×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1800459 776 - نقش پنهان صنایع نظامی کانادا در حمایت از ارتش سعودی/  زره‌پوش‌ LAV برای سرکوب مردم بحرین و تک‌تیرانداز ویژه برای کشتار یمنی‌ها +عکس

به گزارش سرویس دفاع و امنیت میلیتاری نیوز، سالهاست قطعنامه‌‌هایی علیه کشورمان توسط برخی نهادهای اصطلاحا بین‌المللی صادر می‌شود و موضوع رعایت حقوق بشر و برخی مصادیق مختلف آن، در ایران مناسب تشخیص داده نمی شود. اما یکی از نکات تکراری در این خصوص، نام کشور کانادا به عنوان تهیه کننده و پیگیری کننده این قطعنامه هاست.
هرچند مشخص است که بانیان اصلی این قطعنامه‌ها، برخی کشورهای غربی هستند اما چون نام کشور کانادا به عنوان پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرد، بد نیست نگاهی به نقش این کشور در کشتار هرچه بیشتر مردم یمن و سرکوب مردم بحرین داشته باشیم.
در لیست فروشندگان سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس، خصوصا ارتش سعودی نام کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کنندگان سلاح دیده می‌شود. فروش سلاح توسط این کشورها به این کشورها خصوصا سعودی ها همیشه باعث جنجال و اعتراض نهادهای حقوق بشری و رسانه های مستقل در این کشورها بوده است اما یکی از بازیگران مهم و به نوعی ناشناخته در مسلح کردن رژیم سعودی، کانادا است که اخیرا نیز قرارداد بسیار سنگینی را با ارتش سعودی امضاء کرده است.
نکته جالب و البته تاسف بار آن است که به رغم نقض گسترده حقوق بشر توسط ریاض به ویژه جنگ علیه مردم بی دفاع یمن، دولت کانادا از لغو قراردادهای فروش اسلحه به عربستان خودداری کرده و حتی دولت جدید کانادا قرارداد فروش خودروهای زرهی به عربستان سعودی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را نهایی کرد، در حالی که این توافق در فوریه ۲۰۱۴ در دوره دولت محافظه کار قبلی امضا شده بود.

اما فکر می کنید علی رغم مخالفت های نخست وزیر جوان کانادا با این قرارداد پیش از انتخاب خود و موافقت وی با این کمک ویژه در زمان حال چیست؟ دولت کانادا در توجیه این اقدام خود اعلام کرده بود که “فسخ این قرارداد به اعتبار کانادا لطمه می زد چراکه حزب لیبرال در رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته متعهد شده بود تا به توافقات صورت گرفته گذشته پایبند باشد و لذا، دولت ما امضای دولت کانادا را بی‌اعتبار نخواهد کرد!”

ماجرا آنجا جذاب تر می شود که وزیر خارجه کانادا در ادامه این توجیهات اعلام کرد که “لغو این توافق می‌ توانست در روند تلاش های کانادا برای متقاعد ساختن عربستان سعودی در بهبود موارد نقض حقوق بشر در این کشور مشکل ایجاد کند.”

زره پوش‌های کانادایی؛ عامل قتل مردم از بحرین تا یمن
گارد ملی عربستان یکی از بخش‌های نیروهای مسلح این کشور محسوب می‌شود که در بسیاری از موارد برای امور امنیت داخلی و خصوصا سرکوب تظاهرات ها وارد کارزار می شوند که از چندین سال قبل این یگان به تعداد محدودی از زره پوش های سری LAV III ساخت کانادا مجهز شده بود.
بر اساس گزارش های بدست آمده از منابع میدانی، در جریان آغاز حرکت اعتراضی مردم عربستان در شرق این کشور در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی، از این زره پوش ها برای سرکوب اعتراضات مردمی استفاده شد. طبیعی است که این سوال مطرح شود که اصولا این زره پوش با امکانات خاص و تهاجی، وسیله ای برای میدان رزم است یا برای عملیات های ضد شورش علیه مردم؟
1800463 697 - نقش پنهان صنایع نظامی کانادا در حمایت از ارتش سعودی/  زره‌پوش‌ LAV برای سرکوب مردم بحرین و تک‌تیرانداز ویژه برای کشتار یمنی‌ها +عکس
زره پوش LAV III در بحرین
این زره پوش سبک توسط شاخه کانادایی شرکت General Dynamics Land Systems ساخته می شود. LAV III در حدود ۱۶٫۵ تن وزن، ۷ متر طول و توانایی حمل ۳ خدمه به همراه ۷ سرنشین را دارد. این زره پوش در حالت استاندارد به یک قبضه توپ ۲۵ میلی متری مدل M242 مسلح شده است و بر اساس سفارش مشتری می توان انواع سلاح های دیگر را نیز بر روی آن نصب کرد.
1800462 672 - نقش پنهان صنایع نظامی کانادا در حمایت از ارتش سعودی/  زره‌پوش‌ LAV برای سرکوب مردم بحرین و تک‌تیرانداز ویژه برای کشتار یمنی‌ها +عکس
زره پوش LAV III در مرز یمن
 
اما در بحرین شکل جدیدی و به نوعی خطرناک تر از این زره پوش کانادایی مشاهده شد. در سال ۲۰۱۱ میلادی و بنا به درخواست رژیم آل خلیفه بخشی از نیروهای نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای سرکوبی قیام مردمی وارد بحرین شدند. در یکی از تصاویر منتشر شده از این کشور زره پوش LAV III گارد ملی عربستان این بار مسلح با توپ ۱۰۵ میلی متری! دیده شد که مشخص است سلاحی جنگی برای کشتار و ترساندن مردم بی دفاع است.
1800464 372 - نقش پنهان صنایع نظامی کانادا در حمایت از ارتش سعودی/  زره‌پوش‌ LAV برای سرکوب مردم بحرین و تک‌تیرانداز ویژه برای کشتار یمنی‌ها +عکس
زره پوش های LAV III در راه یمن
تصاویری از حضور این زره پوش در مناطق مرزی عربستان سعودی و کشور یمن در جریان تهاجمی نیروهای برخی کشورهای عربی به یمن نیز منتشر شده است اما رسانه ها و دولت کانادا، اشاره خاصی به کاربرد و تبعات خرید این زره پوش ها توسط ارتش سعودی نمی کنند.
مدل جدید LAV و بزرگترین سفارش نظامی تاریخ کانادا
از چندین سال قبل و زمان دولت محافظه کار هارپر در کانادا، بحث قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار با طرف سعودی برای خرید تعداد نامشخصی از نسل جدید زره پوش های LAV به نام LAV 6.0 مطرح شد. رسانه ها تعداد زره پوشهای مورد نظر در قرارداد را بین ۷۰۰ الی ۹۰۰ دستگاه تخمین می زنند. انواع و اقسام سلاح ها از جمله موشک های ضد زره با قابلیت پرتاب از لوله توپ هم برای این نسل جدید از زره پوش ها در نظر گرفته شده است.
این مدل، وزن سنگین تری داشته که در حدود ۳۵ الی ۴۰ تن است و کانادایی ها این قرارداد را بزرگترین معامله دفاعی تاریخ خود به حساب می آورند و بدون توجه به نتایج آن، به آن می بالند.
1800461 911 - نقش پنهان صنایع نظامی کانادا در حمایت از ارتش سعودی/  زره‌پوش‌ LAV برای سرکوب مردم بحرین و تک‌تیرانداز ویژه برای کشتار یمنی‌ها +عکس
زره پوش LAV 6.0
از همان ابتدا به دلیل کارنامه فجیع ارتش سعودی در بخش حقوق بشر، اعتراضات به فروش این سامانه به این رژیم آغاز شد. با روی کار آمدن دولت جدید در کانادا به رهبری جاستین ترودو و شعارهای او در زمینه حقوق بشر و حمایت از مردم کشورهای تحت دیکتاتوری، بسیاری تصور می کردند که این قرارداد در این دولت لغو می شود.
اما بر خلاف انتظارها این دولت چراغ سبزی را به این قرارداد نشان داده و قرار است به زودی مراحل تحویل این زره پوش های جدید را آغاز کنند. دولت ترودو علاوه بر موارد فوق، با توجیهات دیگری مانند اینکه این قرارداد توسط یک شرکت خصوصی بسته شده و باعث ایجاد ۳ هزار شغل دائم در کانادا می شود سعی در سرپوش گذاشتن بر اعتراضات به این قرارداد دارند.
سلاح تک تیرانداز ویژه کانادایی برای سعودی ها
اما در جریان جنگ یمن تصویری از به غنمیت در آمدن یک اسلحه تک تیرانداز توسط مبارزان یمنی از نیروهای سعودی در فضای مجازی پخش شد که نشان دهنده بخش دیگری از همکاری کانادا با ارتش این رژیم بود. مبارزان یمنی در ادامه دفاع از خاک خود، موفق به غنیمت گرفتن یک قبضه اسلحه تک تیرانداز DUAL STRIKE ساخت شرکت کانادایی Cadex Defence از ارتش سعودی شدند.
این سلاح همانگونه که از اسم آن هم برمی آید یک شاسی است که انواع کالیبرها با لوله و مکانیزم مخصوص به آن قابلیت نصب بر روی آن را دارد. این بدنه به تنهایی در حدود ۲۳۹۲ دلار بدون دوربین، صدا خفه کن و یا سایر قطعات قیمت دارد و با توجه به اندازه خشاب به کار رفته در این مدل، گلوله های به کار رفته در آن به احتمال فراوان از کالیبر ۱۲٫۷ میلی متر یا همان کالیبر ۵۰ هستند. این کالیبر عمدتا برای نابودی نیروها و استحکامات دشمن در فاصله دور به کار می رود.
1800467 901 - نقش پنهان صنایع نظامی کانادا در حمایت از ارتش سعودی/  زره‌پوش‌ LAV برای سرکوب مردم بحرین و تک‌تیرانداز ویژه برای کشتار یمنی‌ها +عکس
اسلحه تک تیرانداز کانادایی در دست یمنی ها
بسیاری از علاقمندان به دنیای اسلحه های سبک می توانند با یک جستجوی ساده در فضای مجازی متوجه شوند که با یک اسلحه بسیار خاص و کشنده رو به رو هستند که تقریبا در هیچ زرادخانه ای حتی ارتش های کشورهای صنعتی و نیرومند جهان نیز وجود ندارد. بهای نزدیک به ۲۴۰۰ دلاری برای هر قبضه از این سلاح، آن هم بدون متعلقات آن هم نشان دیگری از این مسئله است که این سلاح یک نمونه خاص به حساب می آید که البته به لطف دلارهای نفتی آل سعود در اختیار آنها قرار گرفته است.
با این اوصاف، اگرچه تامین کنندگان اصلی سلاح عربستان کشورهای عمدتا غربی دیگری هستند اما زمانی که صحبت از رقم های سنگین به میان می آید حتی کشوری مثل کانادا که سالهاست شعارهای حقوق بشری سر داده و به این بهانه واهی بارها نیز کشور ما را تهدید کرده به راحتی تسلیم دلارهای آل سعود شده و حجم زیادی از سلاح را در اختیار این رژیم سرکوب گر قرار می دهد اما سخنی از نقش اسلحه های مدرنش در کشتار مردم یمن و بحرین به میان نمی آید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.