×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2132354 - مردم دنیا برای قدس سنگ تمام گذاشتند

به گزارش ميليتاری نيوز، هنوز زمان زیادی از تازه‌ترین حماقت دونالد ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی نگذشته که خبر می‌رسد مردم و رهبران بسیاری از کشورهای دنیا علیه آن موضع گرفته و ده‌ها هزار فلسطینی نیز در سرزمین‌های اشغالی با نظامیان تا دندان مسلح صهیونیست درگیر شده‌اند. برخی رهبران مقاومت فلسطین نیز رسما آغاز انتفاضه چهارم را نوید می‌دهند.

چهارشنبه شب بود که ترامپ با اعلام «لزوم خارج شدن از خطوط قرمز»، حماقت عجیبی مرتکب شد که به رغم خطرات نهفته در آن برای جهان اسلام، برکاتی را نیز در همین یکی دو روز در پی داشته است. تبدیل مجدد فلسطین به مسئله اول جهان اسلام، رسوایی برخی کشورهای مرتجع عربی، هوا شدن استراتژی مذاکره با آمریکا و سازش با رژیم صهیونیستی و… از جمله این برکات است که با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی حاصل شده است.

آغاز یک انتفاضه تمام‌عیار علیه رژیم صهیونیستی که به قول خالد مشعل، می‌تواند جهانی هم بشود، یکی دیگر از پیامدهای مهم این اقدام ترامپ است که حقیقتا در صورت حفظ همین هوشیاری از سوی دنیای اسلام می‌تواند، عمر بیست و چند ساله باقی مانده رژیم صهیونیستی را باز هم کمتر کند.

طی کمتر از دو روز و در جریان درگیری‌های کم‌سابقه بین جوانان فلسطینی و نظامیان مسلح صهیونیست در مناطق مختلف فلسطین، چیزی نزدیک به ۱۲۰۰ نفر مجروح شده و ۴ نفر هم به شهادت رسیده‌اند. حملات موشکی از نوار غزه علیه سرزمین‌های اشغالی نیز آغاز شده و جنگنده‌های صهیونیست هم چند نوبتی، این باریکه را بمباران کرده‌اند. به این شرایط، راهپیمایی‌های سراسری در کشورهای مختلف دنیا را هم اضافه کنید؛ همین‌طور بیانیه کم‌خاصیت اما بی‌سابقه شورای امنیت سازمان ملل علیه این اقدام آمریکا را که با واکنش غیر عادی نماینده آمریکا در سازمان ملل مواجه شده است.

انتفاضه جهانی

«خالد مشعل»، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره از لزوم جهانی شدن انتفاضه چهارم گفته و از مردم سراسر جهان خواسته، با ادامه فشارها، آمریکا را وادار به لغو تصمیم ترامپ کند: «ما می‌خواهیم این اعتراضات به انتفاضه‌ای در فلسطین و جهان تبدیل شود تا کشورهایی که تصمیم‌گیرنده هستند، آمریکا را به لغو این اقدام مجبور کنند. رئیس‌جمهور آمریکا بر ایجاد نزاع دینی در منطقه پافشاری می‌کند و به این نتیجه خواهد رسید که مرتکب چه حماقتی شده است.

او مسئول عواقب اقدامش درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خواهد بود… آنچه در جمعه خشم رخ داد گام مهم و خوشحال‌کننده‌ای بود و هرگز این خیزش مردمی گذرا نخواهد بود و تا زمانی که آمریکا مجبور به لغو اقدام خود درباره قدس شود، ادامه خواهد داشت… فلسطینی‌ها به جامعه جهانی و طرح‌های عربی و دولت آمریکا فرصت دادند اما نتیجه صفر بود. ما از مواضع کشورهایی که اقدام آمریکا را محکوم کردند قدردانی می‌کنیم اما باید بر آمریکا برای لغو این اقدام اعمال فشار شود.»

انتقاد از مرتجعین عربی

شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این حماقت ترامپ، رسوا شدن برخی شیوخ خائن عربی باشد که از قضا گزارش شده، در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نیز نقش برجسته‌ای داشته‌اند و ترامپ با جلب رضایت آنها چنین غلطی کرده است.

رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس در این باره نیز چنین موضع گرفت که: «برخی از کشورهای عربی برای آمریکا بازارگرمی کردند اما این کشورها باید گام‌های قوی بردارند و موضع خود را واضح اعلام کنند و از محکوم کردن و ابراز نگرانی‌های صوری دست بردارند.  جنبش حماس از تمامی گروه‌ها و اعضای مقاومت فلسطین نیز خواست به این انتفاضه مبارک تا تحقق تمامی خواسته‌های عادلانه مردم ادامه دهند و به تمامی مناطق تماس با نظامیان صهیونیست بروند و وارد درگیری با سربازان و شهرک‌نشینان شوند.

شورای امنیت

اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز جمعه شب طی یک جلسه ویژه به این مسئله پرداخت و در اقدامی کم خاصیت اما بی‌سابقه، با این تصمیم آمریکا به شکل صدور یک بیانیه، مخالفت کرد. در این جلسه «نیکلای ملادینوف»، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در روند صلح نسبت به آغاز یک «انتفاضه جدید» بعد از این تصمیم آمریکا هشدار داد و گفت، ممکن است این تصمیم به انتفاضه جدید منجر شود لذا خواستار مشخص شدن مسئله قدس در چارچوب راه حل فراگیر و طبق قطعنامه‌های بین‌المللی شد.«ریاض منصور»، نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز در این جلسه تاکید کرد: «دونالد ترامپ با این تصمیم خود  اوضاع را بی‌ثبات کرد که تبعات خطرناکی دارد و باید این تصمیم لغو شود.» وی سپس از کشورهای شورای امنیت به دلیل مواضع اولیه‌شان در قبال قدس تشکرکرد.

خشم آمریکا

در این جلسه اما «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل به شدت علیه این بیانیه و سازمان ملل واکنش نشان داد و به دفاع از تصمیم ترامپ پرداخت و گفت: «واشنگتن هرگز نمی‌پذیرد دستوراتی از کشورهایی بگیرد که هیچ اعتباری در تعامل با مسئله درگیری‌های فلسطینی و اسرائیلی ندارند». وی حتی گفت سازمان ملل دشمن اسرائیل است.

با این حال نماینده انگلیس در سازمان ملل تاکید کرد، قدس شرقی اشغال شده و سفارت انگلیس در تل‌آویو باقی خواهد ماند. نماینده فرانسه نیز با تکرار مواضع نماینده انگلیس خواستار راه حل فراگیر شد. نماینده روسیه نیز از تصمیم اخیر آمریکا در قبال قدس ابراز نگرانی کرد. نماینده چین هم حمایت کشورش از تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۶۷ به پایتختی قدس شرقی را اعلام کرد.

نماینده سوئد نیز با اعلام مخالفت با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: این اقدام آمریکا موجب شعله‌ور شدن اوضاع منطقه شده است و باید از خشونتی که منجر به درگیری دینی می‌شود، اجتناب کرد. نماینده مصر در شورای امنیت نیز مخالفت و محکومیت مصر در قبال این تصمیم را اعلام کرد. 

نماینده بولیوی نیز رژیم صهیونیستی را اشغالگر و ناقض حقوق بشر خواند و گفت،کشورش از تحولات روزهای اخیر به شدت نگران است. نماینده ژاپن نیز که ریاست جلسه را نیز بر عهده داشت، گفت: «توکیو نگران است که این اقدامات مانند یک گلوله برفی عمل کرده و به بحرانی بزرگتر منجر شوند.  نمایندگان ایتالیا، اروگوئه سنگال، اتیوپی، قزاقستان و اوکراین نیز مخالفت خود را  با تصمیم آمریکا اعلام کردند. این در حالی است که  «دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به تمجید از تصمیم آمریکا پرداخت و گفت: آمریکا این شجاعت را داشت آنچه را که همواره پایتخت اسرائیل بوده و خواهد بود، به رسمیت بشناسد.

وی در ادامه با لحنی قلدرمآبانه به قطعنامه سال گذشته شورای امنیت اشاره کرده و با «شرم‌آور» خواندن آن، گفت: «شورای امنیت جسارت کرده و گفته است که حضور اسرائیل در دیوار غربی «هیچ اعتبار قانونی‌ای ندارد و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. گفتنی است، در این نشست، آمریکا در انزوای کامل بود و تقریبا تمام حاضرین مخالفت  خود را با تصمیم ابراز داشتند.

بیانیه مشترک

در پایان این نشست، نمایندگان فرانسه، آلمان، سوئد، انگلستان و ایتالیا در اقدامی بی‌سابقه در بیانیه‌ای مشترک تصمیم آمریکا درباره قدس را «خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت» و «غیر مفید» توصیف کردند.

همزمان با تصمیم نابخردانه ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نه تنها در غزه، کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی، فلسطینی‌ها  به خشم آمده و این مناطق یکپارچه مقاومت، ایستادگی و حماسه شده است (به نحوی که تنها طی کمتر از دو روز به ویژه در روز جمعه خشم ۴ نفر شهید و نزدیک به ۱۲۰۰ فلسطینی نیز مجروح شده‌اند) بلکه در کشورهای مختلف جهان مردم یکصدا اعتراض خود را نسبت به بی‌احترامی ترامپ به ساحت مسلمانان ابراز کردند.

شعار علیه بن سلمان و آل سعود

روز گذشته همانند روز جمعه تظاهرات گسترده‌ای در کشورهای ترکیه، پاکستان، افغانستان، آلمان، انگلیس، بلژیک، لبنان، مالزی، اندونزی، عربستان، بحرین، عراق، اردن، آمریکا، بنگلادش، هند، یونان، یمن و… برگزار شد و مردم این کشورها خشم و نفرت خود را از تصمیم اخیر ترامپ ابراز داشتند.

در غزه و اردن حتی مردم، تصاویر بن سلمان را در کنار تصاویر ترامپ و نتانیاهو لگدمال کرده و آتش زدند و در عربستان هم مردم، به رغم ممنوعیت تظاهرات علیه ترامپ، راهپیمایی کردند.

اردنی‌ها در اعتراض به تصمیم ترامپ، تظاهرات گسترده‌ای به راه انداختند و با در دست داشتن پرچم‌های اردن و فلسطین، شعارهایی علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ترامپ سر دادند. ترامپ از این شعارها سهم بیشتری داشت، تظاهرکنندگان او را «احمق، سبکسر و مغرور» توصیف کردند. این نخستین باری است که مردم اردن علیه سران عربستان شعار سر می‌دادند تا نشان دهند ملت اردن از نقش پوششی عربستان درباره تصمیم اخیر ترامپ آگاه هستند.

آمریکا صلاحیت ندارد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد که آمریکا دیگر صلاحیت نظارت بر روند صلح خاورمیانه را ندارد: «ما مخالف موضع آمریکا در قبال قدس هستیم و معتقدیم دیگر آمریکا شایستگی نظارت بر روند صلح در خاورمیانه را ندارد.»

«صائب عریقات»، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نیز اعلام کرد: «تا زمانی که ترامپ از تصمیم خود درباره قدس بازنگردد فلسطین با آمریکا روابطی نخواهد داشت… هر فلسطینی که پیرامون روند صلح با طرف آمریکایی به مذاکره بنشیند به منزله به رسمیت شناختن این تصمیم ترامپ از سوی وی است.»گفتنی است ترامپ چهارشنبه شب قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و دستور داد سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر منتقل شود اما برای کنترل خشم مسلمانان جهان هم که شده گفت، عملیاتی شدن روند انتقال سفارت دو سال زمان می‌برد.

نیکی هیلی نیز در جریان نطق خشم آلودش در سازمان ملل طی یک عقب‌نشینی آشکار موضعی منفعلانه اتخاذ کرد و در پاسخ به انتقادهای جهانی و بیانیه شورای امنیت گفت، آمریکا که هنوز سفارت را منتقل نکرده است! گفته می‌شود ترامپ قبل از اعلام این تصمیم با بن سلمان و تنی چند از رهبران کشورهای مرتجع عربی تماس گرفته و با هماهنگی آنها چنین تصمیمی را اعلام کرده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.