×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 

tsar bomb 2 550x260 - با تزار مهیب ترین و خطرناک ترین بمب اتمی جهان آشنا شوید

با تزار مهیب ترین ،خطرناک ترین و قوی ترین بمب اتمی جهان آشنا شوید 

میلیتاری نیوز : نمونه ای کاملا واقعی از بمب اتمی An-602 که در سال ۱۹۶۲ میلادی توسط شوروی آزمایش شد هم اکنون برای بازدید عموم در نمایشگاهی در مسکو قرار گرفته است. این نمایشگاه توسط شرکت دولتی «روس اتم» بنا به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس صنعت اتمی روسیه برگزار شد.

بمب اتمی «آ آن ۶۰۲» موسوم به «بمب تزار» در دوره بین سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۶۱ در اتحاد شوروی طراحی شد. قدرت این نیرومند‌ترین بمب در تاریخ بشریت حدود ۵۸ مگا تن بود که ۳ هزار برابر بیشتر از بمب اتمی آمریکا بود که در سال ۱۹۴۵ به هیروشیما انداخته شد.

نمونه تضعیف شده این بمب با قدرت انفجاری ۵۰ میلیون تن تی. ان. تی، سال ۱۹۶۲ توسط نیروهای شوروی در قطب شمال برای اعلام برتری قدرت شرق به غرب در زمان ریاست جمهوری «نیکیتا خروشچف» آزمایش شد که امواج انفجار آن سه بار دور زمین را طی کرد و در فنلاند شیشه را شکست و موجودات زنده تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری محل نابود شدند.

 tsar bomb 1 550x339 - با تزار مهیب ترین و خطرناک ترین بمب اتمی جهان آشنا شوید 

مشخصات ظاهری این بمب:

وزن ۲۷ تن، طول ۸ متر و قطر ۲٫۱ متر

این آزمایش به تاریخ ۳۰ اکتبر ۱۹۶۱ انجام شد و بمب توسط یک بمب افکن Tupolev 95 حمل می شد که با رنگ های مخصوص ضد حرارت رنگ آمیزی شده بود. بمب از ارتفاع ۱۰٫۵ کیلومتری از سطح زمین رها گشته و به وسیله ی چتری که به ان متصل شده بود سرعت آن کاهش داده شد تا مدت زمان بیشتری وقت برای فرار بمب افکن توپولف روسی فراهم شود. این بمب مهیب سپس در ساعت ۱۱:۳۲ بمب که بیش از ۲۷ تن وزن داشت، پس از پرتاب توسط بمب افکن Tupolev 95  در فاصله ۳۵۰۰ متری زمین منفجر شد.

tsar russian bomb - با تزار مهیب ترین و خطرناک ترین بمب اتمی جهان آشنا شوید

پس از انفجار حفره‌ای به قطر سه کیلومتر و قدرت تخریب ۱۰۰ درصد موثر در ۵۰۰ کیلومترمربع ایجاد کرد و ارتفاع قارچ انفجاری آن به ۶۸ کیلومتر رسیداثر گرمای حاصل از انفجار تا فاصله ۲۷۰ کیلومتری از محل انفجار حس شد و حرارت به قدری بالا بود که می توانست تا فاصله ۱۰۰ کیلومتری باعث به وجود آمدن سوختگی درجه سه بشود!

کار‌شناسان غربی‌‌ همان زمان پیش بینی کرده بودند که انفجار حتی آزمایشی بمب تزار اصلی می‌توانست زندگی بخش وسیعی را در کره زمین نابود کند.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.