×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2280638 - آمریکا: اگر ترکیه پدافند روسی بخرد تحریم می‌شود

به گزارش ميليتاری نيوز، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر روسیه سامانه پدافندی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند، مشمول تحریم‌های آمریکایی می‌شود.

بحث خرید سامانه پدافندی پیشرفته اس-۴۰۰ از روسیه، به چالشی در روابط آمریکا و ترکیه بدل شده است. آمریکایی‌ها می‌گویند که یک سلاح روسی نباید به جنگ‌افزار یک کشور عضو ناتو وارد شود.

بیشتر بخوانید:

ارتش یمن پهپاد جاسوسی عربستان را ساقط کرد

در راستای همین تنش، امروز «وس میچل» معاون اروپا-اوراسیای وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که در صورت خریداری اس-۴۰۰ از سوی ترکیه، ترمیم روابط بین دو کشور مشکل خواهد شد.

وی در این خصوص گفته: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر ترکیه اس-۴۰۰ بخرد، این کارش عواقبی به دنبال خواهد داشت. ما در قالب قانون مقابله تحریمی با دشمنان آمریکا (کاتسا) علیه آنها تحریم‌هایی اعمال خواهیم کرد.»

از آن سو «رجب طیب اردوغان» که با این استدلال آمریکایی‌ها به شدت مخالف است، ضمن اشاره به وجود اس-۳۰۰ در سامانه پدافندی یکی دیگر از اعضای ناتو یعنی یونان، به همتای روس خود پیشنهاد داده که سامانه اس-۵۰۰ به صورت مشترک تولید شود.

چند هفته پیش بود که چند تن از اعضای کنگره آمریکا، با ارسال نامه‌ای به «جیمز متیس» وزیر دفاع کشورشان، توقف تحویل اف-۳۵ به ترکیه به دلیل اصرار آنکارا برای خرید سامانه‌های پدافندی روسی را خواستار شده بودند.

ترکیه یکی از کشورهای سرمایه‌گذار در پروژه هزینه‌بر ساخت جنگنده رادارگری و عمودپرواز اف-۳۵ است و خواهان خرید ۱۰۰ فروند از این جنگ‌افزار مدرن است.

آمریکایی‌ها نخستین اف-۳۵ را هفته گذشته به ترکیه تحویل دادند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.