×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

zh 05 assault rifle (6) - معرفی اسلحه ی مدرن و تهاجمی چین با نام ZH-05

 

معرفی اسلحه ی مدرن و تهاجمی چین با نام ZH-05

 

میلیتاری نیوز : در همان نگاه اول در می یابید که ZH-05 تفنگی مشابه نمونه های سنتی نبوده و دارای توانمندی های ویژه ای است که آن را از دیگر ساخته های چشم بادامی ها متمایز می کند . این تفنگ تهاجمی به صورت خاص برای نیروهای ویژه درگیر در نبردهای شهری توسعه یافته و با به کارگیری برخی از آخرین فناوری های روز دنیا ، به سربازان پکن اجازه خواهد داد تا شکلی جدید از نبردهای شهری را تجربه کنند که در ان تجهیزات و در صدر تمامی آن ها تفنگ تهاجمی ، به عنوان جنگ افزار صالی سرباز حرف اصلی را خواهد زد . حال پرسشی که باقی می ماند این است که آیا ZH-05 با ساختار ساده و امکانات جدیدتر خود می تواند روزی ادعای جایگزینی AK-47 را داشته باشد ؟

به نظر می رسد مقامات ارتش آزادی بخش چین از عملکرد این اسلحه راضی هستند و تاکنون سربازان متعددی از تفنگداران دریایی درگیر با دزدان دریایی حاضر در خلیچ عدن وحتی یگان های ویژه هوابرد نیروی هوایی ، در حال این تفنگ تهاجمی مشاهده شده اند. موضوعی که به خوبی می تواند نشان دهنده کارکرد ZH-05 در میان رسته های مختلف ارتش چین باشد.

ZH-05 یک تفنگ تهاجمی فوق پیشرفته با امکان شلیک نارنجک های برنامه ریزی شونده است که می تواند امکان بزرگ بعدی برای جنگنجویان در نبردهای آینده باشد.

zh 05 assault rifle (7) - معرفی اسلحه ی مدرن و تهاجمی چین با نام ZH-05

رویای همه گیر

چینی ها اولین کسانی نیستند که رویای ساخت تفنگ تهاجمی که یک نارنجک انداز پیشرفته با ان یکپارچه شده را در سر خود داشته اند. در اوایل قرن اخیر آمریکایی ها با همکاری مجموعه هکلر اَند کوخ XM-25 را معرفی کردند که به سرعت توجه ها را به سمت خود جلب کرد اما طولی نکشید که معلوم شد به این سادگی ها هم نیست و جنگ افزار جدید علاوه بر قیمت سرسام آور خود وزن و پیچیدگی بیش از اندازه ای را هم دارد که راحت نمی توان از این معایب چشم پوشید .

XM 25 weapn - معرفی اسلحه ی مدرن و تهاجمی چین با نام ZH-05

اسحه XM-25 ساخت آمریکا

 

k 11 riflr south korea - معرفی اسلحه ی مدرن و تهاجمی چین با نام ZH-05

     اسلحه K-11 ساخت کره جنوبی

پنتاگون اما کار را به همین جا ختم نکرد چشم انداز نارنجک های تفنگی با فیوز قابل تنظیم به قدری فوق العاده بود که پنتاگون حاضر به دست برداشتن از آن نبود وطولی نکشید که نارنجک انداز هوشمند XM29 OICW را به دنیا معرفی کرد ، هر چند در جنگ افزار جدید دیگر ساختار یکپارچه نارنجک انداز هوشمند و تفنگ تهاجمی در یک سلاح واحد به چشم نمی خورد . آمریکایی ها تنها کسانی نبودند که به دنبال این ایده حرکت کردند . کره جنوبی در سال 2011 تفنگ تهاجمی جدید پیشرفته K-11 خود را به جهانیان معرفی کرد که هفت و نیم کیلوگرم وزن به نظر نمی رسد که همین سادگی ها بتواند جای خود را در میان سربازان آینده باز کند. اما بعد از کره ای ها ، نوبت وزارت دفاع کانادا بود تا با معرفی طرح مفهومی NGR خود بار دیگر ایده یکپارچه کردن نارنجک انداز و تفنگ تهاجمی اصلی با یکدیگر را ارائه دهند. ان جی آر هنوز در حال سپری مراحل توسعه اولیه خود بوده اما به نظر می رسد استرالیایی ها هم با مشکلی مشابه دیگران روبرو هستند اگر چه به همراه داشتن نارنجک انداز تفنگی که می توان فیوز نارنجک های آن را تنظیم کرد موهبتی فوق العاده در نبردهای امروزی به شمار می آید ، اما از سوی دیگر مسئله پیچیدگی و وزن زیاد حمل این اسلحه تا این حد پیشرفته باعث می شود اکثر سربازان عطای آن را به لقایش ببخشند.

zh 05 assault rifle (5) - معرفی اسلحه ی مدرن و تهاجمی چین با نام ZH-05

چینی ها وارد می شوند

فرمانده های ارتش آزادی بخش چین نیز از این رویا پردازی در امان نمانده اند ، اما ZH-05 بدون شک موفق ترین نمونه  در میان تمامی انواع مشابه بوده و حالا به نظر می رسد توانسته باشد از آزمون های اولیه با موفقیت خارج شده رهسپار دستان سربازان عملیاتی پکن در سرتاسر سرزمین اژدهای سرخ باشد.

بخش مرکزی ZH-05 به وضوح از سلاح تهاجمی موفق QBZ-03 به عاریت گرفته شده است . QBZ-03 اولین بار در سال 2003 به خدمت رسمی ارتش آزادی در امد و از ان زمان تاکنون توانسته در بسیاری از رسته ها جاگیزین تفنگ های تهاجمی بولپاپ شود . QBZ-03 دارای ساختار سنتی است از فشنگ های چینی 5/8*42 میلی متری که کاربردهای مشابه نمونه های به کار رفته در استانداردهای ناتو دارند استفاده می کند ، گلنگدن آن از نوع چرخشی بوده و با برخورداری از یک پیشتون گازی کورس کوتاه و فشار مستقیم گاز باروت ، نسبت به مسلح سازی مجدد اقدام می کند .

zh 05 assault rifle (4) - معرفی اسلحه ی مدرن و تهاجمی چین با نام ZH-05

لوله سلاح در مدل 460 میلی متر طول دارد که در نهایت طول آن را به 950 میلی متر می رساند و در یک کلام QBZ-03 تفنگ تهاجمی جمع و جور مطمئنی بوده که چین برای نبردهای بسته شهری امروزی توسعه داده است .

انتخاب QBZ-03 به عنوان پایه ای برای طرح ZH-05 به عنوان پایه ای برای طرح ZH-05 کاملا منطقی به نظر می رسد . چینی ها در ساخت اولین مدل به شکل گسترده ای از آلومینیوم فورج کاری شده و قطعات پلیمری استفاده کردند که در نهایت وزن ان را به تنها 3.5 کیلوگرم می رساند و حالا همین رویکرد درزمینه ساخت ZH-05 نیز مورد توجه قرار گرفته است. نتیجه آن که علی رغم اضافه شدن نارنجک انداز 20 میلی متری به بالای ان و استفاده از یک سایت هدف گیری پیشرفته ، وزن نهایی تفنگ/نارنجک انداز جدید پکن از 5/5 کیلوگرم فراتر نخواهد رفت که در مقایسه با رقبا ، برتری مهمی برای آن یه شمار خواهد آمد .

 

نارنجک انداز دوست داشتنی

ZH-05 حاصل تلفیق یک نارنجک انداز هوشمند 20 میلی متری و یک تفنگ تهاجمی کالیبر 5.56 با یکدیگر است . تا این جا هیچ تفاوتی بین آن و نمونه های مشابه ساخته شده توسط آلمان ها ، آمریکایی ها ، کره ای و دیگران وجود ندارد ، اما چشم بادامی ها طرح جدید را خیلی ساده تر اجرا کرده اند و شاید هم دلیل موفقیت بیشتر آن ها باشد. بر خلاف نمونه های دیگر نارنجک انداز چینی ها به وسلیه ی خشاب تغذیه نمی شود که خود وزن و پیچیدگی قابل توجهی را از میان برداشته است .

zh 05 assault rifle (2) - معرفی اسلحه ی مدرن و تهاجمی چین با نام ZH-05

برای هر بار شلیک سرباز مجبور خواهد بود تا نارنجک انداز خود را با استفاده از گلنگدن دستی آن و تغدیه دستی مسلح کند مکانیزمی که اگرچه عقب تر از نمونه نیمه خودکار به کار رفته در رقبا خواهد بود اما به نظر کاربردی تر می رسد. نارنجک انداز دارای ساختار پول پاپ می باشد و تمامی آلات متحرک آن در قنداق ZH-05 یکپارچه شده اند. بنابر توضیحات مقامات چینی ، تاکنون سه نوع نارنجک 20 میلی متری هوشمند برای استفاده در ZH-05  توسعه یافته است . نمونه اول دارای فیوز تماسی بوده و پس از کسری از ثانیه و نفوذ به داخل هدف فعال می گردد که بیش تر برای درگیری با سنگرهای و خودروهای سبک دشمن به کار خواهد رفت .

نمونه دوم دارای فیوز قابل تنظیم است ، در هنگام استفاده از این نمونه سرباز ابتدا با تکیه بر فاصله سنج لیزری نصب شده در بالای نارنج انداز فاصله دقیق خود تا هدف را به دست آورده و با وارد این اطلاعات روی فیوز هوشمند به کار رفته در سر جنگی نارنجک آن را برای انفجار نیم متر قبل در محل یا نیم متر بعد از هدف برنامه ریزی می کند .

zh 05 assault rifle (1) - معرفی اسلحه ی مدرن و تهاجمی چین با نام ZH-05

پس از لشک فیوز هوشمند با محاسبه تعداد دوران انجام داده ، فاصله طی شده سنجیده می شود و در زمان مناسب با انفجار خود ابری از ترکش های کشنده را بوه وجود می اورد ، ترکش ها برای از پای در اوردن اهداف سبک مانند پیاده نظام که در پشت ساختمان ها یا سنگرها پناه گرفته کافی خواهد بود.

اما چینی ها یک مدل سوم را نیز توسعه داده اند که به جای سر جنگی ترکش شونده ، یک نمونه مانند شات گان را در دل خود دارد که می تواند چتری از ساچمه های پر سرعت را به وجود اورد ، سربازان چینی نام نارنجک جدید را شات گان دوربرد گذاشته اند ، که علاوه بر کارای در برابر پیاده نظام دشمن می تواند برای به زیر کشیدن مواردی همچون پرنده های بدون سرنشین کوچک نیز به کار گرفته شود که به خوبی با طبیعت مدرن ZH-05 همخوانی دارد.

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.