×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2047972 765 - سایه اَبابیل بر سپر دفاع موشکی هند

به گزارش میلیتاری نیوز، موشک ابابیل با قابلیت حمل همزمان چند کلاهک جنگی از جمله کلاهک های اتمی با برد دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر، می تواند اهدافی در فاصله سه برابری فاصله میان اسلام آباد و دهلی نو را نابود کند.

 

پاکستان روز گذشته برای نخستین بار موشک ابابیل با قابلیت حمل چند کلاهک جنگی را با موفقیت آزمایش کرد و این موشک دوربرد زمین به زمین با توجه به میزان برد آن و ویژگی هایی نظیر قابلیت نشانه رفتن و نابود کردن چند هدف، یکی از توانمندی های جدید پاکستان در عرصه نظامی محسوب می شود و به همین دلیل بازتاب قابل توجهی در رسانه های خارجی از جمله رسانه های هندی داشته است.

 

ارتش پاکستان هدف از انجام این آزمایش موشکی را تقویت توان بازدارندگی و دفاعی این کشور عنوان کرده اما حقایق موجود مربوط به تحولات منطقه از جمله تحولات مربوط به روابط پاکستان و هند، حکایت از آن دارد که پاکستان هدفی فراتر از تقویت توان بازدارندگی دارد و این موشک، پیامی نه چندان خوشایند برای هند است.

 

رسانه های پاکستان به نقل از کارشناسان دفاعی این کشور نوشته اند که طراحی موشک ابابیل با هدف منهدم کردن سپردفاع موشکی بالستیک هند انجام شده است. این کارشناسان می گویند بدست آوردن فناوری ساخت این موشک، نقش حیاتی در ثبات و بازدارندگی در برابر اقدامات خصمانه در منطقه خواهد داشت.

 

سال گذشته هند اعلام کرد که یک سپر دفاع موشکی قوی متشکل از موشک های بالستیک برای خود در برابر توان موشکی پاکستان طراحی و ایجاد کرده است اما حالا طبق گفته کارشناسان دفاعی پاکستان، این سپر دفاع موشکی هند دیگر در برابر فناوری جدید موشکی پاکستان قابلیت سپر بودن را نخواهد داشت و در برابر ‘ابابیل های خوفناک’، آسیب پذیر است.

 

به رغم تلاش های دوجانبه و بین المللی برای کاستن از تنش های میان هند و پاکستان به عنوان تنها قدرتهای هسته ای جنوب آسیا، روابط این دو همسایه ناسازگار همواره شاهد تنش ها و اختلافات شدید سیاسی و مرزی بوده و این اختلاف های کهنه که از سال ۱۹۴۷ تاکنون بر روابط دو کشور سایه انداخته است، تا کنون باعث شده که هند و پاکستان دست کم سه بار وارد جنگ تمام عیار شوند.

 

پاکستان که هند را تهدیدی بالقوه و همیشگی برای امنیت خود می داند، سعی می کنه پا به پای هند توان نظامی خود را تقویت کند و بر اساس گزارش موسسه های مطالعات و تحقیقات بین المللی، حتی در برخی زمینه ها از جمله در زمینه ساخت سلاح های هسته ای و موشک های پیشرفته، سعی کرده از هند پیشی بگیرد.

 

دو هفته پیش نیز پاکستان، برای نخستین بار، برای اولین بار موشک کروز قابل شلیک از زیردریایی به نام موشک ‘بابور ۳’ را با برد ۴۵۰ کیلومتر، با موفقیت آزمایش کرد. موشک بابور ۳ هم قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد.

 

پاکستان دارای چند سری از موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک های هسته ای ازجمله موشک های بالستیک و کروز است.

 

پاکستان و هند به عنوان دو قدرت هسته ای جنوب آسیا که معاهده منع سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) را امضا نکرده اند، درحال افزایش تسلیحات هسته ای خود هستند ورقابت تسلیحاتی میان دوکشورهمسایه، به ویژه به دلیل تنش های همیشگی میان این دو کشور، همواره از نگرانی های جامعه بین المللی بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.