×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1881124 - اسکورت ۴۲۰۰ کشتی توسط ناوهای نداجا در خلیج عدن

به گزارش میلیتاری نیوز، امر حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی سخنانی اظهار داشت: امروزه کشورهای بزرگی در دنیا وجود دارند که به آبهای آزاد دسترسی ندارند اما کشور ما از این نعمت برخوردار است.

وی افزود: تاریخ نشان داده است، ما ملتی دریانورد بودیم و دو هزار سال پیش از خلیج فارس تا مدیترانه را سفر کردیم اما پس از آن استعمار و به خصوص انگلیس برای اینکه دسترسی دیگران به منافع خود را در دریا قطع کنند سرزمین ما را تبدیل به زمین سوخته کرده و ما را از دریا دور کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه امروزه ۹ گذرگاه مهم دریایی در دنیا وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۴ مورد از مهمترین این گذرگاه‌ها در منطقه ما هستند که طی دوره‌های مختلف تاریخی، استعمارگران سعی کردند ما را از این گذرگاه‌ها و همچنین سواحل مکران دور نگه دارند.

دریادار سیاری ادامه داد: امروزه یک سوم حمل و نقل دریایی جهان و همچنین ۹۰ درصد تجارت جهانی از دریا و به خصوص منطقه شمال اقیانوس هند انجام می‌شود همچنین ما منافع بسیاری از نفت و گاز در دریاهای عمان و خزر داریم که تاکنون از آنها استفاده نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: همچنین دریا یکی از منابع مهم تامین انرژی‌های تجدیدپذیر است و راه پیشرفت کشور توسعه دریامحور است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در نیروی دریایی ارتش در حوزه دیپلماسی و توسعه تجهیزات نظامی گفت: ما در راستای توسعه دیپلماسی دریایی به تمام کشورهای حاشیه اقیانوس هند سفر کرده‌ایم همچنین برای رسیدن به سطح مطلوب ناوگان نظامی اقدامات خوبی انجام داده‌ایم اما نیازمند فعالیت بیشتر در این زمینه هستیم.

امیر سیاری ادامه داد: ما تا سال ۸۶ فقط در خلیج فارس حضور داشتیم اما از آن سال به بعد بنا به دستور فرمانده معظم کل قوا نیروی دریایی ارتش تبدیل به یک نیروی دریایی راهبردی شدیم و ما امروز تا مدار ۱۰ درجه اقیانوس هند و همچنین ۲۰ درصد دریای خزر را تحت کنترل داریم.

وی عنوان کرد: ما در سال ۸۸ برای اولین بار از کانال سوئز عبور کردیم و توانسته‌ایم از آن سال به بعد با اعزام ۵۰ ناوگروه، ۴۲۰۰ کشتی را منطقه خلیج عدن اسکورت کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان گفت: ما می‌توانیم با اندکی حمایت، تمام آنچه در عرصه دریا مورد نیاز ماست را تولید کرده و از نیاز به سایر کشورها بی‌بهره شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.