×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2221832 - شلیک نفتی یمنی‌ها

به گزارش ميليتاری نيوز، ساعتی پیش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک فروند موشک ضدکشتی را به سمت یک نفتکش سعودی شلیک کرده و از قرار معلوم موشک به هدف هم اصابت کرده است. بر اساس بیانیه ارتش یمن، این حمله موشکی در پاسخ به کشتار زنان و کودکان یمنی در اردوگاه آوارگان الحدیده صورت گرفته است. این حمله یکی از معدود حملات ضدسطحی ارتش و یگان موشکی یمنی‌ها علیه منافع ائتلاف سعودی به‌شمار می‌رود که تبعات بسیار زیادی در پی خواهد داشت.

پس از شلیک موشک‌های دوربرد به خاک عربستان (هر چند گفته و ادعا می‌شود که همه این موشک‌ها تاکنون توسط سامانه‌های پاتریوت هدف قرار گرفته‌اند) این شلیک را باید تغییر معادله در بحران این کشور ارزیابی کرد چرا که این نخستین بار است که یک نفتکش سعودی هدف موشک‌ قرار گرفته و احتمالا دچار آتش‌سوزی شده است. پیش از این نیز چند کشتی جنگی و لجستیک این ائتلاف هدف موشک‌های یمنی قرار گرفته و خسارت‌های بسیاری را هم متحمل شده بودند.

احتمالا این سوال پیش بیاید که چرا تاکنون یمنی دست به چنین اقدامی نزده و نفکتش‌های سعودی که به فراوانی از این منطقه عبور می‌کنند را هدف قرار نداده‌اند؟ در پاسخ باید گفت که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نمی‌خواستند که به‌عنوان برهم زننده نظم اقتصادی دنیا، به‌ویژه در حوزه انتقال انرژی شناخته شوند. اما این شلیک در واقع پاسخی به سکوت کشورهای غربی و خریداران نفت سعودی به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

انصارالله: کشتیرانی بین‌المللی را تهدید نمی‌کنیم

احتمالا این اقدام دیگر تکرار نشود، چرا که برای انجام آن باید بهانه کافی داشت. گرفتن انتقام خون زنان و کودکان در اردوگاه آوارگان که توسط جنگنده‌های امریکایی آل‌سعود به خاک و خون کشیده شدند، در واقع یک بهانه کافی و تمام‌کننده است و هیچ طرفی نمی‌تواند نیروهای مسلح یمن را بابت این شلیک توبیخ کرده یا متهم کند، چرا که آنها هدفی اقتصادی را در برابر کشته شدن زنان و کودکان خود انتخاب کرده‌اند.

اصولا یک قانون نانوشته در حوزه رفتارهای این‌چنینی در دنیا وجود دارد که همه باید به آن احترام بگذارند. اندازه این احترام از طرف سعودی‌ها تاکنون صفر بوده است، چرا که آنها هم پول دارند، هم سلاح دارند و هم می‌توانند در عرصه بین‌المللی چک میلیارد دلاری بکشند و صدای سازمان ملل و سایر نهادهای حقوق بشری را خاموش کنند. دقیقا همین رفتار را چند روز پیش رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تکرار کرد، 18 نفر به شهادت رسیده و صدها نفر دیگر زخمی شدند و صدایی هم از کسی در نیامد.

در دنیا امروز اگر زور نداشته باشید، بدون شک مانند سوسک زیر دست و پا له می‌شوید، باید علاوه بر پول، قدرت هم داشته باشید تا بتوانید از خود دفاع کنید. موضوع یمن نمونه‌ای عینی و عالی از این مساله است. کشوری که هیچ چیز به‌جز اراده قوی مردمش برای دفاع از خاک خود نداشته و ندارد، بیش از دو سال است که در برابر ارتش تا بن دندان مسلح سعودی مقاومت کرده و روز به روز ضربات جدیدتری را هم به پیکره آن وارد می‌کند.

هدف قرار گرفتن نفتکش سعودی چه پر بوده باشد، چه خالی پیامی مهم به بازارهای دنیای نفت، به‌ویژه خریداران نفت سعودی است که در صورت تداوم حمایت از ائتلاف متجاوز ممکن است این بازار دچار یک بحران جدی شود. دو سال پیش طرحی برای حمله به نفتکش‌ها از طرف ارتش یمن ارائه شد، اما رهبران سیاسی این کشور بنا به ملاحظاتی آن را رد کردند و حالا به‌نظر می‌رسد ساعتی پس از درخواست فرستاده جدید و انگلیسی سازمان ملل برای بازگشایی همه بنادر و فرودگاه‌های یمن جهت ارسال مواد غذایی و دارویی، سعودی‌ها با یک چالش جدی‌تر مواجه شده‌اند. انصارالله و ارتش یمن می‌خواهند جنگ را با قدرت و دست بالاتر به پایان برسانند و این نکته‌ای است که سعودی‌ها را برآشفته می‌کند.

منبع: کانال اخبار سوریه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.