×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 

A 10 Thunderbolt جنگنده پشتیبانی . - آشنایی با جنگنده پشتیبانی نزدیک A-10

این جنگنده به دلیل نوع رنگ آمیزی و طراحی تهاجمی آن به گراز هم معروف هست.همچنین به ان اسلحه پرنده و نابودگر تانک هم گفته می شود.

میلیتاری نیوز : این جنگنده به عنوان جنگنده پشتیبانی نزدیک در نیروی هوایی ایالات متحده خدمت می کند.A-10 به طور گسترده در عملیات های افغانستان و عراق مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون هم در ائتلاف ضد داعش مشغول به عملیات است.

ماموریت این جنگنده حمله به اهداف روی زمین از جمله تانک و نفربر و خودرو های زرهی و پشتیبانی نزدیک از نیرو های خودی می باشد.قایلیت لندینگ و تیک آف کوتاه و برد بالا(۸۰۰مایل) و همچنین تحمل بالا این جنگنده را به نیرویی مخوف علیه پیاده نظام دشمن تبدیل کرده است.علاوه بر این قابلیت مانور بالا در سرعت و ارتفاع کم(کمتر از ۱۰۰۰ پا) اجازه استفاده دقیق و موثر از جنگ افزار ها به آن می دهد.

این جنگنده ابتدا در سال ۱۹۷۲ توسط کمپانی FAIRCHILD طراحی شد و از آن پس بار ها توسط گرومن و بویینگ بروز شد.

اکنون نیروی هوایی امریکا دارای ۳۹۷ جنگنده A-10 شامل ۱۴۳ A-10 و ۷۰ فروند A-10c و ۸۴ فروند ANG A-10 و ۱۰ فروند QA-10 و ۱۸ فروند QA-10  و ۵۲ جایگزین می باشد.همچنین قرارداد های آپ گرید ان تا سال ۲۰۲۸ ادامه دارد.

کاکپیت

کاکپیت تک صندلی ان توسط یک زره تیتانیمی به ضخامت ۳٫۸ میلیمتر حفاظت می شود و همچنین دارای یک کاناپی ضد گلوله بزرگ است که به خلبانی اجازه تحت نظر داشتن میدان نبرد را می دهد.

دارای نمایشگر هایی برای برای هدف گیری و شلیک و ناوبری اینرسیایی(EGI) و سیستم تاکتیکی ناوبری هوایی(TACAN) می باشد.خلبان دارای عینک دید در شب و مادون قرمز برای شلیک موشک های ماوریک AGM-65 می باشد.

تسلیحات

A 10 Thunderbolt جنگنده پشتیبانی (2) - آشنایی با جنگنده پشتیبانی نزدیک A-10

این جنگنده دارای ۱۱ پایلون می باشد که ۳ عدد از این ها در زیر بدنه و هر بال هم دارای ۴ عدد پایلون می باشد.

این جنگنده توانایی حمل موشک های هوا به زمین ماوریک AGM-65 و موشک های هوا به هوای کوتاه برد و انواع بمب های خوشه و … دارد.

سلاح کارامد دیگر ان توپ ۳۰ میلیمتری ان است که می تواند از فاصله ۶۵۰۰ متری حتی تانک ها را از کار بیندازد.این توپ دارای دو حالت نواخت است که خلبان می تواند ان را انتخاب کند اول ۲۱۰۰ و دوم ۱۳۵ گلوله در دقیقه.

موتور

A 10 Thunderbolt جنگنده پشتیبانی (1) - آشنایی با جنگنده پشتیبانی نزدیک A-10

دارای دو موتور بدون پس سوز توربو فن در بالای بدنه می باشد که هر کدام توانایی تولید حدود ۹۰۰۰ پوند نیرو را دارد.قرار گیری موتور ها در بالای بدنه به خلبان اجازه می دهد تا حتی با یک موتور هم بتواند پرواز کند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.