×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

hms ocean royal navy  - معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان اچ ام اس اوشن

 

معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان

 

ناو های هلی کوپتر در استراتژی نظامی نیروی دریایی سلطنتی نقش مهمی بازی می کنند . این نیرو در طی بحران سوئز برای اولین بار در تاریخ با پیاده کردن سربازان توسط هلی کوپتر در سواحل مصر نوع جدیدی از عملیات آبی – خاکی را ابداع کرد . تهاجم با هلی کوپتر و پیاده کردن سرباز در ساحل دشمن نسبت به روش های قدیمی استفاده از قایق و یا لندینگ کرافت ، روش کم خطر تری میباشد. بزرگترین تهدید برای نیرویی که قصد دارد تا با عملیات آبی – خاکی وارد خاک دشمن شود دفاع ساحلی مدافعین است. حجم محدود نفرات ، تجهیزات و ملزوماتی که توسط روش های سنتی تهاجم آبی – خاکی قابل حمل هستند ، سبب می شود که مدافعین با تمرکز تعداد اندکی از سربازان و آتش توپخانه ای از پیش تنظیم شده در مناطقی که برای به خشکی آمدن قایق ها و لندینگ کرافت ها مناسب هستند یک منطقه ی کشتار راه بیندازند.

hms ocean ship  (1) - معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان اچ ام اس اوشن

هلی برن به نیروی مهاجم اجازه می دهد تا در مناطقی دست به تهاجم بزند که دور از دسترس قایق ها هستند و در عمق بیش تری از سواحل دشمن قرار دارند ، این امر سبب می شود تا مدافعین راحت تر غافلگیر شده و توان آن ها برای در خفه کردن تهاجم آبی – خاکی را به حداقل برسد. در ضمن استفاده از هلی کوپتر به مهاجمین اجازه می دهد تا در فاصله ی دورتری نسبت به ساحل دشمن کشتی  هایشان را آرایش دهند و در نتیجه از آتش مصون بمانند. علاوه بر این ها هلی هلی کوپترها می توانند سربازان نخبه و نیروی مخصوص را در مناطق حساس دشمن پیاده کنند تا نقاط کلیدی دشمن را اشغال کنند و یا به عملیات خرابکاری دست بزنند و پس از آن به سرعت آن ها را از معرکه بیرون ببرند ، همین مزایا سبب شد تا پس از بحران سوئز نیروی دریایی سلطنتی چند فروند از ناوهای هواپیمابر سنتی خود را به ناوهای هلی کوپتر بر تبدیل کند. این توان نظامی در هنگان جنگ فالکلند به یاری نیروی دریایی سلطنتی آمد و این نیرو توانست با تکیه بر هلی کوپترهای محمول ناوهایش حجم عظیمی از وظایف را بر دوش بگیرد .

hms ocean ship  (3) - معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان اچ ام اس اوشن

با بازنشسته شدن ناو های آبی – خاکی قدیم نیروی دریایی سلطنتی (ناوهای فیرلس و اینترپید ) این نیرو در سال 1992 تصمیم گرفت که ناو هلی کوپتربر جدیدی را اختیار کند. یک سال بعد کمبود منابع مالی این طرح را تا پرتگاه ملغی شدن پیش برد اما عملیات نظامی صلحبانی در بالکان سبب شد تا نیروی دریایی ناچار شود ناو هلیکوپتر بر آرگوس را از نیروی دریایی ذخیره ی سلطنتی وارد کارزار کند.

آرگوس که در اصل یک کشتی حمل کانتینر بود ثابت کرد که توانایی های لازم به عنوان یک هلیکوپتر بر آبی –خاکی واقعی را در خود ندارد و نیروی دریایی سلطنتی مجبور شد تا دوباره به دنبال طرح هلیکوپتر بر جدیدش برود . در روز 29 مارس همان سال وزارت دفاع شروع پروژه ی هلی کوپتر بر جدید این نیرو را با نام اچ . ام . اس اوشن اعلام کرد. کشتی سازی های ویکرز و سوان هانتر وارد رقابت کسب امتیاز ساخت اوشن شدند که در نهایت ویکرز برنده ی این رقابت شد. اوشن در روز 11 اکتبر سال 1995 به آب انداخته شد و رسما در سال 1998 به نیروی دریایی سلطنتی پیوست .

hms ocean ship  (4) - معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان اچ ام اس اوشن

هلی کوپتر بر اوشن برای اجرای یک حمله آبی – خاکی کماندویی طراحی و ساخته شده است . این ناو می تواند یک گردان کماندو از تفنگداران دریایی به همراه هلی کوپترها و خودروهایشان را در خود جای دهد. وظایف دیگر اوشن عبارتند از :

ارسال تیم های شناسایی و تجسسی به ساحل دشمن ، عملیات ضد تروریستی ، مبارزه با دزدان دریایی ، هدایت صحنه ی نبرد ، و هم چنین اوشن توانایی ان را دارد که نقش یک هلی کوپتر بر ضد زیردریایی را هم بازی کند .

طراحی

کشتی سازی ویکرز برای ساخت اچ . ام . اس اوشن از طرح ناو هواپیمابر اینونسیبل بهره برد . هواپیمابر اینونسیبل ناو هواپیمابر کوچک و جمع و جوری بود که با تکیه بر جنگده های عمود پرواز هاریر در جنگ فالکلند خوش درخشیده بود. اوشن هم از نظر شکل ظاهری و هم از نظر ابعاد شباهت انکار ناپذیری با اینونسیبل دارد. تفاوت عمده ی این دو ناو با یکدیگر در حذف سکوی پرش از عرشه ی اوشن و دیگری استفاده از پیشرانه ی دیزل به جای توربین های گازی در هلی کوپتر بر جدید نیروی دریایی سلطنتی می باشد.  

hms ocean britain  - معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان اچ ام اس اوشن

عرشه ی پرواز اچ . ام . اس اوشن دارای 170 متر طول و 32.6 متر عرض است . بر روی این عرشه شش باند پرواز هلی کوپتر وجود دارد و البته می توان 2 تا 3 هلی کوپتر دیگر را هم بر روی عرشه پاک کرد. این عرشه دارای دو آسانسور برای بالا و پایین بردن هواگردها بین عرشه ی پرواز و آشیانه است که هر دو آشیانه در مرکز عرشه قرار گرفته اند هر چند که قرار گرفتن آسانسورها در مرکز فضای عرشه پرواز را کم می کند اما بارگیری و تخلیه هواگردها و تجیهزات در آشیانه می تواند از هر 4 طرف صورت گرفته و بنابر این سرعت پیش تری پیدا می کند .

هواگردهای محمول این ناو هلی کوپتر بر عبارتند از 12 فروند هلی کوپتر متوسط سیکینگ و 6 فروند هلی کوپتر تهاجمی سبک لینکس از نیروی دریایی ، اکنون اوشن دارای 4 تا 6 فروند هلب کوپتر تهاجمی آپاچی است که توسط نیروی هوایی به خدمت گرفته می شود و جانشین هلی کوپترهای لینکس شده اند . تا قبل از بازنشسته شدن هاریر های نیروی دریایی ، اوشن می توانست تا حداکثر 15 فروند هاریر را حمل کند اما چون دارای سکوی پرش نبود امکان نشست و برخاست این هواپیماها از روی عرشه ممکن نبود. 

hms ocean ship  (5) - معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان اچ ام اس اوشن

عرشه ی کشتی اوشن می تواند تا 4 فروند لندینگ کرافت را در درون خود جای دهد. اوشن بر خلاف بسیاری از ناوهای آبی -خاکی امروزی دارای عرشه ی تخلیه در پاشنه ی کشتی نیست و تنها دارای یک در تاشو برای تخلیه خودرو در قسمت پاشنه ی کشتی می باشد . از این رو به آب انداختن لندینگ کرافت ها و قایق ها باید از جایگاه های معلق نصب شده در کنار عرشه ی پرواز صورت بگیرد . عرشه ی خودروی این ناو می تواند تا 40 دستگاه خودرو و یا زره پوش را در خود جای دهد اما امکان سوار کردن تانک های سنگین را ندارد .

اچ ام اس اوشن توانایی حمل یک گردان تفنگدار دریایی به استعداد 480 نفر را نیز دارد و در مواقع ضروری می تواند 320 سرباز دیگر را نیز حمل کند .

hms ocean ship .  (2) - معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان اچ ام اس اوشن

سیستم ها

هلی کوپتر بر اوشن مانند تمام شناورهای همه رده اش دارای انواع رادارهای کنترل پرواز ، ناوبری و جستجو است و سیستم جمع آوری و پردازش اطلاعات صحنه ی نبرد در این ناو ای . دی . ای . دابلیو 200 نام دارد .

 اوشن برای منحرف کردن موشک های دشمن دارای یک سیستم پرتاب اهداف فریبنده به نام DHL با نام صادراتی (سیرن) و انواع چف و فلر می باشد . سیرن یک سیستم ارسال کننده علائم گمراه کننده راداری است که منجر به انحراف موشک های راداری می شود. سیرن دارای توانایی مقابله با اختلالات الکترونیکی است و می تواند انواع روش های اختلال را درباره ی دشمن به کار گیرد.hms ocean ship crew  (2).JPG - معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان اچ ام اس اوشن

اوشن 8 به منعکس کننده امواج رادار برای اختلال در رادارهای دشمن و موشک های آن مجهز است. شرکت تالس ساخت سیستم اختلال الکترونیک اوشن با نام یو.ای.تی را بر عهده داشته است ، این سیستم با جمع اوری امواج الکترومغناطیسی منتشر شده در محیط اطلاعات کافی برای هدفگیری و تشخیص رادارهای تهدیدکننده دشمن را پردازش می کند به علاوه اوشن دارای یک سیستم اخلالگر تایپ 675 با برد بیش از 500 کیلومتر میباشد.

hms ocean guns - معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان اچ ام اس اوشن

سلاح ها

سلاح های موجود در ناو آبی-خاکی اوشن با توجه به کاربری این ناو سبک در نظر گرفته شده است . سلاح اصلی اوشن عبارت است از 4 قبضه توپ خودکار 30 میلی متری اورلیکن ، دفاع از کشتی در برابر هواگردها و موشک های ضد کشتی برعهده ی گاتلینگ های فالانکس گذاشته شده است .

تاریخچه عملیاتی

درست یک هفته پس از این که هلی کوپتر بر اوشن به خدمت پیوست آن را برای کمک های بشر دوستانه به سواحل طوفان زده هندوراس و نیکاراگوئه فرستادند. در سال 1999 با شدت گرفتن درگیری ها کوزوو این ناو به دریای مدیترانه اعزام شد. ناو هلی کوپتر بر اوشن یکی از عناصر اصلی عملیات بر ضد رژیم صدام در سال 2003 میلادی بود . در سال 2007 اوشن برای بازسازی و بهینه سازی به حوضچه ی خشک فرستاده شد و به مدت یکسال از دریاها دور بود .

people on hms ocean - معرفی ناو هلی کوپتر بر نیروی دریایی سلطنتی انگلستان اچ ام اس اوشن

بازدید عمومی از ناو هلی کوپتر اچ ام اس اوشن 

در سال 2012 اوشن در سواحل جزیره ی بریتانیا لنگر انداخت تا به امنیت بازی های المپیک 2012 لندن یاری رساند. این کشتی از ژوئن سال 2015 به عنوان کشتی سرفرماندهی نیروی دریایی سلطنتی انتخاب شده است.

 

  • مشخصات
  • طول : 203.4 متر
  • عرض : 35 متر
  • جابجایی : 21500 تن
  • پیشرانه : دو دستگاه موتور دیزل دریایی 12 سیلندر هر یک به قدرت 23904 اسب بخار (2 محور و 2 پروانه با زاویه ی گام متغیر)
  • خدمه : 285 ملوان و افسر + 180 نفر خدمه ی پرواز
  • تفنگدار : 480 نفر
  • سرعت : 18 گره دریایی
  • برد : 8 هزار مایل
  • لندینگ کرافت : 4 فروند + 1 قایق پاسیفیک 22 مارک 2
  • خودرو و زره پوش : 40 دستگاه
  • هواگرد : حداکثر 18 فروند
  • باند فرود : 6 جایگاه بر روی عرشه
  • تسلیحات : 4 قبضه توپ خودکار دی اس 30 مارک 2 با کالیبر 30 میلی متر + سه قبضه گاتلینگ فالانکس + 4 قبضه مینی گان + 8 قبضه مسلسل چند منظوره سبک

 

 

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.