بدین ترتیب میتواند بدون نگرانی همه طول مسیر را در ارتفاع بسیار پائین و زیر دید رادار دشمن با سرعتهای ترانسونیک طی کند.

خلبان همچنین قادر است در طول پرواز برای حمله به هدفهای اتفاقی از مسیر تعیین شده خارج شود به طور اتوماتیک به مسیر قبلی باز گردد و یا در هر لحظه بدون ترس از گم کردن مسیر قصد مراجعت به پایگاه کند. تمامی اطلاعات و داده های مورد نیاز خلبان در HUD نمایش داده میشود و نگاهی به نمایش نقشه متحرک موقعیت دقیق خلبان را نشان میدهد.

جگوار میتواند از باندهای کوتاه و نیمه آماده و یا زمینهای چمن عمل نشست و برخاست را انجام دهد. جگوار در تمامی ارتفاعات مافوق صوت بوده و دارای مقدورات برتری هوائی عالی برفراز جبهه است.

نمونه ی اختصاصی برای نیروی دریایی سلطنتی انگلیس قابلیت ناو نشینی و نشست عمودی را دارد.

  1. 007

    حاجی فکر کنم اون هارییر باشه که نشست عمودی داره….

    • aria-moazeni

      سلام بله درسته

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.