×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1879270 - برجام و بحران کره؛ نقاط اختلاف آمریکا و آلمان

به گزارش میلیتاری نیوز، شبکه خبری دویچه‌وله در گزارشی به مواضع «دونالد ترامپ» درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی و توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام و اختلافاتی که در پی روی کار آمدن وی میان واشنگتن و آلمان درباره این موارد، بروز کرده پرداخت.

در این گزارش آمده است، تنش با کره شمالی و آینده توافق هسته‌ای با ایران مسایلی هستند که به فراز و فرودی جدید میان آمریکا و آلمان یا به عبارتی تنش بین «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان تبدیل شده است.

(در این روزها) ۲ موضوع مهم در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده است، یکی آینده توافق هسته‌ای با ایران و دیگری بحران موجود در روابط با کره‌شمالی و ترامپ و مرکل درباره هر ۲ این موارد مواضع متضادی اتخاذ کردند. ترامپ در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، خشم خود را از پیونگ‌یانگ بروز داد و اعلام کرد که آمریکا آمادگی دارد که پادشاهی «کیم جونگ اون» را به صورت کامل نابود کند. ترامپ، وی را دیکتاتوری خطاب کرد که موشک‌هایش را برای ماموریت خودکشی شلیک می‌کند.

این در حالی است که مرکل در موضع‌گیری غافلگیر کننده از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا فاصله گرفت و گفت که با چنین تهدیدها و راهکار نظامی مخالف است. البته مرکل پیش از این هم از دستیابی به راهکاری سیاسی در زمینه مناقشه کره حمایت کرده بود.

در مورد برجام هم مشخص است که دولت آمریکا در کنگره علیه ایران صحبت خواهد کرد و ایران را به پایبند نبودن به توافق هسته‌ای متهم می‌کند ترامپ هم که از برجام به عنوان توافقی بد یاد کرده است، راه را برای این اقدام باز گذاشته است. با این حال اگر دولت آمریکا چنین اقدامی صورت دهد در این صورت توافق هسته‌ای ایران از دست می‌رود.

اما مرکل در زمینه توافق هسته‌ای با ایران هم موضع متفاوتی با شرکای آمریکایی خود داشت و این توافق را بهتر از این دانسته است که هیچ توافقی به دست نیاید.

دامنه این اختلافات در حد وزاری خارجه آمریکا و آلمان هم گسترش داشته است به طوری که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن با توافق هسته‌ای مشکل دارد اما با این حال وی به این موضوع اذعان کرد که تهران به توافق پایبند بوده و پس از ملاقات با وزاری خارجه ایران، آلمان، روسیه، چین،فرانسه و بریتانیا هم گفت که آنها پس از مذاکره این توافق را امضا کرده‌اند.«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان همصدا با مرکل از تداوم پایبندی به توافق هسته‌ای دفاع کرده است.

دویچه‌وله نوشت که آلمان این روزها بسیاری از مسایل را با توجه به انتخابات پارلمانی این کشور پیگیری می کند و این همان کاری بود که در دوره قبل و حتی زمانی که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بود هم پیگیری شد و به ویژه در سال ۲۰۰۲ به خصوص در دور شدن «گرهارد شردور» صدراعظم وقت آلمان از آمریکا در زمینه جنگ عراق خود را نشان داد. البته کارشناسان همچنان مطمئن نیستند که چنین اقداماتی در این برهه زمانی نوعی تنش‌آفرینی است و یا اینکه خروج از مبانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تلقی می‌شود.

با این حال یک موضوع قطعی است و آنهم این است که در نقش جهانی آمریکا تحولاتی ایجاد شده است و مرکل این مسئله را به روشنی پس از اجلاس گروه ۷ نشان داد. آنهم زمانی که وی گفت که دورانی که اروپا به دیگری وابسته باشد به پایان رسیده است و اروپایی‌ها باید سرنوشت خود را به دست بگیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.