×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2059377 - همه‌پرسی منطقه کردستان عراق برای ثبات منطقه خطرناک است/ مذاکره درباره برجام غیرممکن است

به گزارش میلیتاری نیوز، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای روز چهارشنبه همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق را برای ثبات منطقه «خطرناک» خواند.  

آقای ظریف در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس از توئیت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره آزمایش موشکی ایران انتقاد کرده است.  

ترامپ روز شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران به تازگی موشک بالستیکی را آزمایش کرد که قادر است به اسرائیل است برسد. آنها (ایران) همچنین با کره شمالی همکاری می‌کنند. توافقی که (با ایران) داریم چندان مناسب نیست.»

برخی مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند آزمایشی که ترامپ درباره آن توئیت کرده هرگز انجام نشده است.  

ظریف گفت: «لازم است ما قبل از اظهارنظر، واقعیت‌ها را چک کنیم.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نگران است اظهارنظر ترامپ درباره آزمایش موشکی ایران که معلوم نیست انجام شده باشد، تلاشی برای اثرگذاری بر توافق هسته‌ای برجام باشد، گفت: «اینکه افراد با حقایق بازی کنند و حقایق دیگری ایجاد کنند من را نگران می‌کند.»

آقای ظریف همچنین به فرمان جدید منع سفر ترامپ علیه هشت کشور از جمله ایران هم واکنش نشان داد.  

وی گفت: «مایه تأسف است که رئیس‌جمهور آمریکا بنا به دلایل سیاسی نامربوط تصمیم می‌گیرد کل یک ملت را منزوی کرده و با ملتی که آسیتی به کسی نزده‌اند خصومت‌ورزی کند.»

از جمله دیگر محورهای این مصاحبه، واکنش وزیر خارجه ایران به لفاظی‌های مقام‌های دولت آمریکا برای مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) بود.

او تصریح کرد: «تنها ایران نیست که مذاکره مجدد را رد می‌کند. فکر می‌کنم، این دیدگاه یکپارچه تمامی طرف‌های دخیل در مذاکره توافق هسته‌ای بود که بازمذاکره درباره این توافق غیرممکن است و فاجعه بار خواهد آورد.»

ظریف گفت: «پیامی که آمریکا به دنیا ارسال می‌کند این است که وقتی با آمریکا مذاکره می‌کنید، آنها آنچه که بر سر آن در جریان مذاکرات توافق کرده‌اید را بدیهی فرض کرده و بعداً – پنج یا شش ماه یا یک سال و دو سال بعد- سمت شما می‌آیند تا آنچه نتوانسته‌اند در دور اول به دست بیاورند را مطالبه کنند.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «این پیام خوبی به دنیا نیست و اثبات خواهد کرد که ایالات متحده شریکی قابل اعتماد برای مذاکره نیست و اینکه قدرتی مانند ایالات متحده به دنیا ثابت کند که شریکی قابل اتکا برای مذاکره نیست، برای صلح و امنیت بین‌المللی خوب نیست.»

محمد جواد ظریف با یادآوری اینکه مذاکره بر سر توافق هسته‌ای فعلی ده سال زمان برده گفت انتظار ندارد که دور جدیدی از مذاکرات به حصول نتایج بهتری ختم شود. وی گفت: «در واقع، دور جدید [مذاکرات] ما را وارد باتلاقی خواهد کرد که هیچ کس قادر به خروج از ان نخواهد بود.»

در حال تکمیل…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.