×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش ميليتاری نيوز، عملیات موشکی سپاه و ابعاد روند مبارزه منطقه‌ای با تروریسم موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه نهم مهرماه بود که با حضور علاالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، حسین آجرلو کارشناس مسائل منطقه و حمزه پاریاب پژوهشگر حوزه دفاعی برگزار شد.
علاالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با درود به خانواده شهدای حمله تروریستی اهواز گفت: در طول سال‌های گذشته با آغاز بحران تحمیلی به سوریه، آمریکا و صهیونیست‌ها که از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی بودند با کمک هم پیمانان منطقه‌ای خود سعی داشتند به محور مقاومت صدمه بزنند. این کشورها حمله به محور مقاومت را از سوریه آغاز کردند و فکر می‌کردند به سرعت می‌توانند ساختار سیاسی این کشور را بر هم بزنند.
 
وی با بیان این که آمریکایی‌ها تصور می‌کردند پس از هدف قرار دادن سوریه، به عراق و ایران لطمه می‌زنند؛ اظهار کرد: آمریکایی‌ها تلاش داشتند امنیت اسرائیل را بالاتر ببرند که خوشبختانه با تلاش رزمندگان ما خصوصاً سپاه پاسداران تمام نقشه‌های آنان درباره صدمه زدن به محور مقاومت شکست خورد؛ در این زمینه علی رغم اینکه آمریکایی‌ها هزینه‌های بسیار گزافی پرداخت کردند، شکست خوردند.
بروجردی: آمریکایی‌ها تلاش دارند فعالیت‌های مخرب خود را به مرزهای ایران بکشانند

بروجردی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تلاش دارند امروز فعالیت‌های مخرب خود را به مرزهای ایران بکشانند افزود: حرکت‌های این کشورها کاملا مذبوحانه است، وقتی گروه‌های تروریستی بزرگ با آن ساختار پیشرفته و هزینه‌های زیادی که برای غرب داشت در جنگ سوریه شکست خورده‌اند، معلوم بود که این گروه‌های کوچک تروریستی به موفقیتی نمی‌رسند.

2355618 - دیگر هیچ منطقه‌ای برای تروریست‌ها امن نیست/ دستیابی ایران به تکنولوژی «یورش فوجی» پهپادها

حسین آجرلو کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا برای حمله به گروه‌های تروریستی منطقه شرق فرات انتخاب شد گفت: در بحران سوریه زمانی که خاک این کشور مورد تجاوز گروه‌های تروریستی قرار گرفت، کشورهای غربی برای تجزیه سوریه نقشه‌های زیادی کشیدند؛ شرق فرات هم منطقه‌ای است که قرار بود از سوریه جدا شود؛ امروز آمریکایی‌ها در آن مناطق فعال هستند و هر جا که آن‌ها حضور دارند نیروهای داعش هم همچنان باقی مانده و فعال هستند؛ در همان منطقه توپخانه فرانسوی‌ها و نیروهای نظامی آمریکا حضور ویژه‌ای دارند؛ جبهه دموکراتیک سوریه هم در آنجا حضور دارند که البته به ظاهر با داعش می‌جنگد.

آجرلو با طرح این سوال که چرا در این مناطق هنوز داعش وجود دارد اظهار کرد: به نظر می‌رسد راهبرد آمریکا از بین بردن داعش نیست؛ آمریکایی‌ها گفتند که تا زمانی که داعش در منطقه حضور دارد از منطقه بیرون نخواهند رفت. در حقیقت حضور داعش بهانه‌ای برای آمریکایی‌هاست تا در منطقه حضور داشته باشند.

پاریاب: فرماندهی و کنترل این عملیات بی نظیر بود

حمزه پاریاب کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه با بیان اینکه نکات زیادی در خصوص حمله موشکی به گروه‌های تروریستی وجود دارد؛ گفت: یکی از این ویژگی‌ها این بود که موقعیت فرماندهان تروریستی با دقت برای سپاه پاسداران مشخص بوده است. ویژگی دیگر این حمله هم این بود که در این حملات هم از موشک و هم از پهپاد استفاده کردیم؛ به هر حال سرعت پهپادها با حمله موشکی متفاوت است؛ حمله موشکی باید برق‌آسا باشد. تا زمانی که نیروهای تروریستی متوجه حضور پهپادها بشوند موشک‌ها باید هم به هدف حمله کنند و پس از حمله موشکی، نیروهای باقی مانده تروریستی توسط پهپادها از بین بروند. ویژگی دیگر این حملات هم استفاده از ۲ موشک میان برد و نقطه زن از سوی سپاه بود.

پاریاب با بیان اینکه اگر موشک‌های سپاه تنها بین ۲۰ تا ۳۰ متر نزدیک به هدف به زمین اصابت می‌کردند؛ موفقیتی برای کشورمان نداشت افزود: اگر موشک‌ها دقیقا به هدف نمی‌خوردند، عملا این حمله اثری برای ما نداشت. در حملات موشکی دقت بسیار مهم است و در این حمله هم باید موشک‌ها به نقطه اصلی اصابت می‌کردند که مقر اصلی و محل استراحت فرماندهان تروریستی بود و این محدوده آنقدر بزرگ نبود که موشک‌ها بتوانند خطایی داشته باشند.

وی افزود: از موشک‌های ذوالفقار و قیام در این حملات استفاده شد که موشک ذوالفقار از مجموعه موشک‌های خانواده فاتح است که برای تولید آن‌ها از ۵ میلیون نفر ساعت استفاده شده است. موشک قیام هم موشکی با برد حدود ۸۰۰ کیلومتر است که دقت بالایی دارد.

2355619 - دیگر هیچ منطقه‌ای برای تروریست‌ها امن نیست/ دستیابی ایران به تکنولوژی «یورش فوجی» پهپادها

پاریاب درباره اینکه گفته می‌شود یکی از موشک‌ها در طول مسیر سقوط کرده، گفت: هیچ سندی در این باره وجود ندارد که یکی از موشک‌ها در کرمانشاه سقوط کرده باشد؛ حتی اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد تنها یکی از این ۶ موشک ساقط شده است. در حملات آمریکا به سوریه هم نزدیک به ۲۰ درصد موشک‌ها با عدم اصابت مواجه می‌شوند؛ آمریکایی‌ها بسیاری از موشک‌های خود را نتوانستند به هدف بزنند؛ طبیعی است که حملات موشکی با خطا مواجه است، اما نمی‌توان اصل این حملات را زیر سوال برد.

کوثری: دیگر هیچ منطقه‌ای برای تروریست‌ها امن نیست

سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل کوثری عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اهمیت حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها تصریح کرد: با حملات موشکی و پهپادی اخیر به مواضع تروریست ها؛ همه تروریست‌ها مکان‌هایی که تاکنون برای خود امن می‌دانستند را خطرناک می‌بینند. این حملات بسیار دقیق، عملیات نقطه زنی بود و نشان داد هیچ منطقه‌ای برای تروریست‌ها امن نیست.

آجرلو با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا سال‌هاست راهبرد حمله به ایران را در سر دارد اظهار کرد: از زمانی که جان بولتون به مسئولیتی در کاخ سفید رسید، تلاش‌ها برای حمله به اصل جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرده است؛ آمریکا از یک سو ائتلاف کشورهای منطقه علیه ایران را منسجم کرده و از سوی دیگر گروه‌های ضد انقلاب خارج از کشور را متحد می‌کند. از سوی کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی هم منابع زیادی را برای افزایش تنش در داخل کشورمان افزایش داده اند.

وی با بیان اینکه استراتژی‌های آمریکا وارد سیاست‌های کثیفی شده است گفت: آمریکایی‌ها به کمک گروه‌های تروریستی امروز راهبرد ترور را در پیش می‌گیرند و جنگ اقتصادی را هم آغاز کرده اند؛ آمریکایی‌ها حتی تلاش داشتند مانع از فروش نفت ایران شوند، اما این تلاش آن‌ها با شکست مواجه شد و قیمت نفت افزایش پیدا کرد. انسجام علیه ایران هم به زودی از بین می‌رود. شکست سیاست‌های نفتی آمریکا به وقوع پیوسته و به نظر می‌رسد قیمت دلار هم به زودی کاهش پیدا کند، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که انسجام علیه ایران همچنان وجود خواهد داشت.
سیاست ما تعرض نیست، ولی دشمنان باید بدانند که اگر یک ضربه بزنند ده‌ها ضربه می‌خورند

سیاست ما تعرض نیست، ولی یک ضربه بزنند ده‌ها ضربه می‌خورند

علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی بعد از سال‌ها سرمایه‌گذاری در سوریه و عراق عملاً شکست خورده اند، لذا آن‌ها به دنبال ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران بودند و صدها میلیارد دلار هزینه کردند تصریح کرد: عرض اندام قدرتمندان در این زمان کوتاه نشان دهنده تسلط جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اطلاعاتی و نظامی بر کل منطقه است.

وی با بیان اینکه ما در عرصه پهپاد و اطلاعات همه نقاط حساس منطقه را در اختیار داریم خاطرنشان کرد: سیاست ما تعرض نیست، ولی دشمنان باید بدانند که اگر یک ضربه بزنند ده‌ها ضربه می‌خورند، حق نیروهای امنیتی و اطلاعاتی را باید پاس بداریم که ده‌ها تیم انحرافی را دستگیر کردند.

بروجردی با اشاره به اینکه لازمه صلح، داشتن اقتدار و امنیت است گفت: همیشه منطقه حساس ما مورد طمع قدرت‌های بزرگ قرار داشته، لذا اگر نیروهای مسلح توانمندی لازم را نداشته باشند، همان داستانی اتفاق می‌افتد که در اوایل پیروزی انقلاب اتفاق افتاد، جنگ هشت ساله بر ما تحمیل شد، کسانی که طراح بودند و جنگ را بر ما تحمیل کردند معتقد بودند که در ایران قدرت لازم برای مقابله وجود ندارد و این اشتباه محاسباتی بود، جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ با هدف آزمودن اندازه توانمندی نظامی جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه به‌خوبی دشمنان می‌دانند که مسئله شوخی بردار نیست و جمهوری اسلامی ایران سر سوزنی در رابطه با امنیت ملی خود کوتاه نخواهد آمد عنوان کرد: سیاست ما به هیچ وجه سیاست جنگ افروزی در منطقه نیست.
تا کشورهای منطقه فکری به حال خود نکنند بحران ادامه خواهد داشت

آجرلو کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به تروریست‌ها هوشیار است ادامه داد: تا زمانی که تهدید برطرف نشده، جمهوری اسلامی ایران باید توان خود را برای غلبه بر تهدیدات افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه جمهوری اسلامی ایران با همسایگانی روبرو است که دارای بحران بیرونی هستند گفت: تا کشورهای منطقه فکری به حال خود نکنند بحران ادامه خواهد داشت، تروریست‌های دیگری هستند که مورد حمایت کشورهای منطقه هستند.

دستیابی ایران به تکنولوژی یورش فوجی پهپادها

پاریاب کارشناس امور دفاعی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران به شدت مورد توجه دشمنان قرار دارد افزود: بنا به اعتراف اندیشکده آمریکایی ایران توانسته به آستانه یورش فوجی در عملیات پهپادی برسد.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو ۴ قدرت اول پهپادی دنیا محسوب می‌شود اظهار کرد: برخی از ویژگی‌هایی که در عملیات روز قبل بود در دنیا کم نظیر و بی نظیر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.