×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

25352352452462 - معرفی زیردریایی کلاس فاتح ایران

 

معرفی زیردریایی کلاس فاتح ایران

 

زیردریایی کلاس فاتح (به انگلیسی: Fateh-class submarine) یک کلاس از زیردریایی است.

زیرسطحی 527 تنی فاتح به عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و تناژ آن در زیرسطح 593 تن است. این زیردریایی از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر بوده و توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز 250 متر است. فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسب به زیردریایی غدیر مشاهده می شود. سرعت سطحی فاتح 11 نات(20.35 کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور 14 نات(25.9 کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک های دوش پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.

فاتح دارای 4 مقر پرتاب اژدرهای کالیبر 533 میلیمتری بوده و توانایی حمل 8 مین دریایی را نیز دارد و همچنین دارای دو اژدر رزرو است.

زیرسطحی فاتح با برخورداری از 12 نوع سونار مختلف شامل انواع فعال(اکتیو) و غیرفعال(پسیو) امکان پویش محیط اطراف خود را داشته و می تواند عمق، سرعت و صوت را تشخیص داده و حتی علیه نیروهای غواص دشمن نیز به طور مؤثری عمل کند.

 فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسب به زیردریایی غدیر مشاهده می شود. سرعت سطحی فاتح 11 نات(20.35 کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور 14 نات(25.9 کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک های دوش پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.

از سوی دیگر بنا بر اطلاعات رسمی منتشر شده از این زیردریایی، فاتح از ESM بهره می برد که این سیستم در زیردریایی ها، کار تشخیص، شناسایی و جهت‎یابی انواع امواج رادار و سیگنال‎های مخابراتی منتشر شده از کشتی‎ها، هواگردها، زیردریایی‎ها و سایر منابع را بر عهده دارد. به کمک این سامانه آگاهی زیردریایی از موقعیت اطراف به منظور دفاع از خود یا تدارک یک درگیری ویا پشتیبانی اطلاعاتی از شناورهای خودی در صحنه نبرد افزایش می‎یابد. سامانه پشتیبانی اقدامات الکترونیکی یا ESM شامل گیرنده‎های امواج و سیگنال‎ها، نمایشگرها و تجهیزات تحلیل و پردازشگر است. ارتباط داده ای این سامانه با سامانه مدیتریت صحنه نبرد و سامانه کنترل آتش، حلقه تکمیل کننده کاربرد آن است.

 343523642562 - معرفی زیردریایی کلاس فاتح ایران

همچنین موتور این زیردریایی از نوع دیزلی است.ژنراتور در یک زیردریایی وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارد. این انرژی الکتریکی می‎تواند از طرق مختلفی مانند موتور دیزل یاتوربین بخار تأمین شود. توربوژنراتورها انرژی بخار را به انرژی الکتریکی تبدیل می‎کنند که برای تأمین انرژی الکتریکی لازم برای عملکرد زیردریایی مورد استفاده قرار می‎گیرد. استفاده از این سامانه می‎تواند مزیت‎های عملکردی نسبت به استفاده از موتور دیزلی برای زیردریایی به همراه داشته باشد از جمله ایجاد نویز و ارتعاشات کمتر، مقاومت بالاتر در برابر شوک‎های وارده و هزینه کمتر در چرخه عمر.

در طراحی فناوری این زیردریایی، متخصصان کشورمان سعی در رسیدن به بهینه‌ترین حالت ممکن برای افزایش توانمندی رزمی داشته‌اند و از این‌رو فاتح دارای 4 مقر پرتاب اژدرهای 533 میلیمتری بوده(قطر اژدر) و توانایی حمل 8 مین دریایی را دارد.
طبق اعلام منابع رسمی، این زیردریایی دارای دو اژدر ذخیره است که از این عبارت دو برداشت متصور می‌شود بدین ترتیب که یا دو اژدر به همراه چهار اژدر موجود در پرتابگرها در این زیرسطحی وجود دارد و یا به ازای هر پرتابگر 2 اژدر ذخیره پیش‌بینی شده که در صورت وجود حالت دوم، پایایی جنگ‌افزار فاتح بسیار بالا است.

 طبق اخبار غیر رسمی ایران تحقیقات روی ساخت زیردریایی با سوخت اتمی را آغاز کرده است

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.