×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش ميليتاری نيوز، اعتراضات مردم طی این روزها در زمینه مشکلات اقتصادی و درخواست رسیدگی به وضعیت معیشتی خود، در حالی که با اقدامات مثبت دولت برای رفع این مشکلات در حال بررسی و پاسخ گویی است، دستمایه مداخلات خارجی قرار گرفته و رسانه های وابسته به عربستان سعودی در این مداخله گری سعی زیادی دارند.

به موازات شروع اعتراض ها در شهرهایی مانند مشهد و کرمانشاه و سپس اصفهان و خوزستان، شبکه های عربی به ویژه در عربستان به صورت کامل بر این موضوع متمرکز شدند. به نظر می رسد رسانه های سعودی سعی دارند با انتشار اخبار مربوط به ایران به نوعی در جهت انحراف افکار عمومی از مشکلات داخلی خود و جنایات کشورشان در منطقه دست به فرافکنی بزنند. از سوی دیگر بررسی نوع جهت گیری مقامات و رسانه های عربستان نسبت به مسائل ایران نشان دهنده این امر است که سعودی ها چندان با بافت سیاسی و اجتماعی ایران آشنایی ندارد.

در ادامه برخی از اظهارات و پوشش های رسانه ای تحولات اخیرا ایران در رسانه های عربستان بررسی و تحلیل می شود:
عبدالله بن بخیت کارشناس روزنامه الریاض در توییتی اعلام کرد، در صورت سرنگونی حکومت ایران، این کشور در ۱۰ سال نخست به کشوری در سطح اسپانیا تبدیل خواهد شد و در ۱۰ سال دوم  از آن پیشی خواهد گرفت!

2157448 - اشک تمساح سعودی

روزنامه عربستانی الشرق الاوسط نیز چندین خبر صفحه اول خود را به اعتراض های داخلی ایران اختصاص داد و تیترهایی را برای خبرهایش انتخاب کرده که به خواننده القا کند نظام جمهوری اسلامی به خطاها و اشتباهات خود اذعان دارد، لذا مسبب این اعتراض ها و عامل آن، نظام ایران است. به عنوان مثال تیتر یکی از خبرهای این روزنامه این گونه انتخاب شده است: «اعتراض های ایران .. نیروهای امنیتی به استفاده زور متوسل می شود و  سپاه به وجود برخی مشکلات و چالش ها اذعان می کند.»

اشرق الاوسط در بخش تحلیل سیاسی نیز چهار تحلیل خود را به اعتراض ها در ایران اختصاص داده  و در یکی از این تحلیل ها به نتیجه رسیدن این اعتراض ها را مرهون تحرکات و فعالیت داخلی و حمایت های خارجی دانسته است. نکته حائز اهمیت این که یکی از تحلیل های این روزنامه اعتراض های تهران را فرصتی مغتنم برای ریاض دانسته تا موازنه های منطقه ای را به سود خود تغییر دهد.
 الحیات نیز تیتر خبر اول را «ادامه اعتراض ها برای چندمین روز در ایران» برگزیده تا به نوعی به خواننده دنباله دار بودن این اعتراض ها القا شود. دولت عربستان نیز دیروز با هشتگ #انتفاضه_الشعب_الایرانی به فتنه انگیزی خود ادامه می دهد. در همین ارتباط دکتر حیدر اللواتی، فعال عمانی، در  توییتی نست به  آتش افروزی سعودی ها گفت: «ایران شاهد اعتراضات ضد گرانی و شاهد راهپیمایی حامیان نظام بود. مشکل این است چگونه به کسانی که در عمرشان یکبار هم انتخابات ریاست جمهوری یا پارلمانی نداشته اند بفهمانیم: تظاهرات ابزار قانونی دموکراسی ها است و معنی کودتا ندارد!»

علاوه بر این ارتش مجازی عربستان طی چند روز گذشته همه تلاش خود را برای تبدیل کردن «اعتراضات نه به گرانی» به «بهار فارسی» به کار بسته و هشتگ هایی همچون #ایران_نهایتها_الزوال و #سننقل_المعرکة_الی_ایران و#مظاهرات_ایران را در کشور خود ترند کرده اند. مزدوران تویتری عربستان آشکارا از همه فعالان فضای مجازی سعودی خواسته اند در این راه از هیچ ترفندی هرچند دروغ و فتوشاپ کوتاهی نکنند؛ درست همان راهی که برای تبدیل اعتراضات سوریه به جنگ در پیش گرفته شد؛ سوزاندن مساجد اهل سنت و شلیک (دست نشاندگان) به معترضان و … برای ایجاد تنش حداکثری و در نهایت ۵۰ سال به عقب راندن کشور سوریه.

علاوه بر این، رسانه ها و فعالان سعودی با بازنشر گسترده سخنرانی ولیعهد این کشور در مورد کشاندن جنگ به داخل ایران و افزودن تصاویری از اعتراضات مردمی ایران به این سخنرانی، مدعی شده اند که اعتراضات “نه به گرانی” نتیجه تدبیر و برنامه ریزی ولیعهد بوده و آنها در تبدیل ایران به صحنه نبرد موفق عمل کرده اند!

یکی دیگر از نکات تأمل برانگیز در این زمینه، ربط دادن تروریست های مجاهدین خلق به این اعتراضات است، به گونه ای که یکی از فعالان سعودی، بی پرده از مردم ایران خواسته رهبری مریم رجوی را بپذیرند، زیرا او بهترین گزینه برای کشور ایران است. رجوی یکی از مهره های سعودی است و بودجه و حمایت سیاسی چشمگیری از عربستان دریافت می کند، بنابراین سعودی ها معتقدند: اگر بتوانند این جریان تروریستی را اپوزیسیون غالب معرفی کنند و برای به قدرت رساندن آنها تلاش کنند، ایران نیز تبعه عربستان خواهد شد.

بلاهت سعودی در همین نکته کاملا عیان است. این روزها نه تنها منافقین در بین مردم ایران هیچ جایگاهی ندارند، بلکه حتی مخالفان معترض تندرو در اعتراضات اخیر ایران، با ادبیات بسیار تندی از منافقین خواستند در این اعتراضات دخالت نکنند.

با این حال روزنامه سعودی «مکه» نیز این خط رسانه ای ناشیانه را ادامه داده و با انتشار تصاویری از گورخواب های تهران، موشک های لبنان و مریم رجوی، مصاحبه ای با رجوی انجام داده و به نقل از او نوشت: «اعتراضات قهرمانانه ای که کشور را فراگرفته بار دیگر ثابت کرد براندازی نظام جمهوری اسلامی و تحقق دموکراسی یکی از خواسته های ملی مردم ایران است و تاکید کرد تنها راه رهایی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی، براندازی نظام است.» «مکه» به نقل از رجوی ادامه داد: «اکثریت مردم ایران از فقر و رکود اقتصادی و بیکاری رنج می برند در حالی که بیشتر ثروت کشور در دستگاه های نظامی و امنیتی صرف می شود. رجوی ابراز امیدواری کرده که استفاده ابزاری از دین در ایران پایان یابد و صلح و برادری و برابری جای آن را بگیرد.»

روزنامه عکاظ اما جانب دیگری از این آتش افروزی ناشیانه را به دست گرفته و نوشت: «نماینده رهبر ایران، خواستار سرکوب گرسنگان شده و جنبش “نه به گرانی”، نظام ایران را به هراس افکنده است.» عکاظ به نقل از یک سناتور آمریکایی تاکید کرد: «اعتراضات “نه به گرانی” در حقیقت “نه به سیاست خارجی کنونی” است.» روزنامه الوطن هم با تیتر «۱۰ نتیجه فاجعه بار ۳۵ سال حکومت نظام ایران» ارقام غیرواقعی و کاذبی از وضعیت اقتصادی ایران ارائه است.

تحلیل خط رسانه ای سعودی ها

بررسی تنها بخشی از واکنش رسانه های عربستان به تحولات ایران نشان دهنده این است که دولت سعودی چند اتهام را علیه جمهوری اسلامی در دستور کار قرار داده است: «دیکتاتورخواندن جمهوری اسلامی، سرکوب ملت، مخالفت مردم با سیاست خارجی و …». در حالی که عربستان در تمامی این زمنیه ها سرآمد کشورهای دیگر است و اساسا موضوعی با عنوان اعتراض و راهپیمایی در عربستان محلی از اعراب ندارد. علاوه بر این در دیکتاتوری آل سعود مردم به عنوان «غیر» محسوب می شوند و تمامی ثروت ملت در دست ۱۰ هزار شاهزاده سعودی است، بنابراین اشک تمساح آل سعود برای مردم ایران تنها توطئه ای علیه ایران و در جهت فرافکنی سعودی ها از مفاسد و مشکلات داخلی این کشور است.

2157447 - اشک تمساح سعودی

از سوی دیگر عربستان در منطقه به عنوان کشوری مداخله گر شناخته می شود که همواره علیه حضور مردم منطقه در عرصه سیاست مداری کشورهایشان اقدام کرده است. در جریان تحولات بیداری اسلامی یا بهار عربی، عربستان با دخالت در برخی کشورها مانند مصر، قیام و انقلاب مردم را منحرف و زمینه ساز به قدرت رسیدن مجدد نظامیان در مصر شد.

 در یمن نیز این کشور با حمله وحشیانه به مردم یمن موجب انحراف انقلاب مردم این کشور شده و در بحرین نیز علت اصلی سرکوب مردم انقلابی این جزیره بوده است. در چنین شرایطی و با چنین سابقه ای عربستان سعی دارد در نقش یک حامی وارد تحولات سیاسی ایران شود. این مسئله بسیار مضحک و خنده دار است، چرا که بدون تردید اولین کشوری که در خاورمیانه و جهان اسلام نیاز به اصلاحات اساسی و حتی انقلاب دارد عربستان است. مردم عربستان با وجود در اختیار داشتن بزرگترین ذخایر نفتی جهان، وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و حتی اخیرا بنزین در این کشور نفتی ۱۲۸ درصد گران شده و حتی مالیات بر ارزش افزوده نیز بالا رفته است، بنابراین عربستان سعی دارد با استفاده از تحولات داخلی ایران  موج سواری کند و اهداف و توطئه های خود را در این میان پیگیری کند./

منبع: پایگاه بصیرت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.