×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

در تصویر یک خودروی زرهی چرخدار Boxer را مشاهده میکنید که در نقش یک آمبولانس زرهی بهینه شده است. در داخل این آمبولانس زرهی فضا و امکانات کافی برای درمان و مداوای ۷ سرباز که به صورت جزئی صدمه دیده اند وجود دارد.

photo 2017 04 22 00 21 58 - خودروی زرهی چرخدار Boxer یک آمبولانس زرهی

می توان ۷ سرباز مجروح که به صورت سطحی زخمی شده اند و توانایی نشستن بر روی صندلی را دارند را به شکل هم زمان مورد مداوا و درمان قرار داد. اما چنانچه سرباز مورد نظر دارای جراحت های سنگینی باشد و امکان مداوای آن لبه شکل نشسته وجود نداشته باشد و حتما میبایست به صورت درازکش بر روی برانکارد باشد ، در این صورت این خودرو توانایی حمل و مداوای همزمان سه سرباز در سه برانکارد را خواهد داشت.

برای مجروحانی که شدت جراحت شان بالاست و یا دچار شکستگی هستند و تکان دادن آنها خطرناک است ، در قسمت درب خودکار پشت خودرو یک سامانه الکتریکی تعبیه شده است که برانکارد حامل سرباز مجروح را به شکل آهسته و بدون تکان های شدید به داخل خودرو منتقل میکند. پایه هایی که سه برانکارد داخل این خودرو بر روی آن مستقر میباشند ، کاملا تثبیت شده هستند و مجهز به یک سیستم استابلایزر یا تثبیت گر با توان بالا هستند.

این سیستم باعث میشود که زمانیکه خودرو در داخل خود مجروح حمل میکند و از ناهمواریها و پستی و بلندیها و دست اندازها عبور میکند ، سرباز مجروح خوابیده بر روی برانکارد هیچگونه شوک حرکتی وارد نشود و مبادا در اثر حرکت خودرو از پستی و بلندی ها ، جراحت های سربازان مجروح وخیم تر شود. همانگونه که گفتیم خودروی آمبولانس زرهی باکسر قابلیت درمان همزمان ۷ سرباز با جراحت کمتر و سه سرباز با جراحت بیشتر بر روی برانکارد را دارد.

photo 2017 04 22 00 22 03 - خودروی زرهی چرخدار Boxer یک آمبولانس زرهی

در داخل این آمبولانس تمامی تجهیزات کامل پزشکی برای مراقبت های فوق ویژه ICU وجود دارد و میتوان سربازان به شدت مجروح شده را در داخل این آمبولانس مورد مراقبت کامل قرار داد تا زمانی که آمبولانس به نزدیکترین مرکز درمانی برسد. از این رو در داخل آمبولانس تجهیزات کامل مراقبت و نظارت بر احوال مجروحان تعبیه شده است. در داخل این خودرو از هر گروه خونی چندین واحد خون ذخیره شده است که به مجروحانی که دچار خونریزی شدید هستند ، خون تزریق کنند تا زمانی که مجروح به مرکز درمانی برسد.

همچنین این آمبولانس مجهز به یک آزمایشگاه برای بررسی های سریع بیولوژیکی است که میتواند به سرعت نمونه های ادرار و خون مجروحان را مورد آزمایش قرار دهد. جالب آنکه این خودرو امکانات لازم برای انجام عمل های جراحی بسیار سنگین را هم دارد. یعنی می توان حتی عمل های جراحی سنگین و پیچیده را هم در داخل آن انجام داد که البته در این حالت تنها می توان یک نفر مجروح و یک برانکارد را مورد عمل جراحی قرار داد.

photo 2017 04 22 00 22 12 - خودروی زرهی چرخدار Boxer یک آمبولانس زرهی

خودرو مجهز به سیستم تهویه هوا و استریلیزاسیون یکپارچه است که می تواند فضای درون آمبولانس را استریل کرده و آنرا برای انجام عمل های جراحی سنگین و پیچیده آماده کرد.

نمونه آمبولانس باکسر پیشرفته ترین آمبولانس نظامی در جهان است. ارتش آلمان ۷۲ دستگاه و هلند ۴۸ دستگاه از این آمبولانس را سفارش داده و درحال تحویل گرفتن آن هستند.

 

خودروی استریکر آمریکایی در نقش آمبولانس نظامی

 

شاید این آمبولانس های زرهی در میدان نبرد چندان به چشم نیایند. اما خودروهای فوق العاده ارزشمندی هستند. توجه کنید که یک خودروی باکسر یا استریکر بین ۳ تا ۵ میلیون دلار قیمت دارند و میتوان با نصب تسلیحات و تجهیزات رزمی ، از آنها در میدان نبرد به بهترین شکل ممکن بهره برداری رزمی کرد.

مثلا نفربر باکسر مجهز به برجک لانس با توپ ۳۰ میلیمتری در میدان نبرد ارزش رزمی فوق العاده بالایی دارد. اما با این حال ارتش های بزرگ تعدادی از این خودروهای گرانقیمت را به جای مجهز کردن به تجهیزات و تسلیحات ، تبدیل به آمبولانس نظامی میکنند.

photo 2017 04 22 00 28 58 - خودروی زرهی چرخدار Boxer یک آمبولانس زرهی

دلیل آن هم اهمیت بالای حفظ جان نیروها در میدان نبرد است. طبیعی است که در یک میدان نبرد واقعی ، نیروهای درگیر نبرد ممکن است در اثر آتش دشمن زخمی شوند و یا دچار جراحتهای سنگینی شوند. وجود چنین آمبولانس هایی در میدان نبرد کاملا ضروری و در واقع حیاتی است. چرا که در اکثر مواقع میدان های نبرد فاصله زیادی تا مراکز بهداشتی و درمانی دارند و رساندن مجروح جنگی به این مراکز ساعتها زمان میبرد.

اما گاهی جراحت نیروهای خودی بقدری شدید است که امکان رساندن مجروح به بیمارستان وجود ندارد. در نتیجه نیاز به آمبولانس های زرهی و سیار میباشد که در همان میدان نبرد ، نیروهای مجروح شده خودی را مورد مداوا قرار داده و یا آنها را تحت مراقبت های ویژه به بیمارستان منتقل نماید.

هر آمبولانس زرهی میتواند جان حداقل دو تا سه نفر نیرو را از مرگ حتمی نجات دهد. مسلم است که حفظ جان حتی یک نیرو هم از ارزش پولی این آمبولانس ها بیشتر است.

امروزه در ارتش های بیشتر کشورهای جهان یک یگان مخصوص به نام یگان امداد و نجات وجود دارد که مجهز به آمبولانس های زرهی و پرتحرک و پرسرعت میباشند و وظیفه آنها رساندن مجروحان به مراکز درمانی و مراقبت از آنها و حفظ جان نیروهای مجروح شده است.

photo 2017 04 22 00 29 15 - خودروی زرهی چرخدار Boxer یک آمبولانس زرهی

مثال دیگری میزنم. زمانی که یک خلبان ایجکت میکند ، چند دستگاه از این آمبولانس ها به همراه یگان های جستجو و نجات به دنبال خلبان ایجکت کرده میگردند تا هم او را بیابند و هم در صورتی که در اثر ایجکت زخمی شده باشد ، بوسیله این آمبولانس ها به مراکز درمانی منتقل شوند.

از این رو این قبیل آمبولانس ها امروزه اهمیت زیادی در ساختار ارتش های جهان دارند.

در تصویر خودروی M-1133 Medical Evacuation Vehicle را مشاهده میکنید که همان نمونه آمبولانس شده از خودروهای زرهی خانواده استریکر آمریکا میباشد. هر تیپ واکنش سریع آمریکا که از خودروهای خانواده استریکر استفاده میکنند ، دارای تعداد احتمالی ۲۰ دستگاه نمونه آمبولانس استریکر میباشند تا نیروهای مجروح شده خودی در جریان جنگ را مورد مداوا و مراقبت قرار دهند. این خودرو از نظر توانایی های پزشکی بسیار نزدیک به نمونه آمبولانس باکسر است.

علی محمدی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.