×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1753875 112 - موشکهای اتمی انگلیس نوسازی می شوندبه گزارش میلیتاری نیوز، طرح نوسازی سامانه دفاع هسته ای انگلیس که بیش از ۳۰ میلیارد پوند هزینه دربرخواهد داشت، با ۴۷۲ رأی مثبت در مقابل ۱۱۷ رأی منفی از تصویب مجلس عوام گذاشت.

‘ترزا می’ نخست وزیر جدید انگلیس با تصویب این طرح جنجالی که از دولت دیوید کامرون به میراث رسیده بود، توانست در آغاز کار دولتش،گام محکمی را در پیشبرد برنامه های دفاعی دولتش بردارد.

‘ترزا می’ در جریان سخنانش در نشست امروز ( دوشنبه ) مجلس عوام در دفاع از طرح نوسازی سامانه دفاع هسته ای این کشور، گفت که آماده فشار دادن دکمه شلیک سلاح هسته ای به رغم مرگ صدها هزار انسان بی گناه است.

ترزا می ‘ در پاسخ به پرسش ‘ جورج کروان’ نماینده پارلمانی حزب ملی اسکاتلند که گفت ‘آیا شما حاضرید دکمه شلیک سلاح هسته ای را که می تواند یک صد هزار زن و مرد و کودک بی گناه را به قتل برساند، فشار دهید؟’ گفت: بله.

نخست وزیر انگلیس افزود: من قبل گفته ام که دشمن نیاز است بداند که ما آماده استفاده از توان بازدارندگی مان هستیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه هسته ای کره شمالی و تهدیدات روسیه، مدعی شد که سلاح هسته ای می تواند امنیت انگلیس را در برابر هر گونه حمله خارجی بیمه کند.
‘ترزا می’ افزود: نمی توانیم با کنار گذاشتن سلاح هسته ای امنیت خود و همپیمانان انگلیس را به خطر اندازیم.

نخست وزیر انگلیس افزود: به اندازه کافی برای نوسازی سلاح هسته ای صبر کردیم اکنون وقت آن رسیده که برای نوسازی سلاح هسته ای گام برداریم.

‘ترزا می’ گفت: عمر سامانه هسته ای انگلیس در سال ۲۰۳۰ پایان می یابد و برای نوسازی باید از هم اکنون برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد.

همان طور که انتظار می رفت جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و شماری از نمایندگان پارلمانی این حزب و نیز نمایندگان حزب ملی اسکاتلند به طرح نوسازی سامانه دفاع هسته ای انگلیس رای مثبت ندادند.

یکی از علل شمار آرای مثبت طرح یاد شده، بروز شکاف و دودستگی در میان اعضای حزب کارگر انگلیس و عدم پیروزی اکثریت آنها از جرمی کوربین بود.

سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از ۴ فروند زیردریایی ‘ونگارد است’ که موشک های راهبردی ‘ترایدنت’ را حمل می کنند. این زیردریایی ها از دهه ۱۹۶۰ میلادی تاکنون در پایگاه دریایی ‘فاسلین ‘ واقع در ساحل غربی اسکاتلند، مستقر هستند.

طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته ای فعلی این کشور باید در اواسط دهه ۲۰۲۰ میلادی، از خدمت خارج شوند و مجلس عوام باید تا سال ۲۰۱۶ میلادی در مورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند.

اگرچه براساس برآوردهای رسمی، هزینه بازسازی سامانه هسته ای ترایدنت (شامل ساخت چهار زیردریایی جدید)، درحدود ۳۰ میلیارد پوند، به علاوه ۱۰ میلیارد هزینه های پیش بینی نشده، اعلام شده است، اما موسسه خدماتی سلطنتی انگلیس در سال ۲۰۱۳ میلادی تخمین زده بود که هزینه عملیات جایگزینی سیستم سامانه تسلیحاتی هسته ای ۷۰ تا ۸۰ میلیارد پوند هزینه در پی خواهد داشت. در همین حال کمیسیون مستقل ترایدنت نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی این عملیات را یک صد میلیارد پوند برآورد کرده بود.

به گفته منابع دفاعی انگلیس، هر زیردریایی ونگارد جدید دارای ۱۶ سیلوی موشک ترایدنت حامل کلاهک های هسته ای است که می توانند هدف هایی را تا شعاع ۴ هزار مایلی را بزنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.