×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2241381 - ایران و عمان در آستانه توسعه روابط در حوزه «طب نظامی»

به گزارش ميليتاری نيوز، روز گذشته هیات خدمات پزشکی ارتش عمان به ریاست جانشین اداره بهداشت و درمان ارتش این کشور از اداره بهداشت، درمان و امداد ارتش جمهوری اسلامی ایران و بیمارستان 501 نیروی زمینی ارتش در تهران بازدید کرد. حضور هیات پزشکی ارتش عمان در ادامه چهاردهمین نشست کمیسیون نظامی ایران و عمان است که اردیبهشت ماه سال جاری در ایران برگزار شد.

ایران و عمان از 20 سال گذشته برای توسعه روابط دفاعی و نظامی، کمیسیون مشترکی تشکیل داده‌اند که منجر به همکاری‌های نظامی نزدیک دو کشور و برگزاری رزمایش‌های مشترک شده است که در نوع خود کم‌سابقه است. این دو کشور در سال‌های پس از انقلاب نه تنها مخاصمه و درگیری نداشته‌اند، بلکه نزدیکترین روابط نظامی و دیپلماتیک را داشته‌ و این روابط روز به روز در حال پیشرفت است.

روابط خوب و ویژه ایران و عمان می‌تواند نقش مهمی در برقراری امنیت در منطقه و دنیا اسلام داشته باشد و دیواری در برابر بی‌ثباتی، مشکلات امنیتی، شکاف‌آفرینی، تفرقه‌افکنی و بحران‌سازی در منطقه توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی باشد؛ موضوعی که طرف عمانی نیز بر آن تاکید دارد. ضمن اینکه معتقد است با بازگشت به میز مذاکره و گفت‌وگو می‌توان شرایط منطقه را تغییر داد و در منطقه پرتنش غرب آسیا همگرایی به وجود آورد.

همچنین دو کشور ایران و عمان با 671 کیلومتر مرز مشترک دریایی نقش مهمی در برقراری امنیت دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس دارند و از آنجایی که تنگه هرمز یک تنگه راهبردی در بحث امنیت انرژی در دنیا است، این دو کشور نقش اثرگذاری در تامین امنیت انرژی دارند. همکاری‌های دو جانبه ایران و عمان و حتی همکاری‌های چند جانبه بین ایران، عمان و دیگر کشورها مانند قطر و پاکستان که در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند، می‌تواند موجب امنیت آفرینی در منطقه شود و از حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس جلوگیری کند و این مهم را به اثبات برساند که نه تنها امنیت منطقه بدون نیروهای فرامنطقه‌ای تامین می‌شود، بلکه مداخله آنان در این منطقه راهبردی منجر به ناامنی، تنش‌آفرینی و درگیری می‌شود.

در این راستا برگزاری رزمایش‌های مشترک دریایی در حوزه‌های مختلف همچون امداد و نجات و اقدامات مشترک همچون ساخت بیمارستان تخصصی امداد و نجات و پایگاه‌های تعمیر شناور و بالگرد می‌تواند منجر به هم‌افزایی در افزایش توان دفاعی ایران و عمان و دیگر کشورها برای برقراری امنیت در تنگه هرمز شود. ایران و عمان با برگزاری چندین رزمایش مشترک دریایی طی سال‌های گذشته و پهلوگیری ناوهای این دو کشور در بنادر همدیگر توانسته‌اند آغازگر این اقدام مهم باشند.

دو کشور ایران و عمان علاوه بر همکاری‌های نظامی، همکاری‌های انتظامی دوجانبه نیز دارند که در جهت مبارزه با قاچاق موادمخدر و کالا و ترددهای غیرمجاز در مرزهای آبی صورت می‌گیرد که این همکاری‌ها می‌تواند به صورت چندجانبه و در حوزه‌های دیگر نیز توسعه یابد و تجربیات دو کشور به خصوص در برهه کنونی که نیروی انتظامی بر امر مبارزه با قاچاق کالا تاکید دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

در عرصه نظامی همچنین دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های آموزش، پژوهش، تجهیزات دفاعی و… از طریق دیدارهای دوجانبه و برگزاری دوره‌های مشترک و مسابقات نظامی و ورزشی میان نظامیان دو کشور در حال توسعه روابط هستند.

همچنین دو کشور ایران و عمان در حوزه دریای عمان و تنگه هرمز می‌توانند همکاری‌های تجاری و غیرنظامی داشته باشند که این امر می‌تواند به توسعه سواحل مکران که در دستور کار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، بیانجامد و روابط ایران و عمان به الگویی برای دیگر همسایگان تبدیل شود.

حال با سفر هیات پزشکی ارتش عمان به ایران، گامی دیگر در راستای توسعه روابط نظامی دو کشور برداشته خواهد شد و ایران و عمان می‌توانند تجربیات خود در حوزه درمان، امدادرسانی، بیمه، بیمارستان‌های تخصصی، بیمارستان‌های صحرایی و… به اشتراک بگذراند و ایران به عنوان قطب مهم طب رزمی در دنیا و آسیا می‌تواند منشا ارائه خدماتی به کشور دوست و همسایه باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.