×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1901319 198 - آغاز پروژه پهپاد خورشیدی در دانشکده صنعت هواپیمایی

به گزارش میلیتاری نیوز، دکتر ‘حسین قنبری’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: جزئیات تولید پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) خورشیدی در دانشکده صنعت هواپیمایی هنوز نهایی نشده است ولی مسلما کاربردهای آن غیرنظامی خواهد بود.
 
وی افزود: با ساخت این پهپاد درنظر داریم به عمده نیازهای کشور در حوزه هواشناسی پاسخ دهیم و مباحثی مانند پیش بینی آب و هوا، شناسایی ابرها و ریزگردها را از طریق آن پیگیری کنیم.
 
به گفته قنبری، این پرنده بدون سرنشین قرار است ابتدا با حداقل دو ساعت تداوم پروازی، روانه آسمان شود ولی در مراحل بعد، این زمان به ۲۴ و ۴۸ ساعت افزایش خواهد یافت.
 
وی یادآور شد: پیش از این نیز طراحی و ساخت پهپاد در دانشکده صنعت هواپیمایی با همکاری اعضای هیات علمی و دانشجویان و درقالب پروژه های همکاری با صنعت انجام شده است که البته، این فعالیت ها مطلقا ماهیت نظامی نداشته اند.
 
قنبری تصریح کرد: گر چه طرح ها و فعالیت های پژوهشی دانشگاهی به طور معمول، در مقاطع تحصیلات تکمیلی به ثمر می نشیند، اما دانشکده صنعت هواپیمایی با وجود این که در زمینه تربیت نیروهای کاردانی و کارشناسی فعالیت می کند، توجه به پژوهش و انجام پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز صنعت را در دستور کار دارد.
 
وی ارتقای سطح کمی و کیفی تحقیق و پژوهش و افزایش تعامل با صنعت در قالب قراردادهای همکاری را از رویکردهای جدی دانشکده صنعت هواپیمایی ذکر کرد.
 

پهپادهای خورشیدی اغلب در ارتفاع بالای ابرها پرواز می کنند، از همین رو در طول ساعات روز به طور مداوم در معرض خورشید قرار داشته و انرژی خود را از خورشید تامین می کنند.

این پهپادها از طریق سلول های خورشیدی، انرژی مورد نیاز برای پروازهای شبانه را ذخیره می کنند.
 
تاکنون برخی کشورهای پیشرفته، پهپادهای خورشیدی را با کاربری های مختلف طراحی و تولید کرده اند که به عنوان نمونه، استفاده فیس بوک از پهپادهای خورشیدی برای تسهیل دسترسی کاربران مناطق دور افتاده به اینترنت از جمله آنها است.
 
مهندسان انگلیسی نیز اخیرا پهپاد خورشیدی ساختند تا نیروهای ویژه انگلیس بتوانند برای ردیابی تروریست ها از آن استفاده کنند.
 
از آنجا که هزینه ساخت پهپادها معمولا از ماهواره ارزان تر است و درعین حال، همان کارکردهای ماهواره در حوزه های مراقبت، نظارت بر محصولات زراعی، نظارت بر آب و هوا و بلایای طبیعی و یا هر کنترلی را که ماهواره های کم ارتفاع دیگر از آنها برخوردارند، داراست، انتظار می رود استفاده از پهپاد در آینده نه چندان دور، رواج بسیار بیشتری در حوزه های مختلف پیدا کند.
 

از طرف دیگر، این پرنده ها به دلیل استفاده از انرژی خورشیدی و نداشتن آلودگی، در رده فناوری های دوستدار محیط زیست قرار می گیرند و همین ویژگی، استقبال از آنها را افزایش خواهد داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.