×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

hami12 - به زودی مرزهای کشور با سامانه هوشمند (حامی 12) کنترل خواهد شد

 

 به زودی مرزهای کشور با سامانه هوشمند (حامی 12) کنترل خواهد شد

 

درگیری با دشمن به وسیله سلاح های پیاده نظام و در عین حال در میدان دید و تیر دشمن نبودن، تا سالها قبل یک تصویر رویایی به حساب می آمد اما به مدد تکنولوژی روز، اکنون این امکان فراهم شده است و سامانه های موسوم به “Weapon Remote Station” یا “جایگاه کنترل از راه دور سلاح” به کمک ارتش های مختلف جهان آمده و این سامانه ها که قابلیت نصب انواع سلاح روی خود را دارند، با کنترل از فاصله دور اهداف را شناسایی و نابود می کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز طی سالهای اخیر به جمع دارندگان این سامانه تسلیحاتی پیوسته است اما اینکه این سامانه چه مزیتهایی را برای نیروهای مسلح ایران به همراه دارد موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

با توجه به حملات زیادی که علیه یگان های مرزی ایران توسط تروریست های تحت حمایت عربستان سعودی در مناطق مرزی ایران انجام می شود استفاده از سامانه های رزمی و شناسایی هوشمند بسیار کارگشا خواهد بود.

تاسیسات دفاعی ثابت مثل برجکهای دیده بانی، سلاح های سنگین نصب شده بر روی خودروهای زرهی و تانکها و همچنین خودروهای و شناورهای بدون سرنشین، مکان هایی به حساب می آیند که می توان در آنها از سامانه های کنترل از راه دور سلاح استفاده کرد. به زبان ساده یک “جایگاه کنترل سلاح از راه دور” شامل یک پایه ثابت شده به همراه سامانه های اپتیکی است و سلاح مورد نظر بر روی آن نصب شده و از راه دور کنترل می شود.

حامی 12 نام یکی از سامانه های رزمی و شناسایی ساخت ایران است که توانایی بالایی در شناسایی و انهدام اهداف به صورت خودکار یا از طریق اپراتور را دارد.

سامانه حامی 12 که کشف هدف آن با استفاده از سامانه های لیزری بین 5 تا 10 کیلومتر می باشد. این سامانه قابلیت چرخش 360 درجه در سمت و زاویه چرخش بین منفی ده تا مثبت چهل و پنج درجه در برد را دارد. اخیرا در نمایشگاه مربوط به تجهیزات نیروی زمینی سپاه پاسداران این سامانه مشاهده شده است.

حامی 12 در روز قابلیت بزرگنمایی تا 110 بار را داشته و می تواند اهداف را در شب و روز شناسایی کرده و برای دیده بانی در شب نیز به دوربین های حرارتی مجهز شده است. این سامانه قابلیت پایدارسازی تصویر و از بین بردن لرزش ها را نیز دارد. 

البته باید توجه داشت که تجهیز مرزها به چنین سامانه هایی علاوه بر هزینه قابل توجه، نیاز به تست ها و آزمایشات مخلتفی دارد و نباید انتظار داشت در مدت زمان کوتاهی تمامی نقاط مورد نیاز، به چنین سامانه هایی مجهز شوند.

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.