×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

mcv japanese (5) - معرفی زره پوش هجومی و پیشرفته MCV ساخت ژاپن

 

معرفی زره پوش هجومی و پیشرفته MCV ساخت ژاپن


میلیتاری نیوز :
 کشور ژاپن ارتش قدرتمندی دارد که در منطقه اقیانوس آرام شرقی ، وزنه ای مهم به شمار می آید . ارتش ژاپن با نام نیروی دفاع میهنی شناخته می شود و بر اساس مرام نامه ی خود نمی تواند به هیچ ماموریت نظامی در خارج از خاک جزایر ژاپن اقدام کند اما در عین حال باید مدافع خورشید در برابر هرگونه تهاجم خارجی باشد .

در سال های اخیر و با قدرت گرفتن سریع چین ، توکیو حالا در موضع ضعف قرار گرفته است و به همین دلیل بوده که این کشور سرمایه گذاری های بی سابقه ای را از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون در بخش نظامی آغاز کرده است .

خودروی رزمی با مانور پذیری بالا یا MCV یکی از بخش های مهم این رویکرد امنیتی است که سازندگانش امیدوارند بتوانند اولین نمونه های آن را در سال 2016 به نیروی دفاع ملی ژاپن تحویل دهند. نکته مهم در مورد این قرارداد توجه ویژه ای است که به MCVهای مجهز به برجک های رزمی صورت گرفته است به گونه ای که بخش مهمی از تانک های اصلی میدان نبرد ژاپن در آینده با آن ها جایگزین خواهد شد .

mcv japanese (1) - معرفی زره پوش هجومی و پیشرفته MCV ساخت ژاپن

آیا عصر تانک ها به پایان رسیده است ؟

خودروهای زرهی سبک تر ، مجهز تر به توپ های بزرگتر در برجک های خود در سال های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته اند و این در مورد MCV ژاپنی ها نیز کاملا صادق است . پلت فرم جدید باید بتواند به سرعت از طریق زمین ، دریا و هوا خود را به منطقه درگیری رسانده و با فراهم کردن آتش پشتیبانی نزدیک برای نیروهای خودی در ایجاد یک موضع پدافندی به فرماندهی نیروهای موجود کمک کند. به عبارت بهتر MCV به منظور روبرو شدن با تانک های اصلی میدان نبرد دشمن و شکار آن ها طراحی نشده و خودروی پشتیبان واحدهای پیاده در حال دفاع به شمار می آید که البته در صورت قرارگیری در موقیعت کمین مناسب می تواند به تانک های دشمن نیز آسیب بزند اما تا جای ممکن باید از این رویارویی اجتناب کند .

mcv japanese (2) - معرفی زره پوش هجومی و پیشرفته MCV ساخت ژاپن

طرح MCV برای اولین بار در سال 2008 مطرح شد نیروهای دفاعی ژاپن به یک پلتفرم زرهی جدید احتیاج داشتند که با امکان ساخت مدل های مختلف از آن با کارایی های مختلف انعطاف پذیری مناسبی را برایشان به ارمغان بیاورد .

kawasaki c2 aircraft - معرفی زره پوش هجومی و پیشرفته MCV ساخت ژاپن

هواپیمای ترابری کاوازکی C-2

خانواده جدید باید کمتر از 30 تن وزن داشته باشد تا بتواند به وسیله هواپیماهای ترابری کاوازاکی C-2 که در آینده نزدیک تبدیل به ستون فقرات لجستیک هوایی سنگین توکیو می شوند ، جابجا شده و در عین حال از مقاومت بالایی هم در برابر جنگ افزارهای ضد زره دشمن بهره مند باشد. نخستین نمونه خودروی با تحرک بالا در سال 2013 به نمایش عمومی در امد و حالا مهندسان مجموعه صنایع سنگین میتسوبیشی به عنوان سازنده ی اصلی آن امیدوارند بتوانند خودروی پشتیبانی رزمی آن را نیز تا سال 2016 وارد خدمت کنند. در صورتی که همه چیز به خوبی پیش برود نیروی دفاع ملی تا 300 دستگاه از این خودرو ها را خریداری خواهد کرد .

mcv japanese (3) - معرفی زره پوش هجومی و پیشرفته MCV ساخت ژاپن

سامورایی زره پوش

شاسی اصلی MCV یکی از نقاط قوت مهم آن به شمار می آید. پیشرانه برای حفاظت بیشتر از خدمه و سرنشینان در بخش پیشانی جای گرفته و در کنار آن مقر راننده خواهد بود. ماژول های بزرگ زره در تمامی بخش های پیشانی زره پوش به چشم می آیند و به لطف خم های دوگانه به کار رفته در قسمت زره MCV می تواند حتی در برابر آتش مستقیم توپ های 120 میلی متری به کار رفته در تانک های اصلی میدان نبرد و یا انواع موشک های ضد زره موجود از خود مقاومت نشان دهد .

زره در بخش جانبی نیز تمامی بخش های زره پوش را در بر میگیرد و احتمالا می تواند در برابر مهمات ضد زره 14 میلی متری مقاومت نشان دهد . استفاده از ماژول های زرهی به نیروها اجازه می دهد بخش های آسیب دیده را به سادگی در میدان های نبرد تعویض کنند. اما در نمای عقبی بدنه 8450 میلی متری MCV کاستی قابل توجهی به چشم می آید که در صورت شرکت آن در یک نبرد شهری می تواند برای آن دردساز شود. این نا آمادگی برای مبارزه در محیط های شهری در زیر بدنه ، حتی از این بیشتر هم به چشم می آید .

استفاده از 8 چرخ متحرک بزرگ که در قالب 4 محور جداگانه سازمان دهی شده اند توانایی حرکتی قابل توجهی برای ام سی وی روی جاده یا خارج از آن فراهم می سازد . همان گونه که از نام این زره پوش پیداست مانور پذیری بالا یکی از اصول مهم در طراحی آن بوده که نتیجه آن را می توان در مواردی همچون سامانه تعلیق مستقل جناغی دوگانه برای چرخ های جلو و پنوماتیک تنظیم شونده برای چرخ های عقب مشاهده کرد.

برای دستیابی به کوتاه ترین شعاع ممکن جهت گردش ، دو محور جلو به صورت همزمان فرمان پذیر بوده و سامانه هوشمند ترمزها تضمین کننده پایداری قابل توجه کلی وسیله در هنگام اجرای مانورهای سریع خواهد بود . اما کاستی اصلی در این بخش در معرض آسیب بودن بخش های سامانه تعلیق است که مخصوصا در هنگام درگیری با مین های ضد زره و از آن مهم تر در برابر بمب های کنار جاده ای و IED ها می تواند باعث آسیب پذیری MCV شود.

mcv japanese (4) - معرفی زره پوش هجومی و پیشرفته MCV ساخت ژاپن

حقیقت ماجرا این است که اگر ژاپنی ها می خواستند تمامی این مسائل را در نظر بگیرند رسیدن به وسیله ای که قادر به حمل تا 8 سرباز مسلح در حالت نفر و وزن پایین تر از 20 تن و یا وزن پایین تر از 30 تن در حالی که یک توپ بزرگ 105 میلی متری را با خود به دوش می کشد عملا ناممکن بود در نتیجه آن ها تصمیم گرفتند خودروی مانورپذیر خود را با این ویژگی ها به تولید برسانند. در واقع این خودرو به منظور درگیری با واحد های آبی – خاکی کره شمالی و چینی در جزایر مورد بحث دو طرف ساخته شده است .

آتشبار متحرک

در نمونه پشتیبانی پیاده نظام خود ، MCV باید قادر باشد تا آتش پشتیبانی لازم را برای نیروهای خودی در برابر موج اولیه تهاجم دشمن فراهم آورد . نیروهای دشمن در نبردهای مورد بحث که پیشتر توضیح داده شد نه ستون های بزرگ زرهی ، بلکه نیروهای آبی – خاکی هستند که قصد ایجاد و تثبیت یک سرپل در جزایر ژاپپنی را دارند و درست همین جا خواهد بود که توپ 105 میلی متری خان دار MCV می تواند دشمن را با چالش جدی روبرو کند . تغذیه توپ به صورت دستی بوده و برجک بزرگ آن کاملا با بدنه یکپارچه شده است . هر چند با این رویکرد MCV در مقایسه با روند جدید برجک های بدون سرنشین و کپسول های امن سرنشینان عقب تر از پیشرفته ترین نمونه های موجود به شمار می آید. البته این مشکل با محافظت همه جانبه و بی نقص برجک در تمامی جهات تا اندازه زیادی مرتفع خواهد شد.

علاوه بر توپ اصلی یک تیربار سبک هم محور 7.62 میلی متری و یک برجک مستقل برای تیربار سنگین 12.7 روی برجک اصلی قرار گرفته اند . نکته عجیب آن که در این بخش برجک نیز برجک دوم به صورت بدون سرنشین طراحی نشده که می تواند برای سربازی که قرار است از آن استفاده کند دردساز شود.

mcv japanese (6) - معرفی زره پوش هجومی و پیشرفته MCV ساخت ژاپن

پیشرانه ژاپنی

پیشرانه به کار رفته در MCV یک نمونه دیزل 4 سیلندر خطی است که توسط مجموعه میتسوبیشی ساخته شده وبه وسیله یک گیربکس اتوماتیک مرکب به 4 محور وسیله متصل می شود. استفاده از این پیشرانه کوچک باعث محدودیت زره پوش آینده ژاپنی ها نخواهد شد. زیرا با توان خروجی برابر 400 کیلووات یا 570 اسب بخاردستیابی این کوره فولاد 26 تنی به سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت در مسیرهای بزرگراهی به هیچ وجه دور از دسترس نخواهد بود . حجم کم پیشرانه به معنای عملکرد بهتر سوخت در آن خواهد بود به گونه ای که تنعا با یک بار سوخت گیری MCV قادر به پیمودن حدود 400 کیلومتر بوده و هنوز می تواند به لطف لاستیک های بزرگ و سامانه تعلیق عالی خود از پس موانعی به ارتفاع 60 سانتی متر و خندق هایی به عرض 2 متر به سادگی برآید.

centauro7 - معرفی زره پوش هجومی و پیشرفته MCV ساخت ژاپن

خودروی زرهی centauro رقیب MCV

در جستجوی افتخار

صنایع سنگین میتسوبیشی امیدوار است بتواند 300 دستگاه MCV را طی ده سال آینده به نیروی دفاع ملی ژاپن بفروشد اما در بازار صادراتی کار برای آن ها سخت تر خواهد بود و رقبایی مانند نمونه جدید استایکر آمریکایی و سناتورو ایتالیایی مواردی هستند که علاوه بر کارایی رزمی بالاتر به نظر می رسد که به لطف تولید انبوه تر خود قیمت رقابتی تری هم داشته باشند. البته ژاپنی ها سیاست سختگیرانه ای هم نسبت به صادرات جنگ افزار دارند که همگی در کنار هم می تواند موفقیت MCV را در خارج از جزایر خورشید تابان با اما و اگر روبرو کند .  

 

 

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.