×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

IMG 221175379873 - معرفی مسلسل  MP5 ساخت شرکت آلمانی هکلرکوخ

 

معرفی مسلسل mp5 ساخت شرکت آلمانی heckler  koch

 

Mp5 یکی از تیربارهای کوچک نسل جدید محسوب می شود که نزد گروه های رهایی گروگان به شهرت بالایی دست یافت. این سلاح یکی از اسلحه های انفرادی پرکاربرد در دنیا محسوب می شود و علاوه بر کشور سـازنده  آن یعنی آلمان در بیش از 70 کشور دیگر از جمله ایران مورد استفاده قرار میگیرد . 

Mp5 یک سـلاح گرم بسیار پیچـیده تر از اکثر مدل های عـصر خود بود که از سیستم قفل چرخـشی بهره می بـرد ( همانند تفنگ هجومی G3 ساخت همین کمپانی ) . بهتر است بدانید که این سیستم قفل توسط vorgrimler و همکارانش به در سال های 1942 تا 1944 برای رایش سوم و MKB موزر ( با مهمات 7.9 میلی متری) توسعه یافته بود .

mp5 rifle made by germany  (1) - معرفی مسلسل  MP5 ساخت شرکت آلمانی هکلرکوخ

mp5 rifle made by germany  (5) - معرفی مسلسل  MP5 ساخت شرکت آلمانی هکلرکوخ

 

MP5 از کولاس بسته شلیک می کرد و به همین دلیل به حرکت اولیه گلنگدن در رسیور نیازی نبود. طراحی سلاح به گونه ای بود که بسیار دقیق تر از طرح های مشابه ظاهر می شد ، به ویژه در حالت تک تیر هم چنان که در بین نیروهای پلیس به شهرت فراوانی هم دست یافت .

mp5 rifle made by germany  (2) - معرفی مسلسل  MP5 ساخت شرکت آلمانی هکلرکوخ

 

سیستم قفل چرخشی ، نوعی شاهکار که خاستگاهش به مکانیزم تیربار چند منظوره MG42 برمیگردد ولی تولیدش هم ساده تر و هم ارزان تر تمام می شد .

نبوغ مخترع این سیستم این بود که یک قطعه ی هدایت کننده ساده و برداری شکل معرفی شود که به پین آتش بواسطه ی آن عبور می کرد و همچنین به عنوان یک لینک قابل انعطاف بین سر روایک و گلنگدن عمل کند . فشار گاز موجود در لوله بر روی پوکه ی فشنگ موثر واقع میشد و بدین صورت قطعه ی هادی مقابل یک فنر قوی مجددا به عقب بر می گشت تا غلتک های قفل کننده به داخل آن جمع شوند این سیکل مجددا تکرار می شد .

mp5 rifle made by germany  (3) - معرفی مسلسل  MP5 ساخت شرکت آلمانی هکلرکوخ

 

قطعه ی مسلح کننده لوله بالای لوله واقع شده بود در حالی که لوله و سیلندر که مکانیزم مسلح سازی در آن واقع شده است قنداق را تشکیل می دادند این امر سبب گردیده است سلاح به شکل راحت تر از حد معمول مسلح شود حال اینکه این نوع ترکیب سیستم قفل را شامل می شود یا صرفا در برگیرنده ی یک سیستم تاخیری اصلاح شده است خود جای بحث دارد .

شاید بهتر باشد اینطور بگوئیم که این ترکیب برای قفل کولاس یک تفنگ هجومی و یا یک تیربار سبکی که با گلوله پرقدرت 7.62 میلی متری ناتو پر میشود بسیار مثبت و قوی است و این همان کارکردی است که در تفنگ های سری G3 و تیربارهای سبک سری 21 و 23 مدل hk13 صورت می گیرد.

mp5 sd rifle made by germany (1) - معرفی مسلسل  MP5 ساخت شرکت آلمانی هکلرکوخ

 

نکته دیگر درباره MP5 این است که ماشه و مکانیزم محرک آن با بقیه مدل های چخماق دار خانواده اش مشترک بود . با تنظیم سلکتور در حالت اتوماتیک ، ماشه به لحاظ فیزیکی به سمت پایین فشرده می شد تا از درگیر شدن مجدد آن با چخماق جلوگیری شود . اما با تنظیم سلکتور در حالت تک تیر ، مکانیزم ماشه آنقدر به دماغه ی پایین نزدیک می شد تا مجددا با چخماق درگیر شود . ناگفته نماند که حالتی برای آتش رگباری هم ارائه میشد ، در این حالت امکان شلیک 2 ، 3 و 4 تیر در حالت اتوماتیک فراهم میشد نکته اینجاست که تعداد تیرها باید پیش از نصب ابزار تعیین می شد.

تیربار MP5 در قالب دو فرم اصلی عرضه شد که البته تفاوت آن دو هم حداقل بود. مدل MP5 A2 به کف قنداق محکم و از جنس پلاستیکی به رنگ مشکی مجهز بود. در حالی که مدل A3 آن دارای قنداق فلزی تلسکوپی بود . در واقع یک پین قفل کننده ساده قنداق هر دو نوع سلاح را به رسیور متصل میکرد که قابلیت تفکیک و تعویض برای هم را داشت .

mp5 rifle made by germany  (6) - معرفی مسلسل  MP5 ساخت شرکت آلمانی هکلرکوخ

MP5 SD مجهز به صدا خفه کن بود. این مدل یک سیلندر بود که لوله را احاطه کرده بود و در امتداد طولش سوراخ شده بود . گاز خرج پرتاب از طریق این دریچه ها به داخل سیلندر فرار می کرد که البته طی همین پروسه ی فرار قسمت اعظم سرعتش از دست می رفت در این روش شرعت گلوله هم به سرعت کمتر از سرعت صوت کاهش می یافت .

مدل دیگر MP5 تیربار کوچک HK 53  نام داشت که با فشنگ های 45 میلی متری پر می شد ، این سلاح بخشی سری از سلاح های مدولاری را تشکیل میداد که خود شامل دو تفنگ هجومی و دو تیربار بود و بسیاری از قطعات آن ها هم قابل تعویض. این مشخصه به ویژگی رایج و مشترک تفنگ های هجومی نسل دوم تبدیل شد.

 

مشخصات : A3/A2 MP5  کمپانی هلکرکوخ

کالیبر : 9 میلی متر پارابلوم

وزن : 2.55 کیلوگرم (6.5 پوند)

طول : 660 میلی متر

طول لوله : 8.85 میلی متر

برد موثر : 70 متر (230 فوت)

نوع عملکرد : عقب نشینی تاخیری

سرعت نواخت : 650 تیر در 60 ثانیه

محصول : کشور آلمان

 

[ad_2]

  1. انا عمار

    بسیار مایلم به غزه بروم و با همان سلاحهای اسرائیلی صهیونیستها را هدف قراداده و بکشم .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.