×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2074961 966 - موفقیت سپاه ایران در توسعه جایروکوپترهای سبک وزن چالش برانگیز است

به گزارش میلیتاری نیوز،اندیشکده «امریکن اینتر پرایز» در تازه‌ترین گزارش درباره استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جایروکوپترها نوشت: ایران با چالش‌های امنیتی در مرزهای ناهموار و کم جمعیت خود به ویژه کردستان و بلوچستان که مستعد قاچاق و ناآرامی هستند مواجه است. ایران در سال‌های اخیر در این نواحی از پهپادها برای عملیات تجسسی استفاده کرده است. با این وجود شواهدی  وجود دارد که نشان می‌دهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اینک از جایروکوپترهای سبک برای عملیات تجسسی بهره می‌برد.

این اندیشکده با اشاره به سقوط چندی قبل یک جایروکوپتر بسیار سبک در فرودگاه سراوان در بلوچستان ایران نزدیک به مرزهای پاکستان که منجر به شهادت خلبان آن شد و شباهتش به نمونه‌ای که چینی‌ها در ژانویه سال ۲۰۱۶ از آن بهره‌برداری کردند،نوشت: امکان استفاده بالقوه بیشتری از این وسیله نیز وجود دارد بطوری‌که چینی‌ها عنوان کرده‌اند از این پرنده‌ها نه تنها برای عملیات تجسسی بلکه برای ماموریت‌های ویژه تهاجمی بهره می‌برند. با توجه به کاربری دوگانه جایروکوپترها اینک این سئوال در زمینه کاربرد این وسیله در نیروهای مسلح ایران مطرح است که آیا ایران این پرنده را به موازات نسخه چینی توسعه داده یا با همکاری با پکن آن را ساخته است؟

13951126001398 PhotoL - موفقیت سپاه ایران در توسعه جایروکوپترهای سبک وزن چالش برانگیز است

همچنین اگر ایران از این پرنده سرنشین‌دار برای انجام عملیات تجسسی هوایی در مرزهای جنوب شرقی استفاده می‌کند، آیا بدان مفهوم است که پهپادهای این کشور به نسبت ادعاهای صورت گرفته از قابلیت کمتری برخوردارند؟

مورد مهم دیگر این است که اگر ایران استفاده از فرودگاه سراوان در سیستان و بلوچستان به عنوان پایگاه جایروکوپترها استفاده می‌کند، آیا این کشور در حال افزایش قابلیت نفوذی نیروهای خود مستقر در سی‌ کیلومتری مرزهای پاکستان است؟

این اندیشکده در خاتمه نوشت: اگر سپاه پاسداران در توسعه جایروکوپترها برای استفاده از ماموریت نیروهای ویژه موفق گردد، این امر می‌تواند چالش‌هایی را برای کشورهای همسایه و عرب خلیج فارس در بر داشته باشد.مهمتر از همه این‌که این پرنده های کم صدا و با قابلیت پرواز در ارتفاع پایین قادر به گریختن از چنگال رادارها هستند.

جایرو وسیله ایست پروازی که سامانه پروازی آن ترکیبی از سامانه هواپیما و بالگرد است به همین دلیل به آن «جایروپلن»یا  «جایروکوپتر» گفته می‌شود. این پرنده در مقایسه با هواپیما، فاقد بال و سکان افقی است.

جایروکوپتر برای برخاستن از زمین مانند هواپیما نیاز به یک باند خیلی کوتاه درحدود ۱۵ متر و یک موتور به همراه یک ملخ که مستقیما به آن متصل است و در جلو و یا عقب آن نصب می‌شود، دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.