×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 

Enigma APC UAE (1) - معرفی نفربر زرهی Enigma  ساخت کشور امارات

معرفی نفربر زرهی Enigma  ساخت کشور امارات 

امارات در نمایشگاه IDEX از نفربر زرهی جدید خود رونمایی کرد . نفربر زرهی پیشرفته ای که بسیاری از مفاهیم ساخت خودروهای زرهی مدرن را در دل خود جای می داد و همگان را در زمینه پیشرفت صنایع دفاعی امارات به تحسین وا می داشت . نام این نفربر زرهی پیشرفته Enigma به معنی رمز آلود و چیستان گونه بودن است . این خودرو که بسیاری از ویژگی های یک خودروی رزمی پیاده نظام را در دل خود جای می دهد در زمینه امنیت و محافظت از خدمه خود ، برخورداری از بدنه V شکل و کمان جلویی پلت فرم با آن خم کم نظیر ، مسایلی هستند که توجهات را به خود جلب خواهند کرد . 

امارات متحده عربی چند سالی هست که تلاش خود برای ساخت جنگ افزارهای بومی با همکاری طرف های خارجی را  به جای خرید مستقیم سلاح از دیگر کشور ها در دستور کار قرار داده است . 

شاهزاده محمد بن جبار آل السویدی مدیر مجموعه Emirates defense technology  در مورد انگیما توضیح می دهد : ما تمرکز اصلی خود را روی توسعه خودرویی قرار دادیم که مخصوصا در آب و هوای به شدت گرم منطقه ، توانایی حرکت در مناطق کویری را داشته باشد . کار روی توسعه Enigma ازحدود سه سال پیش با همکاری شرکای بین المللی از گوشه کنار دنیا آغاز شد و همین باز بودن درهای تجارت بود که به اماراتی ها اجازه داد صنایع دفاعی خود را در مدتی به این کوتاهی از صفر تا به اینجا بالا بکشانند .

 Enigma APC UAE (4) - معرفی نفربر زرهی Enigma  ساخت کشور امارات

بدنه زره  پوش 

Enigma یک پلتفرم زرهی مخصوص حمل پیاده نظام است . اماراتی ها در ساخت این زره پوش از بسیاری از مفاهیم مدرن در این بخش استفاده کرده اند که همگی در کنار هم توانایی دفاع آن از خدمه و سرنشینان را به گونه ای قابل توجه افزایش می دهد . 

انگیما در کمان پیشانی خود یک شاهکار به تمام معناست . خم فولادی عظیم به کار رفته در این بخش در نمونه های کمی از رقبا قابل مشاهده است . وجود زاویه زیاد در این بخش باعث شده تا علاوه بر مضاعف شدن زره ، توانایی آن برای منحرف کردن به گونه ای قابل توجه نیز افزایش یابد . نتیجه آن که در صورت استفاده از ماژول های اضافه این بخش می تواند حتی در برابر پرتابه های ضد زره شلیک شده از جنگ افزارهای ۳۰ میلی متری هم مقاومت کند که برای یک (APC) armoured personnel carrier نفربر زرهی رقم قابل توجهی به شمار می آید . 

انیگما زره پوش بزرگی است و با طول برابر با ۸٫۴ متر به وضوح بزرگتر از اکثر رقبای خود قرار می گیرد . چیدمان زره پوش مدرن است و پیشرانه ای برای افزایش امنیت کپسول سرنشینان به قسمت جلویی وسیله منتقل شده ، اقدامی که علاوه بر قرار دادن بلوک بزرگ پیشرانه در جلوی ناحیه سرنشینان با به وجود آوردن فضایی یک تکه در بخش عقب ، دست طراح را برای جای دادن برجک . فضای مورد نیاز سرنشینان باز می گذارد ، نتیجه آن که مردان انیگما حالا می توانند علاوه بر برجک بزرگ نفربرهای زرهی BMP-3 روسی فضای کافی برای جای دادن ۸ سرباز تماما مسلح را در این بخش برای انیگما فراهم کنند . 

برای ورود و خروج به داخل وسیله یک رمپ مکانیزه بزرگ در بخش عقبی قرار گرفته که در کنار دریچه های سقفی برای خروج اضطراری تکمیل خواهد شد . 

 Enigma APC UAE (6) - معرفی نفربر زرهی Enigma  ساخت کشور امارات

پایدار در مقابل مین ها 

مین های ضد زره ، تله های انفجاری و بمب های کنار جاده ای یا همان IDE های معروف در سال های اخیر ثابت کرده اند که در نبردهای شهری عملکردی به مراتب قوی تر در مقابل آتش مستقیم و یا سلاح های ضد زره دوش پرتاب ضد یگان های زرهی دارند . در نتیجه طراحان قبل از هر چیز باید فکری برای این تهدیدات کنند . به این منظور در طراحی انیگما از مفهوم طراحی V  شکل برای بدنه ، استفاده شده که با منحرف کردن موج انفجار از بدنه بخش مهمی از توان ان برای وارد آوردن آسیب به وسیله را از میان خواهد برد . اما مردان انیگما به همین هم راضی نشده اند و برای به حداکثر رساندن توانایی وسیله در برابر شوک های انفجاری تمامی دریچه ها و پنجره های خارجی را از ساختار انیگما حذف کرده اند که با جلوگیری از ورود و بدتر از  آن به به دام افتادن موج انفجار در داخل بدنه ، مقاومت آن در برابر IED ها را به شکلی باورنکردنی ارتقاء می بخشد . 

از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش می توان به صندلی های آویزان بدون اتصال مستقیم به شاسی و سیستم کنترل لحظه ای فشار داخلی کابین اشاره کرد که همگی احتمال آسیب به خدمه و سرنشینان را به گونه ای قابل توجه کاهش داده است . 

 Enigma APC UAE (3) - معرفی نفربر زرهی Enigma  ساخت کشور امارات

قدرت آتش 

خودروهای زرهی مخصوص پیاده نظام یا APC تنها به منظور انتقال واحد های پیاده به منطقه نبرد طراحی نشده اند بلکه باید بتوانند با فراهم آوردن اتش پشتیبانی مناسب برای آن ها از سربازان در خارج حفاظت زره هم حمایت کنند . 

برای این منظور تیم سازنده از برجک نفربرهای روسی BMP-3 در خدمت دارند و انیگما به عنوان جایگزینی برای آن پیشنهاد شده است . اگر از برخی انتقادها نسبت به ضعف این برجک در زمینه حفاظت در برابر جنگ افزارهای حمله کننده از بالا بگذریم باید اعتراف کرد که روس ها یکی از بالاترین توان های رزمی در این کلاس را روی برجک BMP-3 سوار کرده اند . 

جنگ افزار اصلی در اینجا یک توپ ۱۰۰ میلی متری قدرتمند است که با استفاده از خرج گذار نیمه خودکار می تواند به نرخ نواخت قابل ۱۰ شلیک در دقیقه نیز دست پیدا کند . از ویژگی های این توپ می توان به شلیک موشک های ضد زره هدایت لیزری ۹M117 Bastion به وسیله آن اشاره کرد که بردی در حدود ۴ کیلومتر و توانایی نفوذ در ۷۵۰ میی متر زره را دارد . 

این موشک عملا تمامی زره پوش های امروزی به جز برخی تانک های اصلی میدان نبرد را می تواند از پای در آورد . در کنار توپ اصلی ، یک قبه توپ ۳۰ میلی متری هم محور قرار گرفته که می تواند برای درگیری با اهداف نیمه سنگین ، سنگرها وحتی هلی کوپترهای ارتفاع پایین به کار گرفته شود . اما برجک BMP-3 به همین رضایت نمی دهد ، یک قبضه تیربار سبک ۷٫۶۲ میلی متری برای درگیری با اهداف سبک در کنار ۶ نارنجک دودزا از دیگر دارایی های آن هستند که آن را در میدان نبرد تبدیل به یک پشتیبان عالی می کنند .

 Enigma APC UAE (5) - معرفی نفربر زرهی Enigma  ساخت کشور امارات

پیشرانه و موتور  

انیگما از ۸ چرخ بزرگ کاملا متحرک استفاده می کند . لاستیک های بزرگ آن برای عبور از مناطق کویری کاملا ایده آل هستند و با برخورداری از مواردی مانند سامانه تعلیق پیشرفته محصول Timoney و سامانه کنترل داخلی باد لاستیک ها عملا توانایی عبور از هر مسیری را خواهد داشت . برای در امان ماندن از تله های انفجاری نیز انیگما به فناوری حرکت با لاستیک های پنچر مجهز شده است . در حالتی که تمامی ماژول های زرهی روی آن قرار گرفته باشند در حدود ۲۸ تن وزن دارد ، اما با این وجود در صورت نیاز می تواند به سرعت فوق العاده ۱۳۰ کیلومتر روی جاده دست پیدا کند که برای وسیله ای با این سایز مقداری قابل توجه خواهد بود . 

برای رسیدن به این هدف تیم سازنده از یک پیشرانه ی توربودیزل ۶ سیلندر خطی کاترپیلار C-13 استفاده کرده است که با برخورداری از برون دهی برابر با ۷۱۱ اسب بخار تمامی نیازمندی های انیگما را در این بخش تحت پوشش قرار خواهد داد  و همچنین قادر خاهد بود تا مسافتی ۱۰۰۰ کیلومتری را طی نماید . انیگما علاوه بر این دارای دو جت آبی نیز می باشد که توانایی تحرک به صورت دوزیست را هم برای آن به ارمغان می آورد .

Enigma APC UAE (7) - معرفی نفربر زرهی Enigma  ساخت کشور امارات  

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.