×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش میلیتاری نیوز، اقداماتی که رژیم صهیونیستی طی تابستان ۲۰۱۷ انجام داد تحلیل کارشناسان منطقه‌ای را به این سمت سوق داد که این رژیم خود را آماده جنگی در شمال فلسطین اشغالی با حزب‌الله لبنان می‌کند. مهمترین شواهد موجود بر این تحلیل‌ها دیدارهای مستمر فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی از جبهه شمالی و مانورهایی بود که براساس اعلام ارتش رژیم صهیونیستی در مناطقی شبیه به جنوب لبنان انجام می‌شد.

اما طی چند هفته گذشته و به‌طور مشخص، پس از آشتی ملی فلسطین، هم به‌دلیل اقداماتی که از سوی صهیونیست‌ها صورت گرفته و هم به‌دلیل شرایطی که در فلسطین به وجود آمده، احتمال حمله به نوار غزه نیز وجود دارد.

ادعای در اختیار داشتن فن‌آوری شناسایی تونل

یکی از مشکلات اساسی رژیم صهیونیستی و شاید مهمترین دلیل در عدم هجوم دوباره این رژیم به نوار غزه، تونل‌های مقاومت در این منطقه بوده است. صهیونیست‌ها بیشتر ضربات را طی جنگ ۵۱روزه سال ۲۰۱۴ از این ناحیه متحمل شدند.

از زمانی که جنگ سال ۲۰۱۴ پایان یافت این رژیم به‌دنبال دستیابی به فن‌آوری‌هایی برای مقابله با تونل‌های مقاومت بود. شرکت‌های مختلف آمریکایی و صهیونیست با حضور تیم‌های کارشناسی با حمایت چند ۱۰ میلیونی دولت آمریکا از آن زمان تا کنون دست به کار شدند تا برای این مشکل اساسی راه‌حلی پیدا کنند.

2097178 - نگاهی به حمله احتمالی آینده رژیم صهیونیستی؛ غزه یا جنوب لبنان؟

طی روزهای گذشته یکی از تونل‌های مقاومت در منطقه خان‌یونس در جنوب نوار غزه هدف موشک هواپیماهای رژیم صهیونیستی قرار گرفت و ۸ نفر از رزمندگان مقاومت در این حمله هوایی شهید و جانباز شدند. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از این حمله اعلام کرد سیستمی در اختیار دارند که با آن می‌توانند تونل‌های مقاومت را شناسایی کنند.

اگر این سخن لیبرمن همچون بسیاری از ادعاهای گذشته سران رژیم صهیونیستی بلوف و ادعایی بیش نباشد باید گفت بزرگترین مانع رژیم صهیونیستی برای حمله به نوار غزه برداشته شده است، لذا این گزینه می‌تواند حمله به نوار غزه را تسریع کرده،‌ در اولویت قرار دهد.

در عین حال صهیونیست‌ها به‌بهانه همین موضوع سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین را در شهرک‌های صهیونیستی حاشیه نوار غزه مستقر کردند. این مسئله هرچند در مقطع کنونی با توجه به حمله صهیونیست‌ها می‌تواند موجه جلوه کند اما از سوی دیگر می‌تواند یک اقدام دفاعی برای شروع جنگ تعبیر شود.

رونمایی از واحد کوماندویی غواص رژیم صهیونیستی

در ایامی که صهیونیست‌ها از در اختیار داشتن سیستم کشف تونل، سخن گفتند روزنامه عبری یدیعوت از یک واحد کوماندوی دریایی خبر داد که مأموریتش پیدا کردن موشک‌هایی است که حماس طی چند سال گذشته آزمایش کرده است. از دیگر وظایف این واحد کوماندویی، یافتن مین‌های دریایی، نگهداری از تأسیسات گازی رژیم صهیونیستی، انجام عملیات در عمق ۳۰۰متری دریا، انجام عملیات انفجاری در آب و یافتن کسانی است که در دریا غرق می‌شوند.

2097177 - نگاهی به حمله احتمالی آینده رژیم صهیونیستی؛ غزه یا جنوب لبنان؟

یکی از نقاطی که صهیونیست‌ها در جنگ ۵۱روزه از آن آسیب جدی دیدند حمله کوماندوهای دریایی مقاومت به پایگاه زیکیم، نزدیک مرزهای نوار غزه بود. به نظر می‌رسد تشکیل این واحد، با وجود مأموریت‌هایی که برای آن تعریف کرده‌اند برای رفع نقطه ضعف مذکور در جنگ آینده باشد، جنگی که می‌تواند علیه نوار غزه صورت گیرد.

در اختیارگرفتن گذرگاه‌ها توسط تشکیلات خودگردان

براساس توافقات اخیر آشتی ملی فلسطین، گذرگاه‌های نوار غزه قرار است به‌زودی در اختیار تشکیلات خودگردان قرار گیرد. گذرگاه‌های نوار غزه تنها محل تنفس این منطقه در حال محاصره هستند، اگر تشکیلات خودگردان این گذرگاه‌ها به‌ویژه گذرگاه رفح را در اختیار گیرد آنگاه می‌توان گفت دیگر محاصره غزه تکمیل است و راه تنفس غزه با اجازه تشکیلات خودگردان صورت خواهد گرفت.

ورود امنیتی تشکیلات خودگردان به نوار غزه

طی توافقاتی که در قاهره بر سر آشتی ملی صورت گرفت، مقرر شد کمیته‌ای از مسئولان امنیتی حماس و فتح تشکیل شود و این کمیته در خصوص امنیت نوار غزه تصمیم‌گیری کند. با این اتفاق اولاً، دستگاه امنیتی حماس سیطره خود بر نوار غزه را از دست خواهد داد و ثانیاً، دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان که با صهیونیست‌ها قرارداد همکاری امنیتی دارد جای پایی در نوار غزه پیدا خواهد کرد.

این مسئله را کنار سفر وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی به رام‌الله برای دیدار با رامی حمدالله و ماجد فرج قرار دهید، امری که تا کنون بی‌سابقه بوده است.

جمع‌بندی

کنار هم قرار دادن داده‌های فوق همگی نشان می‌دهد از یک سوی شرایط نوار غزه برای حیات مقاومت سخت و برای حضور تشکیلات خودگردان آسان‌تر شده است و به‌معنی حضور صهیونیست‌ها در نوار غزه است. اگر اتفاقات فوق رقم بخورد صهیونیست‌ها شریان حیات در غزه را به دست خواهند گرفت.

از دیگر سوی، رژیم صهیونیستی در حال انجام اقدامات و دستیابی به توانایی‌هایی است که پیش از این به‌دلیل نداشتن این توانایی‌ها از همین ناحیه از مقاومت ضربه می‌خورد و این یعنی آسان‌تر شدن راه مقابله با مقاومت. جمع دو نکته فوق می‌تواند به این معنا باشد که هم بستر لازم برای پایان دادن به کار مقاومت در نوار غزه در حال تکمیل است و هم اینکه صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به شریان‌های حیاتی مقاومت در وضعیت مناسبی قرار گرفته‌اند، با این تحلیل می‌توان گفت حمله به غزه محتمل‌تر از حمله به جنوب لبنان است، زیرا حمله به جنوب لبنان با غافلگیری‌هایی همراه خواهد بود که شرایط کنونی غزه این غافلگیری را برای صهیونیست‌ها رقم نخواهد زد لذا حمله به غزه آسانتر خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.