×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1888746 - روسیه چگونه اردوغان را در کودتای نجات داد؟

به گزارش ميليتاری نيوز، «ولکان اوزدمیر» نویسنده معروف ترکیه‌ای در کتاب جدید خود به نام «کدهای روسیه؛ پیدا کردن ترکیه در روسیه در حالی که به دنبال روسیه در ترکیه هستید»، از ادعاهای قابل تأمل و بحث‌برانگیزی در مورد نقش روسیه در نجات اردوغان از مهلکه کودتای 15 جولای 2016 رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید:

بازداشت 30 نفر از اعضای سازمان گولن در ترکیه

اوزدمیر در کتاب خود می‌نویسد: بحث‌هایی در مورد اینکه سامانه اس-400 روسیه در شب کودتای نافرجام 15 جولای جنگنده‌های اف-16 ترکیه را در تیررس خود قرار داده بود و جنگنده‌های روسی از اردوغان محافظت می‌کردند، مطرح است. اما یک ادعایی که نمی‌توان آن را جدی نگرفت از طرف «الکساندر شیروکراد» به عنوان یک شخصیت نظامی و مورخ قابل احترام روسی در قالب مقاله‌ای به تاریخ 29 جولای 2016 در روزنامه « نزافیسیمایا» مطرح شد.

این محقق روسی در مورد شب کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه می‌نویسد: «نظامیانی که کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه را اجرا کردند بدون حمایت آمریکا و اروپا قادر به انجام آن نبودند. نمی‌توان تصور کرد که سازمان اطلاعات روسیه که به خوبی پایگاه هوایی اینجرلیک را می‌شناسد و پایگاه‌های شنود در اطراف ترکیه دارد، از این کودتا بی‌خبر باشد.

کشتی متعلق به سازمان اطلاعات روسیه به نام «اکواتور» 12 جولای از شهر بندری «سواستوپول» حرکت کرده و از تنگه بسفر عبور کرده و در شب کودتا در سواحل دریای اژه در نزدیکی منطقه‌ای که اردوغان آن شب را برای استراحت انتخاب کرده بود، توقف کرده بود.

اردوغان آن شب با جت اختصاصی از مارماریس پرواز کرده و نزدیک به دو ساعت بر فراز دریای اژه سرگردان بود. کشتی اکواتور روسیه با استفاده از دستگاه ویژه‌ای که داشت، توانست سیستم‌های ردیابی دو جنگنده اف-16 ترکیه را که به دنبال جت اردوغان بودند، کور کند. از طرف دیگر حرکت دو زیردریایی روسیه از ناوگان دریایی «نووراسییسک» و «روستوف-نا-دونو» از دریای سیاه به سمت تنگه بسفر پیش از شب کودتا 16 جولای را نمی‌توان تصادفی انگاشت».

ترکیه شب بسیار سخت و سرنوشت سازی را در 15 جولای 2016 از سر گذراند. بنا بر ادعایی که در کتاب «ولکان اوزدمیر» مطرح شده است، روسیه اردوغان را از یک کودتای آمریکایی آگاه کرده بود و حتی وی را نجات داده است. احتمالا این ادعا به صورت مستند اثبات نشود اما نباید فراموش کرد که نخستین سفر خارجی اردوغان پس از کودتای نافرجام 15 جولای به کشور روسیه بود.

به طوری که نشست 9 آگوست 2016 در سن پترزبورگ، نکته عطفی در روابط ترکیه و روسیه محسوب می‌شود. این نشست سرآغاز همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی ترکیه و روسیه در مسئله سوریه بود و برای نخستین بار همکاری‌های امنیتی بیش از همکاری‌های اقتصادی، دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرد. احتمالا این نزدیکی و همکاری بین ترکیه و روسیه، آمریکا و غرب را چنان برآشفته کرد که دلیل شد آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه در 19 دسامبر 2016 ترور شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.