×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2407693 - فرانسه تلاش می کند در فضا از رقبای خود عقب نماند

به گزارش ميليتاری نيوز، در حالی که در سالهای اخیر روند نظامی سازی فضا توسط کشورهای بزرگ دنیا سرعت فزاینده ای به خود گرفته است، فرانسه نیز برای عقب نماندن از رقبای خود در این عرصه برنامه های بلندپروازانه ای را مد نظر قرار داده و تلاشهای خود را افزایش داده است.جنگ پارازیتی، جاسوسی، حملات سایبری و سلاحهای ضدماهواره‌ای تنها چند مورد از تهدیدهایی متعددی هستند که روز به روز بیشتر در فضا روی هم انباشته می شوند. این شرایط فرانسه را در برابر یک چالش جدید قرار داده و این کشور را وادار کرده است برای تقویت توانمندیهای خود در فضا که در سالهای اخیر تحت تاثیر فعالیتهای نظامی فضایی کشورهای دنیا به یک عرصه به شدت راهبردی تبدیل شده است، بیشتر تلاش کند.
فرانسه در همین راستا قرار است روز سه شنبه از پایگاه فضایی کورو واقع در گویان یک ماهواره دیده بانی زمین با دقت بسیار بالا CSO-1 به فضا پرتاب کند. قرار گرفتن این ماهواره در مدار زمین آغاز روند تجدید ساختار امکانات فضایی نظامی فرانسه خواهد بود.

این چالش برای فرانسه از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است چرا که در سالهای اخیر ماهواره ها برای ارتشهای دنیا در زمینه برنامه ریزی، شناخت موقعیت های جغرافیایی، جمع آوری اطلاعات، نظارت بر زمین و ناوبری به یک ابزار اجتناب ناپذیر تبدیل شده اند.ژنرال فیلیپ لاوینی Philippe Lavigne رئیس ستاد نیروی هوایی فرانسه اکتبر امسال تاکید کرد:” اگر ما جنگ در فضا را ببازیم، جنگ را در همه جبهه ها خواهیم باخت.”

بیشتر بخوانیم:

جنگنده رافال دادگاهی شد

بزرگ ترین قدرتهای فضایی دنیا شامل آمریکا، چین و روسیه از سالهای پیش تلاشهای گسترده خود را برای تقویت قدرت نظامی خود در فضا به منظور سلطه هر چه بیشتر بر این عرصه آغاز کرده اند.دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اوت گذشته اعلام کرد:” درست همانند آسمان، زمین و دریا، فضا نیز به میدانی برای نبرد تبدیل شده است.” آمریکا در نظر دارد تا سال دو هزار و بیست یک “نیروی فضایی” تشکیل دهد. نیروی فضایی آتی آمریکا در واقع ششمین شاخه نیروهای مسلح این کشور خواهد بود.

در سال دو هزار و هفت چین یکی از ماهواره های خود را با کمک یک موشک در فضا نابود کرد. این اقدام چین آمریکا را تحریک کرد تا سال دو هزار و هشت به منظور نمایش قدرت خود دست به اقدامی مشابه بزند.
فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه نیز سپتامبر امسال اعلام کرد از آن زمان فضای خارج از جو به صحنه رقابت قدرتهای بزرگ تبدیل شد و تنشها در این عرصه افزایش یافت. پارلی همان زمان اعلام کرد یک ماهواره روسیه سال گذشته تلاش کرد از یک ماهواره ارتباطات امن فرانسه جاسوسی کند.

فرانسه برای این که بتواند جایگاه خود را به عنوان یک قدرت فضایی حفظ کند باید نه تنها برای این تهدیدها و خطرات جدید پاسخی مناسب پیدا کند بلکه شرایط خود را با افزایش شدید سرمایه گذاریهای غیردولتی در بخش فضایی که مدتهای مدید در انحصار کشورهای بزرگ بود، وفق دهد.کارشناسان می گویند اگر در حال حاضر نزدیک به یک هزار و پانصد ماهواره در اندازه های مختلف به دور محور زمین در گردش هستند، این رقم تا ده سال دیگر به شش تا هفت هزار ماهواره افزایش خواهد یافت.

چالش فراروی فرانسه در واقع چالش امنیت ملی است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با تاکید بر این که فضا به علت شرایط مناقشه آمیزی که به وجود آورده است برای این کشور یک چالش جدی امنیت ملی محسوب می شود. مکرون ابراز اطمینان کرده است که فرانسه سال آینده به یک “راهبرد فضایی دفاعی” مجهز خواهد شد. در همین راستا قرار است وزارت دفاع فرانسه ظرف چند روز آینده با ارائه گزارشی به رئیس جمهور توصیه ها و راهکارهای خود را ارائه نماید.در قانون برنامه ریزی نظامی فرانسه LPM که برای سالهای دو هزار و نوزده و دو هزار و بیست تصویب شده، بودجه سه میلیارد و ششصد میلیون یورویی برای فعالیتهای دفاعی فضایی پیش بینی شده است. انتظار می رود دولت فرانسه بتواند با این بودجه هزینه نوسازی ماهواره های مشاهداتی CSO و مخابراتی را تامین کند ، سه ماهواره شنود الکترومغناطیسی Syracuse به فضا بفرستد و رادار نظارتی فضایی GRAVES خود را نیز نوسازی کند.
فرانسه با دو میلیارد یورو سرمایه گذاری سالانه در بخش فضایی نظامی و غیرنظامی، با فاصله زیادی پشت سر سه کشور آمریکا، چین و روسیه قرار دارد.

طبق آمار و ارقامی که دولت فرانسه منتشر کرده است در حال حاضر آمریکا سالانه پنجاه میلیارد دلار در فضا سرمایه گذاری می کند، چین سالانه ده میلیارد دلار و روسیه نیز سالانه چهار میلیارد دلار در فضا هزینه می کند.
به گفته فلورانس پارلی، فرانسه در نظر دارد از آن چه در قانون برنامه ریزی نظامی فرانسه پیش بینی شده است، فراتر برود و به عنوان مثال دوربینهای نظارتی بر روی ماهواره های نظامی خود که در آینده به فضای پرتاب خواهد شد، تعبیه کند تا به این ترتیب بتواند از فضا بر فضا نظارت داشته باشد.وزیر دفاع فرانسه همچنین این احتمال را که فرانسه بخواهد در آینده به “توان اقدام” یا به عبارت دیگر به سلاحهای ضدماهواره‌ای مجهز شود، منتفی ندانسته است.

اما روی آوردن به چنین انتخابهایی بدون تردید مستلزم مکملهای قابل توجه بودجه است که در شرایط کنونی چندان محتمل نخواهد بود چرا که منابع مالی اختصاص یافته به نیروهای مسلح فرانسه در سالهای آینده افزایش یافته و هزینه های نظامی این کشور تا سال دو هزار و بیست و پنج به دو درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید.الکساندر پاپاامانوئل مسئول مرکز افکارسنجی فرانسوی Hétairie که در زمینه امور دفاعی فعالیت می کند، می گوید با توجه به شرایط موجود باید گفت راهی که فرانسه باید برای رسیدن به خودکفایی راهبردی فضایی طی کند، راهی طولانی است. این کارشناس افزود به عنوان مثال فرانسه در زمینه نظارت بر فضا وابستگی زیادی به آمریکا دارد و این کشور دقت نظارتی لازم را در فضا ندارد و در زمینه اطلاعات نظامی و امنیتی فضا نیز موقعیت خوبی ندارد.

مسیر بودجه ای که فرانسه برای دو سال آتی ترسیم کرده است موقعیت این کشور را در رقابتهای فضایی حفظ و حتی تحکیم خواهد کرد اما با توجه به جاه طلبیهای فرانسه و چالشهایی که فراروی این کشور وجود دارد، بودجه ای که دولت مکرون به فعالیتهای فضایی اختصاص داده چندان روشن و کافی نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.