×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1812646 690 - روایت اندیشکده آمریکایی از حضور اس۳۰۰ در ایرانبه گزارش میلیتاری نیوز، اندیشکده آمریکایی «امریکن انتر پرایز» در تحلیلی پیرامون «استقرار سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ در ایران» نوشت: استقرار سامانه اس-۳۰۰ در ایران در مجموع یک تغییر دهنده موازنه قوای راهبردی در منطقه و چالشی است که باید به آن توجه داشت.

به نوشته این اندیشکده، ارتش آمریکا می‌تواند سامانه اس-۳۰۰ را مغلوب کند اما تنها با اختصاص قابل توجه بودجه بر هواپیماهای رادارگریز پیشرفته و تلاش بسیار زیاد نظامی با هدف از بین بردن این سامانه چنین موردی میسر است. در حال حاضر، ارتش اسرائیل و اعراب قابلیت قابل ملاحظه و ابزار متعارف برای نابودسازی سامانه اس-۳۰۰ را ندارند. این در حالی است که ایرانی‌ها گزارش کرده‌اند که روسیه درحال ارسال نسخه پیشرفته‌تر این سامانه است.

بر اساس این گزارش، ارتش کشورهای منطقه در صورتی‌که مایل به حفظ قابلیت کنونی و انجام عملیات هوایی در ایران باشند، نیاز دارند تا پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و سلاح‌ها را از آمریکا خریداری کرده و رویکردهای عملیاتی خود را بهبود بخشند. اگر آن‌ها برای افزایش این قابلیت‌ها تلاشی نکنند، ایران قادر خواهد بود عامل مهم بازدارنده منطقه‌ای علیه خود را دفع نماید. اما اگر اعراب قابلیت‌های خود را افزایش دهند، آنگاه سامانه اس-۳۰۰ و استقرار آن در ایران به رقابت تسلیحاتی در منطقه کمک خواهد کرد.

این اندیشکده در بخش دیگر گزارش خود با اشاره به اجزای تشکیل دهنده سامانه اس-۳۰۰ نوشت:  روسیه به طور مستمر اجزای این سامانه را ارتقا می‌دهد و البته ارتقای سامانه و ترکیب نسخه قدیمی با جدید برای ایران نیز حیاتی است و اگر روسیه امکانات بیشتری را در این زمینه برای ایران مهیا نماید، این کشور نیز قادر خواهد بود خود را به‌روزتر نمایند. روس‌ها اینک خود دارای سامانه‌های اس-۴۰۰ و ۵۰۰ هستند و در این روند احتمالا روس‌ها به ایران این کمک را ارائه خواهند کرد. به خاطر این‌که اس-۳۰۰ طوری ساخته شده که با نسخه‌های قبل و بعد سازگاری دارد، امکان این‌که در آینده نزدیک «اس-۴۰۰» و «اس-۵۰۰» نیز به ایران ارسال شوند، می‌رود و ایران نیز به زودی مهارت لازم بر این سامانه‌ها را کسب خواهد کرد.

امریکن انتر پرایز به صراحت می‌نویسد: اس-۳۰۰ داستان جداگانه خود را دارد و به ایران برتری قابل توجهی را علیه کشورهای منطقه و رقبا بخشیده و به ویژه عملیات هوایی آمریکا در مناطق تحت پوشش اس-۳۰۰ را با دشواری مواجه می‌‌‌ِکند. این سامانه مانع از برتری هوایی آمریکا در منطقه چون گذشته می‌شود. البته آمریکا می‌تواند آن‌را مغلوب یا خنثی سازد اما نیاز به بودجه و زمان برای انجام آن است. از سویی اگر گزارش رسانه‌های ایران درست باشند، این کشور سامانه پیشرفته‌تر اس -۳۰۰ را دریافت کرده که کارایی بیشتری نسبت به نسخه قبلی دارد.

در انتهای این مطلب آمده است: استقرار اس -۳۰۰ در ایران تغییر دهنده موازنه قدرت راهبردی  است زیرا هیچ کشور دیگری در جهان جز آمریکا قادر به حمله علیه اس-۳۰۰ و انجام حملات نرم و سخت علیه آن نیست. تنها آمریکا دارای تجهیزات تخصصی و سلاح مورد نیاز برای حمله علیه آن است. هیچ کشور یا ائتلافی با سلاح‌های موجودش قادر به  چنین حمله‌ای نمی‌باشد و در صورت حمله ضربه سنگینی خواهد خورد. هر کشور یا ائتلافی برای حمله به اس-۳۰۰ و مغلوب ساختن آن دست کم نیاز به شیوه‌های متفاوت چون حملات سایبری و جاسوسی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.