×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2192855 - واکنش گوترش به حمله ائتلاف غربی به سوریه

به گزارش ميليتاری نيوز، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای بدون محکوم کردن تجاوز آشکار آمریکا، فرانسه و انگلیس به حاکمیت سوریه، تنها به همه کشورها توصیه کرده به منشور سازمان ملل متحد پایبند باشد.

بامداد روز شنبه (امروز)، رئیس‌جمهور آمریکا فرمان حمله به سوریه را صادر کرد. در پی این فرمان، آنطور که آمریکا می‌گوید بیش از ۱۰۰ فروند موشک به مناطق مختلف سوریه شلیک شده است. پدافند هوایی ارتش سوریه بخشی از این موشک‌ها را ساقط کرده است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود در خصوص این تجاوز موشکی گفت: «من از نزدیک گزارشات حملات هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس در سوریه را دنبال کرده‌اند. تعهداتی به ویژه در مواجهه با موضوعات مربوط به صلح و امنیت وجود دارد تا مطابق با منشور سازمان ملل و به طور کلی قوانین بین‌المللی عمل شود».

این مقام سازمان ملل در ارتباط با منشور سازمان ملل اینگونه توضیح داد: «منشور سازمان ملل درباره این موضوعات بسیار شفاف است. شورای امنیت در وهله اول وظیفه حفظ صلح و انیت بین‌المللی را دارد. من از اعضای شورای امنیت می‌خواهم که متحد باشند و این مسئولیت را ایفا کنند».

وی سپس در ادامه خواستار خویشتنداری کشورهای عضو سازمان ملل در مواجهه با مسئله سوریه شد و گفت: «من از تمامی کشورهای عضو می‌خواهم که در این شرایط خطرناک از خود خویشتنداری نشان دهند از هرگونه اقدامی که ممکن است اوضاع را تشید کند و رنج مردم سوریه را بدتر کند، بپرهیزند».

گوترش به بحث سلاح‌های شیمیایی که آمریکا و برخی از همپیمانانش مدعی هستند که دمشق در حمله اخیر در «دوما» واقع در «غوطه شرقی» مورد استفاده قرار داده است، اشاره کرد و گفت: «هرگونه استفاده از تسلحیات شیمیایی زشت است. رنجی که این (سلاح‌های شیمیایی) موجب می‌شوند، هولناک است. من ابراز ناامیدی بسیار عمیق خود را از عدم توافق شورای امنیت در زمینه یک مکانیسم اختصاصی برای پاسخگویی کارآمد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه ابراز می دارم».

این مقام سازمان ملل در پایان بیانیه خود تصریح کرد:«از شورای امنیت می‌خواهم تا مسئولیت خود را برعهده گرفته و این شکاف را پر کند. من همچنان به تعامل با کشورهای عضو برای کمک به دستیابی به این هدف ادامه می‌دهم».

حمله موشکی آمریکا و متحدانش پس از آن صورت گرفت که گروه‌های تروریستی فعال در شهر «دوما» سوریه مدعی شدند که به این شهر حمله شیمیایی شده است. دولت آمریکا بلافاصله دمشق را به دست داشتن در این حادثه متهم و اعلام کرد که ممکن است به زودی به سوریه حمله کند. وزارت دفاع روسیه از چند هفته پیش اعلام کرده بود که گروه‌های تروریستی و حامیان آن‌ها قصد دارند با صحنه‌سازی یا انجام یک حمله شیمیایی، زمینه را برای اقدام نظامی علیه سوریه فراهم کنند.

در حالی که در روزهای گذشته از اقدام نظامی گسترده علیه سوریه صحبت می‌شد، حمله شب گذشته به این کشور به هدف قرار دادن چند پایگاه نظامی و ساختمان محدود شد. واشنگتن می‌گوید حملات این کشور به سوریه پایان یافته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.