×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2105487 - واکنش ایران به اظهارات ضدایرانی معاون وزیر خارجه انگلیس

به گزارش میلیتاری نیوز، “آلیستر برت” معاون خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه انگلیس در نشست مجلس عوام این کشور با حمایت از ارسال جنگ افزار به عربستان مدعی شد ایران در سوریه، یمن، عراق و بحرین دست به اقدامات مختل کننده می زند.

سه روز پیش وقتی “بوریس جانسون” وزیر خارجه انگلیس به همراه معاونانش از جمله “الیستر برت” برای پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس عوام درباره مسائل منطقه و نیز اظهاراتش درباره فعالیت ” نازنین زاغری ” در این نشست حاضر شد بخش بسیاری از پرسش ها به مسائل منطقه و ایران اختصاص یافت که برخی را معاونش پاسخ گفت .

“برت” در پاسخ به پرسشی درباره ایران گفت: ما تلاش می کنیم ایران را درک کنیم اما از آن سو ایران در حال اجرای اقدامات مختل کننده در سوریه، یمن، عراق و بحرین است.

وی افزود: البته اشخاصی که دست به چنین اقدامی می زنند همیشه فرصت دارند شیوه خود را تغییر دهند و بخشی از ارتباط ما با ایران به این علت است که در برخی مسائل بتوانیم از ایران به عنوان راه حل استفاده کنیم.

معاون وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به پرسشی دیگر درباره وضعیت یمن با دفاع از ادامه فروش و ارسال جنگ افزار به عربستان و توجیه اینکه اگر ما اسلحه ندهیم کسانی دیگر این کار را می کنند گفت: حدود ۲۱ میلیون نفر در یمن نیاز به کمک های انساندوستانه دارند و ما در این باره کمک های زیادی به مردم یمن کردیم.

آلیستر برت افزود : پنجم نوامبر ۲۰۱۷ وزیر امور خارجه در بیانه ای حمله موشکی را به ریاض محکوم و تاکید کرد، ادامه حملات موشک های بالستیک علیه عربستان امنیت منطقه را به خطر می اندازد و درگیری را طولانی می کند.

وی اقدام یمن در حمله موشکی به عربستان را هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی توصیف کرد و گفت: ما کاملا درک می کنیم نگرانی عربستان را در قاچاق سلاح به یمن و این اقدام را مغایر با قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل می دانیم و به عربستان حق می دهیم کاری کند تا جلوی قاچاق سلاح به یمن گرفته شود .

معاون وزیر خارجه انگلیس افزود: طولانی شدن درگیری در یمن و شرایط سخت آن به علت دخالت خارجی و ارسال سلاح به یمن است.

در پی این رویکردها و نیز بیانیه معاون وزیر خارجه انگلیس درباره ایران، سفارت کشورمان در لندن به آن واکنش نشان داد و متقابلاً بیانیه ای صادر کرد که متن کامل آن به این شرح است:

” سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن بدین وسیله مراتب اعتراض خود را نسبت به بیانیه مورخ ۱۸ آبان ۱۳۹۶ معاون وزیر خارجه انگلستان در امور خاورمیانه اعلام می دارد.

بسیار جای تعجب و شگفتی دارد که وزارت امور خارجه بریتانیا با اشاره به گزارش ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در خصوص ماهیت ایرانی موشک پرتاب شده اخیر به فرودگاهی در عربستان، خواهان ایفای نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در بحران یمن شده است.

نیاز به توضیح نیست که کشتار بی رحمانه زنان و کودکان و مردم بی گناه و بی دفاع یمن و از بین بردن تاسیسات زیربنایی این کشور طی دو سال گذشته توسط ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و با استفاده از تسلیحات و ادواتی که از سوی برخی کشورهای غربی و از جمله بریتانیا در اختیار این گروه قرار گرفته باعث کشتار وسیع انسان های بی گناه و ایجاد قحطی ، شیوع وبا و سایر بیماری های عفونی شده است.

اقدام اخیر نیروهای ائتلاف در محاصره کامل این کشور و بستن کلیه خطوط ارتباطی و مواصلاتی نیز باعث گردیده تا امکان کمک رسانی و رسیدگی به امور آسیب دیدگان با مشکل مواجه شود و بنا به گزارشات اخیر سازمان ملل متحد در صورتی که این وضعیت ادامه یابد، یمن با قحطی و بحران انسانی بی سابقه قرن مواجه خواهد شد که عوارض آن سایر نقاط دنیا را نیز متاثر خواهدکرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر توقف سریع کشتار مردم بی گناه و لزوم پایان دادن به بحران یمن تاکید داشته است. طرح چهار ماده ای که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه کرد، امروز و بعد از گذشت دو سال از کشتار و قتل عام مردم بی گناه یمن همچنان معتبر و برای حل بحران قابل استفاده است. این طرح شامل آتش بس فوری، ارسال کمک های انساندوستانه، گفتگوهای یمنی-یمنی و تشکیل دولت فراگیر است.

در پایان از دولت بریتانیا و دیگر کشورهای صادرکننده تسلیحات به کشورهای عضو ائتلاف سعودی انتظار می رود با قطع کمک های تسلیحاتی به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو ائتلاف، به خاتمه حملات نظامی و تخریب زیرساخت های یمن کمک و با ایجاد آتش بس هرچه سریع تر، طرف های درگیر را برای رسیدن به یک راه حل سیاسی به پای میز مذاکره دعوت کنند . “

انگلیس در حالی از وخامت اوضاع یمن ابراز نگرانی می کند که پس از آمریکا بزرگترین صادر کننده جنگ افزار به عربستان است، آمریکا ۱۱۰ میلیارد دلار و انگلیس بیش از ۵۶ میلیارد دلار قرارداد فروش بمب و جنگ افزار با عربستان امضا کرده اند.

رسانه ها در انگلیس اعلام کردند در دو سال اخیر و از آغاز تجاوز نظامی رژیم سعودی به یمن، فروش سلاح و جنگ افزار های ساخت انگلیس به عربستان پنج برابر شده و ارزش آن به ۴.۶ میلیارد یورو رسیده است.

این در حالی است که نهادهای کمک رسانی به مردم یمن از بروز فاجعه بزرگ انسانی در این کشور فقیر و قحطی و گرسنگی و شیوع وبا و انواع بیماری های دیگر ابراز نگرانی شدید می کنند.

سازمان ملل نیز با انتقاد از مسدود شدن مرزهای زمینی، هوایی و دریایی و راه های امداد رسانی به مردم یمن ادامه این شرایط را موجب مرگ شمار بیشتری از مردم و به ویژه کودکان دانست و افزود: این اقدام شدیدترین شیوع وبا در جهان را موجب شده است.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد در حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی ۵۲۹۵ غیرنظامی کشته و ۸۸۷۳ غیر نظامی نیز زخمی و نقص عضو شده اند. این گزارش تاکید کرده است آمار حقیقی می تواند بسیار بیشتر از این ارقام باشد.

با اینکه در بمباران های عربستان با استناد به گزارش های سازمان ملل هزاران زن و مرد و کودک یمنی با سلاح های غربی از جمله انگلیسی به خاک و خون کشیده شده اند و سازمان ملل اعلام کرده قوانین بین المللی در حمله به یمن مکرر نقض شده است انگلیس به حمایت سیاسی و معنوی خود از اقدامات ریاض ادامه می دهد.

درخواست های گسترده فعالان مدنی و حقوق بشر و همچنین گروه های ضد جنگ در انگلیس نیز تاکنون تاثیری بر تصمیم انگلیس برای خودداری از ادامه فروش سلاح به عربستان نداشته است.

پافشاری انگلیس بر ادامه فروش بمب و سلاح به عربستانِ در حال جنگ با یمن، شماری از نمایندگان مجلس عوام انگلیس را به واکنش واداشته است.

“کیت اوسامور ” نماینده حزب کارگر در مجلس عوام انگلیس این هفته پرسید آیا دولت ملکه انگلیس بالاخره در تصمیمش برای فروش اسلحه بیشتر به ائتلاف با رهبری عربستان تجدید نظر و فروش سلاح به این کشورها را متوقف خواهد کرد؟

“استیوارت مک دونالد “نماینده حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام انگلیس نیز گفت: دولت انگلیس ۳.۸ میلیارد پوند سلاح به عربستان فروخته است و آن گاه مدعی است دویست میلیون پوند به یمن کمک های انساندوستانه ارسال کرده است! چرا دولت انگلیس حداقل برای امور انساندوستانه فروش سلاح به عربستان را متوقف نمی کند؟

“مایکل فالون ” وزیر دفاع مستعفی انگلیس، پیش از این گفته بود به علت افزایش جنگ ها و تروریسم، تقاضا برای خرید تسلیحات انگلیس افزایش چشمگیر داشته است و شرکت های اسلحه سازی ما فرصت سرخاراندن ندارند.

فالون هفته پیش در پی افشای فساد اخلاقی ناچار به استعفا شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.