×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش سرویس دفاع و امنیت ميليتاری نيوز، از تابستان سال گذشته و با وقوع یک بحران دیپلماتیک، روابط قطر با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی بهم ریخت و این امیر نشین کوچک وارد نوعی از محاصره کامل اقتصادی شد. بهانه کشورهای عربی در این تنش ناگهانی، موضوعی تکراری و اتهامی مرسوم یعنی حمایت قطر از تروریسم عنوان شد. البته بحث چرایی به تحریم کشیده شدن قطر توسط همسایگانش ماجرایی بسیار طولانی و ریشه در رقابت های داخلی میان اعراب حاشیه خلیج فارس دارد که از حوصله این مطلب خارج است اما نکته جالب در این ماجرا، افزایش نجومی و بسیار سنگین سفارش های تسلیحاتی قطر بعد از محاصره است که به نوعی دلیل تعجب بسیاری از کارشناسان شده است.

این امیر نشین کوچک حاشیه خلیج فارس که کمتر از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد، در حدود یک سال اخیر حجم قابل توجهی از جنگ افزارها را خریداری کرده و بسیاری از کارشناسان این حرکت را نوعی باج دهی از سمت قطر برای حفظ قدرت های بزرگ در اطراف خود قلمداد می کنند چراکه در توانایی این کشور برای جذب کامل و استفاده درست از این تسلیحات تشکیک می کنند. با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اطلاع افکار عمومی، رسانه ها و سیاستمداران کشورمان از “هزینه های سازش”، در ادامه نگاهی به برخی از بزرگترین خریدهای تسلیحاتی قطر بعد از آغاز تحریم ها خواهیم داشت.

نیروی هوایی؛ قطری ها از همه می خرند

نیروی هوایی قطر به صورت سنتی، نیرویی کوچک بود که جنگنده اصلی آن را تعداد محدودی میراژ ۲۰۰۰ فرانسوی تشکیل می داد. در بهار ۲۰۱۵ میلادی، قطر نخستین گام برای مدرن سازی نیروی هوایی خود را برداشته و ۲۴ فروند رافال را به فرانسه سفارش داد. در آن زمان قرارداد شامل ۲۴ جنگنده، پشتیبانی، تسلیحات و آموزش خدمه بوده و ارزشی در حدود ۷ میلیارد دلار داشت. در این قرارداد امکان سفارش ۱۲ رافال دیگر برای قطری ها پیش بینی شده بود و این کشور بعد از وضع محاصره توسط همسایگان خود ۱۲ رافال دیگر را به ارزش حدود ۱ میلیارد و ۲۸۶ میلیون دلار به فرانسه سفارش داد.

2294421 - فاکتور گران‌قیمت غرب برای اثبات «هزینه‌های سازش» با قطر/ ۴۲ میلیارد دلار برای جنگنده‌های آمریکایی، شناورهای ایتالیایی و زره پوش‌های فرانسوی +عکس

جنگنده رافال قطری در فرانسه

تا اینجا قطری ها ۳۶ فروند رافال سفارش داده اند، اما این تازه آغاز راه بود. در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ و تنها نزدیک به ۱۰ روز پس از اعلام تحریم بر ضد قطر توسط کشورهای عربی همسایه قطر، این کشور ۳۶ فروند جنگنده بمب افکن چند منظوره F-۱۵QA را به آمریکا سفارش داد. ارزش این قرارداد در حدود ۱۲ میلیارد دلار اعلام شده است. اما اتحادیه اروپایی نیز نباید از این سفر پر از نعمت بدون سهم باقی می ماند. پس قطری ها مذاکراتی را با کنسرسیوم اروپایی به رهبری انگلیس آغاز کرده و ۲۴ فروند جنگنده یوروفایتر تایفون به ارزش حدود ۷ میلیارد و ۹۳۷ میلیون دلار را سفارش دادند. در حدود ۲.۵ سال و قطری ها ۹۶ فروند جنگنده جدید سفارش داده اند که از حدود سال ۲۰۱۹ تا نهایتا ۲۰۲۵ به این کشور تحویل داده می شود.

البته در بهار امسال در بخش بالگردی هم قطری ها قراردادی سنگین به ارزش حدود ۳.۵ میلیارد دلار برای خرید ۲۸ فروند بالگرد چند منظوره NH۹۰  و ۱۶ فروند بالگرد سبک  H۱۲۵ برای آموزش با کنسرسیوم Airbus Helicopters بسته اند. بالگردهای ان اچ ۹۰ جهت نیروی زمینی و دریایی قطر و بالگرد سبک اچ ۱۲۵ نیز برای آموزش خلبانی استفاده خواهد شد.

2294420 - فاکتور گران‌قیمت غرب برای اثبات «هزینه‌های سازش» با قطر/ ۴۲ میلیارد دلار برای جنگنده‌های آمریکایی، شناورهای ایتالیایی و زره پوش‌های فرانسوی +عکس

بالگرد NH۹۰

نیروی دریایی؛ ایتالیایی ها و قراردادی بسیار سنگین

در بخش دریایی، قطری ها از چند سال قبل به دنبال گسترش توان دفاعی خود بودند اما امضاء قراردادی بسیار سنگین به ارزش ۵ میلیارد و ۸۴۹ میلیون دلار در این بخش نیز پس از برقراری تحریم ها در آگوست ۲۰۱۷ میلادی انجام شد.

2294422 - فاکتور گران‌قیمت غرب برای اثبات «هزینه‌های سازش» با قطر/ ۴۲ میلیارد دلار برای جنگنده‌های آمریکایی، شناورهای ایتالیایی و زره پوش‌های فرانسوی +عکس

ماکتی از ناو کلاس دوحه

یک کشتی سنگین تهاجم آبی خاکی به وزن ۸۸۰۰ تن، ۴ ناوچه کلاس دوحه به وزن حدودی ۳۲۵۰ تن با قابلیت حمل موشک های پدافند هوایی آستر ۳۰ و ۲ قایق گشتی با توانایی حمل موشک های سطح به هوای میکا و موشک های اگزوست ضد شناور عمده خریدهای دریایی قطر را تشکیل می دهند.

نیروی زمینی؛ فرانسوی ها و یک سفارش بسیار بزرگ

قطری ها چندین سال است که در بخش زمینی با خرید ادواتی مثل تانک لئوپارد ۲ از آلمان یا موشک ضد زره جنخستین از آمریکا به دنبال تقویت توان رزم زمینی خود هستند. اما بعد از بروز تحریم ها ضد این کشور شاهد یک اتفاق قابل توجه بودیم و آن هم خرید ۴۹۰ دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام VBCI از فرانسه توسط قطر به ارزش ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.

2294419 - فاکتور گران‌قیمت غرب برای اثبات «هزینه‌های سازش» با قطر/ ۴۲ میلیارد دلار برای جنگنده‌های آمریکایی، شناورهای ایتالیایی و زره پوش‌های فرانسوی +عکس

زره پوش VBCI

این تعداد بالا از زره پوش می تواند در نقش های متفاوتی مثل شناسایی مسلح، حمل نیروهای پیاده، عملیات ضد زره، آمبولانس رزمی و … به کار رود. قطری ها چند گزینه اروپایی و آمریکایی نیز برای مسلح کردن این نفربر و چیدمان تسلیحاتی برجک آن نیز در نظر دارند که در آینده به صورت بیشتر مشخص خواهد شد.

آنچه در بالا به آن اشاره شد تنها بخش های بزرگ و اصلی خریدهای تسلیحاتی قطر در حدود یک سال اخیر است که نهایی شده است و به مرور زمان، عمدتا تا سال ۲۰۲۵ میلادی تحویل آن به این کشور به طول خواهد انجامید. ارزش این قراردادها روی هم رفته در حدود ۴۲ میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار بوده که برای مدت مورد نظر و کشوری با اندازه و جمعیت قطر بسیار بالاست؛ سفارش هایی که برای بسیاری نشانه ای از باج بزرگ دوحه به قدرت های دنیای برای باقی ماندن در برابر تحریم همسایگان عرب خود است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.