×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2056680 - احتمال خروج بخشی از نظامیان روس از سوریه

 به گزارش میلیتاری نیوز، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در تحلیلی می‌نویسد: بر اساس اطلاعات بدست آمده، دولت روسیه در حال بررسی گزینه خروج بخشی از نیروها و گروه‌های هوایی خود از خاک سوریه است.  

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، نیروهای دولتی سوریه در حال حاضر بر حدود ۹۵ درصد از خاک این کشور کنترل دارد و تهاجم نهایی بر مواضع گروههای تروریستی، حمایت گسترده نیروی هوایی روسیه چندان مورد نیاز نیست. اگر این طرح عملی شود، در سوریه تنها نیروهایی باقی خواهند کند که وظیفه حفاظت از تاسیسات نظامی روسیه در دو پایگاه حمیمیم و طرطوس سوریه را برعهده دارند و همچنین نیروهای پلیس نظامی و مشاورین نظامی روسی که برای کمک به ارتش سوریه، در این کشور حضور دارند.

منابع خبری «کامرسانت» تایید کرده اند که گستردگی عملیات هوایی نیروهای هوا-فضای روسیع ممکن است کاهش یابد، ولی سامانه های دفاع ضدهوایی که پوشش هوایی تاسیسات نظامی روسیه در خاک سوریه را تامین می کنند، همچنان در این کشور باقی خواهند ماند. در حقیقت وظیفه اصلی در شرایط کنونی، وارد شدن به مرحله سیاسی حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه خواهد بود.

پوتین تصمیم نهایی برای کاهش نیروها در سوریه را خواهد گرفت

دو مقام آگاه در محافل دیپلماتیک و نظامی روسیه به این روزنامه گفته اند که رهبران سیاسی و نظامی این کشور در حال بررسی مسئله کاهش نیروها و فناوریهای روسی، از جمله هواپیماها و بالگردهای نظامی در سوریه هستند، ولی این مسئله هنوز قطعی نشده و در هر صورت تصمیم گیری نهایی برعهده “ولادیمیر پوتین” بعنوان فرمانده کل نیروهای مسلح روسیه خواهد بود.

“دمیتری پسکوف” سخنگوی کاخ کرملین روز یکشنبه در پاسخ به درخواست خبرنگار «کامرسانت»، تنها گفت که چنین تصمیمی هنوز اعلام نشده است. در وزارت دفاع روسیه نیز تاکید کرده‌اند که هنوز هیچ برنامه‌ای برای کاهش نیروهای نظامی در سوریه وجود ندارد.

به نوشته این روزنامه، با وجود این، دلیل منطقی برای کاهش گروه‌های نظامی روسیه در سوریه وجود داشته و آن هم موفقیت ارتش سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش و «جبهه النصره» است که در همین رابطه “سرگئی شایگو” وزیر دفاع روسیه نیز به تازگی از نزدیک شدن به پایان جنگ در سوریه خبر داده و یادآور شد که تنها کمتر از ۵ درصد از خاک سوریه همچنان در کنترل اسلام گرایان افراطی قرار دارد.

کاهش نیروهای نظامی روس در سوریه، اقدامی منطقی است

لازم به یادآوری است که در حال حاضر در سوریه دهها هواپیمای نظامی، شامل جنگنده و بمب افکن و همچنین بالگردهای نظامی از انواع مختلف حضور دارند که از آنها در عملیات نظامی استفاده شده است. هنوز مشخص نیست که دقیقا کدامیک از فناوری‌های نظامی روسی از سوریه خارج خواهند شد، ولی قطعا سامانه های دفاع ضدهوایی، از جمله سامانه‌های ضدموشکی «اس-۴۰۰» و «اس-۳۰۰» مستقر در سوریه برای تامین پوشش هوایی تاسیسات نظامی روسیه، در این کشور باقی خواهند ماند.   

“آنتون لاوروف” کارشناس نظامی روس نیز تایید کرده است که کاهش فناوری‌های نظامی با توجه به شرایط کنونی در سوریه، اقدامی کاملا منطقی است. ضمن اینکه در صورت نیاز، این نیروها می توانند بسرعت جایگزین شوند.

لازم به ذکر است که امروز، دوشنبه در آستانه (پایتخت قزاقستان) نیز هفتمین دور از مذاکرات بین المللی برای حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه، آغاز می شود که مهمترین موضوع آن «مین زدایی در مناطق آزاد شده و تبادل اسراء بین طرفین درگیری‌ها» است.

ریاست هیئت نمایندگی روسیه برعهده “الکساندر لاورنتیف” نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه است، ریاست هیئت نمایندگی ترکیه و ایران هم بر عهده “سادات اونال” و “حسین جابر انصاری”،  معاونین وزرای امور خارجه این دو کشور است. در این نشست، هیئت نمایندگی دولت سوریه و مخالفان سوری هم حضور داشته و نمایندگانی از سازمان ملل، آمریکا و اردن نیز بعنوان ناظر به این مذاکرات دعوت شده اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.