×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 

در سال ۱۹۶۰ شوروی به دنبال یک بالگرد برای سم پاشی هوایی مزارع کشاورزی بود. در ان زمان میل ۲ برای این کار مورد نظر بود ولی این بالگرد زیاد برای این کار بزرگ بود از این رو دفتر طراحی کاموف دست به طراحی بالگرد جدید با نام کاموف ۲۶ زد.این بالگرد در ۲۴ مه سال ۱۹۶۵ اولین پرواز خود را انجام داد  و در سال ۱۹۶۹ وارد خدمت شد

بالگرد کاموف ۲۶ مانند تمامی  بالگرهای کاموف دارای  دو پروانه بر روی هم  بود که بر خلاف جهت یگدیگر  می چرخیدند.بالگرد دارای  بدنه از مواد ترکیبی بود و این اولین باری بود که در شوروی بالگردی  با مواد غیر فلزی ساخته می شود   و در نسخه های اولیه دارای  دو خدمه بود که در کابینی  جلو قرار  داشتند . فضای پشت سر انها خالی بود  و فاقد کابین و معمولا مخزنی برای حمل مواد سمی و اب قرار داشت که روی مزارع می پاشید   ولی در مدل های بعدی مجهز به  یک کابین جدا شونده،  شد که تا شش نفر را می توانست حمل کند . این کابین قابل جدا  شدن بود و می شد در مواقع اگر نیازی نبود می شد ان را برداشت

 بالگرد  دارای  دو موتور پیستونی  بود. دلیل انتخاب موتور پیستونی کم هزینه شدن پرواز و ساعت پرواز برای این بالگرد بود. موتور از نوع Vedeneyev M14P با نه سیلندر بود که با هوا خنک می شود و هر موتور ۳۲۵ اسب بخار قدرت فراهم می کردند . هر موتور به  بخش کناری بدنه و خارج از بدنه قرار داشت و تعمیر و نگهداری و پیاده  کردن ان اسان بود

بالگرد دارای   دو پروانه اصلی هر دو  با سه تیغ فلزی بود  و بالگرد فاقد  ملخ دم بود. دارای  سه مخزن سوخت داخلی با ۶۲۰ لیتر بنزین بود  ولی می توانست  دو مخزن سوخت ۱۶۰ لیتری را نیز در صورت نیاز  در دو طرف بدنه حمل کند . بالگرد توان حمل تا ۹۰۰ کیلوگرم  مواد شیمیایی  را داشت که برای پرتاب ان باید با سرعت۳۰ تا ۱۳۰ کیلومتر در ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ متری پرواز میکرد . بالگرد دارای چهار چرخ ثابت بود

این بالگرد جنبه نظامی  نداشت  اگرچه در ارتش شوروی در نقش اموزشی  و دید بانی استفاد شد  و در وزارت کشاوری شوروی  کاربرد داشت در مجموع بین سالهای  ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۵  رقم ۸۱۶ فروند از ان ساخته شد

0902714 1024x780 - بالگرد کاموف ۲۶ و ۲۲۶ 1777262 1024x778 - بالگرد کاموف ۲۶ و ۲۲۶ 1598579 1024x692 - بالگرد کاموف ۲۶ و ۲۲۶

کاموف ۲۲۶

کاموف ۲۶ در نقش  خودش موفق بود از این رو کاموف در دهه  ۱۹۹۰ به دنبال یک بالگرد برای وزارت  امداد رسانی روسیه بود و به سرعت با پاییه  قرار دادن بالگرد کاموف ۲۶   نسخه پیشرفته ۲۲۶ را توسعه داد

بالگرد جدید در سال ۱۹۹۷ پرواز کرد و در سال ۲۰۰۳ وارد خدمت شد

این بالگرد مشابه کاموف۲۶ از نظر شکل کلی است  ولی اصلاحاتی نیز به خود دیده  است . اول دارای  دو موتور توربوشفت به جای دو موتور پیستونی است. این بالگرد دارای دو  توربوشفت  فرانسوی  توربومکا اریوس با قدرت ۴۵۰ اسب بخار  و یا موتور انگلیسی  رویز ریس  ۲۵۰ سی  که ۳۷۰ اسب بخار قدرت فراهم میکند.  این موتورها برخلاف  موتورهای کاموف ۲۶ درون بدنه نصب شده  و قدرت بیشتری را نسبت به موتور پیستوی تولید می کرد . این بالگرد در کنار بالگرد کاموف ۶۰ و کازان از جمله بالگردهای روسی با موتور غربی هستند

1144332 1024x722 - بالگرد کاموف ۲۶ و ۲۲۶

نسخه غیر نظامی تی بدون کابین عقب

1531490 1024x691 - بالگرد کاموف ۲۶ و ۲۲۶

نسخه ای غیر نظامی تی با کابین در عقب

کابین خلبان دارای  چهار نمایشگر رنگی است و ماند کاموف ۲۶ دارای  یک کابین جدا شونده در قسمت عقب است. این کابین  در مدل های  مختلف برای حمل مسافر، زخمی و یا سرباز طراحی شده اند  و میتواند تا ۹ مسافر را حمل کند  و دارای  در بارگیری عقب  است

این بالگرد چند مدل  در دستراس است  . نسخه  کاموف ۲۲۶ نسخه چند منظوره  غیر نظامی، نسخه KA-226AG نسخه چند منظوره ویژه که برای عمور نظامی و غیر نظامی قابل استفاده است، نسخه KA-226T نسخه با موتور رویز ریس ۲۵۰ سی  طراحی شده برای مناطق گرم تر و عملیاتی  در ارتفاع بالا

این بالگرد اگرچه توسط نیروی هوایی و نیروی امنیتی  روسیه سفارش  داده شده ولی واقعا  کاربرد  نظامی  جز  دیدبانی و اموزشی  در نقش نظامی ندارد زیرا فاقد زره ویا هر گونه سامانه حیاتی میدان نبرد است زیرا واقعا کوچک است  . در نیروی هوایی قرار  است در نقش اموزشی  و دیدبانی برای نیروی زمینی  استفاده شود. مدتی هند تصمیم به تولید تحت امتیاز این بالگرد  برای جایگزنی با بالگرد الوئت۳ داشت ولی برنامه لغو شد اگرچه برخی شایعات از سفارش  ۶۴ فروند از این  بالگرد  توسط نیروی هوایی هند خبر می دهند. این بالگرد ۴٫۲ میلیون دلار قیمت  دارد

1261449 1024x693 - بالگرد کاموف ۲۶ و ۲۲۶

کابین کاموف ۲۲۶

1260183 1 1024x682 - بالگرد کاموف ۲۶ و ۲۲۶

مشخصات

خدمه : دو نفر

مسافر:۹ نفر

بار: ۱۴۰۰ کیلوگرم در بیرون و یا داخل

طول:۸٫۱ متر

 بلندی:۴٫۱۵ متر

موتور:دو موتور  Turbomeca Arrius ۲G1 با ۴۵۰ اسب بخار

بیشترین سرعت:۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

برد:۶۰۰ کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع:

http://www.russianhelicopters.aero/en/helicopters/civil/ka-226t.html


منبع:جنگاوران

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.