×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2182936 - پشت پرده ادعای آمریکا درباره حمله شیمیایی در سوریه

به گزارش میلیتاری نیوز به نقل از ميليتاری نيوز،  آمریکا همزمان با پیشروی‌های میدانی و سیاسی محور مقاومت در سوریه، ادعاهای خود را در راستای حمله شیمیایی از سوی دولت و اتهام زنی به دولت مطرح می‌کند تا در روند پیشروی‌ها مانع تراشی کند. آمریکا بار دیگر لحن تنش‌آفرین خود در قبال دولت سوریه را تکرار کرده و مدعی شده است که ارتش سوریه در عملیات نظامی اخیر خود ضد گروه‌های تروریستی از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده استو این نخستین بار نیست که واشنگتن، دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم می کند. آن هم پس از اینکه ناوگان شیمیایی این کشور در پایان سال 2014 تحت نظارت سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی از بین رفت و این سازمان روند مذکور را تایید کرد. تاکنون کمیته‌های مختلف تحقیق مسئولیت دمشق در رابطه با هر نوع حمله ادعایی انجام شده بعد از تخریب ناوگان شیمیایی سوریه را تایید نکرده‌اند.

نکته عجیب این که تمامی اتهام‌های مطرح شده از سوی ارتش سوریه در استفاده از این نوع تسلیحات، همزمان با پیشروی‌های جدید نیروهای ارتش سوریه در مناطق تحت سلطه گروه‌های تروریستی یا همزمان با پیشرفت‌های قابل توجه در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه مطرح می شود.

در همین رابطه جیمز ماتیس وزیر جنگ آمریکا اعلام کرد که آمریکا نگران این موضوع است که اخیراً گاز شیمیایی سارین در سوریه مورد استفاده قرار گرفته باشد. این در حالی است که به گفته وی در شرایط کنونی هیچ دلیل کافی برای اثبات تهدیدات جدید آمریکا در مورد آن وجود ندارد.

در همین رابطه یک منبع دولتی سوریه به سایت خبری العهد اعلام کرد که آمریکا هیچ دلیلی برای اثبات استفاده از سلاح‌های شیمیایی در اختیار ندارد، چرا که اساسا چنین ‌سلاح‌هایی در سوریه وجود ندارد و دولت سوریه تمامی ناوگان شیمیایی خود را تحت نظارت سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی از بین برده است.

منبع مذکور تأکید کرد آمریکا هرگاه که پیشروی تازه‌ای از سوی ارتش سوریه به ضرر گروه‌های تروریستی انجام می‌شود یا تحول ملموسی در روند راه حل سیاسی بحران شرکت می‌گیرد، موضوع سلاح‌های شیمیایی را مطرح می‌کند. امروز نشست سوچی موفقیت‌های سیاسی برای ملت سوریه به دنبال داشته و شکستی فجیع برای سند 5 کشور متحد واشنگتن که آن را در راستای منافع خود تدوین کرده بودند، را به دنبال داشت.

لذا آمریکا مجبور شده بار دیگر موضوع سلاح‌های شیمیایی را مطرح کند تا بتواند برون‌رفتی سیاسی برای تحولات سوریه و تروریسم ساخته و پرداخته آمریکا و عربستان در این کشور دست و پا کند.

این منبع سیاسی می‌افزاید که دولت واشنگتن تصور کرده که می‌تواند از این فشارها برای تاثیرگذاری بر مواضع سوریه و روسیه استفاده کند، در روز برگزاری کنفرانس سوچی شاهد بودیم که آمریکا لیستی از تحریم‌های تازه خود را ضد تعدادی از مسئولان روس ارائه کرد. این موضوع نشان‌دهنده خشم گسترده آمریکا از تلاش‌های سیاسی صادقانه روسیه برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.

بیشتر بخوانی:

بازهم آمریکا، روسیه را متهم کرد

این منبع در اظهارات خود برای سایت خبری العهد گفت که ترامپ بسیار جسور است و در عین حال هیچ دیدگاه سیاسی مشخصی پیش روی خود ندارد. اقدامات وی در تجاوز آشکار و غیرقابل توجیه و حمله به پایگاه الشعیرات که در آوریل گذشته انجام شد، دلیلی بر این موضوع است.

واشنگتن امروز با شکست‌های بزرگی در عرصه سوریه مواجه شده است و هر نوع تکرار فاجعه الشعیرات نمی‌تواند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند. آمریکا به خوبی این نکته را می‌داند که نیروی هوایی و موشک‌های سوریه امروز در بهترین شرایط خود قرار دارد. لذا قبل از هر اقدامی باید خود را برای بدترین سناریو آماده کند.

وی هدف آمریکا از گفتمان تنش‌آفرین امروز را مانع تراشی در روند سیاسی و بررسی سندی می‌داند که به کنفرانس وین ارجاع داده شده و استفان دی مستورا فرستاده سازمان ملل متحد در سوریه مجبور است آن را به اعضای کنفرانس ارائه دهد. اسنادی که اهداف مورد نظر آمریکا را تامین نمی‌کند، لذا این کشور سعی دارد از بهانه مضحک سلاح‌های شیمیایی استفاده کند. آن هم در شرایطی که گزارش میلیتاری نیوز به نقل از‌های سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی تاکید دارند که دمشق به تمامی تعهدات خود در این خصوص عمل کرده است.

پایگاه خبری الوقت نیز در مقاله‌ای با اشاره به اظهارات اخیر وزیر جنگ آمریکا در خصوص احتمال استفاده دولت سوریه از گاز سارین و اذعان وی به عدم وجود دلیلی برای اثبات این مطلب نوشت که این اظهارات تنها یک روز پس از اظهارات مشابه مسئول ارشد کاخ سفید مطرح شد که مدعی شده بود دولت سوریه و گروه تروریستی داعش همچنان از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. وی گفته بود که احتمال انجام حملات آمریکا ضد دولت سوریه در این خصوص وجود دارد.

این اتهامات نخستین بار نیست که طی سالهای گذشته در جریان بحران سوریه مطرح می‌شود، پیش از این نیز ادعا شده بود حملاتی با گاز سارین در شهر خان شیخون در حومه ادلب انجام شده است. این ادعا مربوط به آوریل 2017 بود و در جریان آن گفته شد که این حمله قربانیانی را به دنبال داشته است. آمریکا از همین بهانه برای موشک‌باران فرودگاه نظامی الشعیرات واقع در مرکز سوریه استفاده کرد.

نقطه مشترک تمامی این تبلیغات رسانه‌ای و اتهامات مطرح شده همزمانی این ادعاها با دستاوردهای دولت سوریه و متحدانش در عرصه‌های نظامی و سیاسی است. به همین علت است که آمریکا خود را مجبور می‌داند برای حمایت از گروه‌های مسلح و جهت دادن به این دستاوردها وارد عمل شود.

زمان اظهارات اخیر آمریکایی‌ها و اشاره به احتمال حمله نظامی به سوریه نیز غافلگیر کننده نبود، چرا که حوادث میدانی طی روزهای گذشته نشان می‌دهد که تحولات به نفع دولت سوریه و ضد اهداف و برنامه‌های آمریکا در این کشوردر جریان است و ورشکستگی دولت آمریکا در پرونده سوریه و نفوذ این کشور در تمام منطقه بیش از پیش نمایان است. به همین علت است که آمریکا هر از چند گاهی اقداماتی تنش آفرین را انجام می‌دهد تا احتمالا بتواند برگه‌های بازی را بر اساس منافع خود به هم بریزد.

پیشروی سریع ارتش سوریه در حومه ادلب و حومه جنوبی حلب و تسلط آن بر فرودگاه نظامی و راهبردی ابو الظهور به علاوه آغاز درگیری‌های سراقب در سایه فروپاشی سریع گروه‌های تروریستی و جبهه النصره و اختلافات داخلی گسترده در میان سایر گروه‌های تروریستی نشان دهنده بهبود اوضاع دولت سوریه و تسلط این کشور بر بیشتر استان‌های سوریه است. این همان چیزی است که آمریکا آن را نمی‌خواهد و به دنبال مانع‌تراشی و جلوگیری از تحقق این روند است.

علاوه بر اینکه موفقیت کنفرانس مردمی سوچی که در سوریه برگزار شد نشانه واضحی از افزایش نقش روسیه در عرصه منطقه‌ای است. این در حالی است که آمریکا به دنبال غرق کردن روسیه در باتلاق سوریه بود، اما هماهنگی‌های بالای دولت روسیه با سوریه و جمهوری اسلامی ایران و ترکیه مانع از تحقق اهداف آمریکا شد.

آخرین برگه‌ای که آمریکا از طریق آن به دنبال حفظ جای پای خود در سوریه است موضوع کردها است. این برگه نیز در شرایطی قرار دارد که با آغاز حمله ترکیه و گروه‌های وابسته به این کشور به منطقه عفرین سوریه موقعیت خود را از دست داده است. انجام این حمله دلیل تعمیق وحدت ملی به این ساختارهای مردمی کردها و عرب‌ها شده و در میان جریان‌های کرد اعتقاد به عمق دولتی خود در سوریه را افزایش داده است. این موضوع را می‌توان در درخواست‌هایی مشاهده کرد که یگان‌های حمایت مردمی کرد از دولت سوریه برای ورود به عفرین و دفاع از این شهر دارند.

علاوه بر اینها اقدامات وحشیانه گروه‌های مسلح وابسته به ترکیه ضد کردها و توهین و مثله کردن جنازه شبه نظامیان کرد نقش اساسی در راستای کردن گروه‌های مسلح در میان ملت سوریه دارد و اعتقاد آنها را به ضرورت حضور در کنار دولت سوریه افزایش می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.