×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

و روسیه همکاری در زمینه ی نظامی - شروع فصلی تازه در روابط نظامی ایران و روسیه همزمان با حل مسئله هسته ای

 

شروع فصلی تازه در روابط نظامی ایران و روسیه همزمان با حل مسئله هسته ای 

 

 

 

به گزارش میلیتاری نیوز از خبرگزاری فارس با نزدیک شدن به ساعات حساس پایانی سرنوشت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، خبرهایی و گمانه زنی هایی مبنی بر آینده ی روابط ایران و ورسیه در زمینه ی نظامی به وجود امده است .

در این میان روس‌ها بیشترین همراهی را با ایران داشته و بارها خواستار لغو تحریم‌های نظامی و فروش تجهیزات به جمهوری اسلامی شده‌اند.

در اینکه روس‌ها قطعا همچون دیگر کشورها منافع خود را در نظر می‌گیرند تا با فروش تجهیزات نظامی به همسایه جنوبی نفع خود را برند شکی نیست اما به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران نیز به برقراری این رابطه و پیشرفت آن نه تنها بی میل نیست بلکه با جدیت می خواهد از این موضوع به عنوان یک فرصت برای تقویت بنیه دفاعی خود بهره گیرد و می توان گفت که این یک بازی برد – برد برای هر دو طرف است.

 

مواردی در زمینه ارتباطات نظامی ایران و روسیه 

زیر دریایی ها

یکی از حوزه های مد نظر مسئولان نظامی ایران، پس از جنگ، سرمایه گذاری در حوزه زیردریایی‌ها بود.

ایران برای تامین این نیاز کشور قدرتمند در این زمینه یعنی اتحاد جماهیر شوروی را برگزید 

ولین زیردریایی کیلوکلاس با نام طارق (به شماره بدنه 901) در سال 1371 خریداری شد و به زنجیره دفاعی نیروی دریایی راهبردی ارتش پیوست و پس از آن 2فروند زیردریایی دیگر نیز از همین کلاس (با نام یونس و نوح) در سالهای 72 و 74 وارد کشور شدند.

 

حوت جنجالی ترین موشک دریایی ایران 

حوت یک موشک سطح به دریا و زیرآبی یا اژدر دارای پیشرانه راکتی ِ و با قابلیت فراحفره‌زایی تولید ایران است که نخستین بار در رزمایش پیامبر اعظم بهار سال ۱۳۸۵ آزمایش شد. حوت شباهت قابل توجهی با اژدر وی‌آ-۱۱۱ اشکفال دارد که شوروی از سال ۱۹۷۷ آن را عملیاتی کرده‌است. این موشک در زمان آزمایش باعث شگفتی و توجه رسانه های غربی شد . 

 

بازسازی ناوگان هوایی ارتش 

نیاز به بازسازی ناوگان جنگنده‌های نیروی هوایی در 2 مأموریت تخصصی «رهگیری» و «بمب افکن ضربتی» پس از پایان جنگ تحمیلی باعث شد تا جنگنده «میگ 29» برای مأموریت اول و «سوخو 24» برای ماموریت دوم از روس‌ها خریداری شود.

در سال 1368، قرارداد منعقد و یک سال بعد، اولین سری از هواپیماهای مدل میگ 29 به ایران تحویل داده شد.

اس 200 . - شروع فصلی تازه در روابط نظامی ایران و روسیه همزمان با حل مسئله هسته ای

سامانه دفاع هوایی S200

سامانه موشکی اس 200 در دوران شوروی سابق توسط صنایع دفاعی این کشور ساخته شده است.

این سامانه، یکی از قدرتمندترین سامانه های موشکی پدافندی حال حاضر جهان به شمار می رود. سرعت موشک های این سامانه که غالبا از روی “لانچر تکی”  شلیک می شوند، 2500 متر در ثانیه است

 

تانک معروف و قدرتمند T-72

 پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است.

تانکی قدرتمند و پیشرفته که با نیاز سنجی در زمان جنگ تحمیلی از روس ها خریداری شد و کمک های فراوانی در عرصه ی نبرد زمینی به قدرت دفاعی کشور کرد

 

T 72 تانک - شروع فصلی تازه در روابط نظامی ایران و روسیه همزمان با حل مسئله هسته ای

 

اما از این موارد ذکر شده که نمونه هایی از همکاری دو کشور که غالبا در زمان هشت سال جنگ  تحمیلی می باشد بگذریم در طی سال های گذشته نیز روابط نظامی با کشور روسیه همچنان در سطحی بالا ادامه داشته است .

 

قرارداد 800 میلیونی خرید اس 300 از روسیه و بد عهدی روس ها 

قرارداد خرید این سامانه دفاع موشکی توسط ایران در سال 2007 منعقد شد و قرار بود روسیه تعدادی از این سیستم دفاع موشکی را به ارزش حدود 800 میلیون دلار به ایران تحویل دهد ولی دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه در سال 2010 میلادی با صدور فرمانی تحویل سیستم های S300 به ایران را به دلیل قطعنامه های شورای امنیت ممنوع و در پی آن، مسکو قرارداد تحویل سیستم های S300 را در سپتامبر همان سال لغو کرد.

 

تحویل جنگنده های فوق پیشرفته به ایران از طرف روسیه تا سال 2016

پایگاه خبری اینترنتی بیزینس اینسایدر خبری را منتشر که کرد در آن ذکر شده بود :«روسیه و آمریکا ساخت نسل پنجم جنگنده‌هایشان را در دستور کار دارند. درحالی که آمریکا جنگنده‌های اف-35 را با شرکای منتخبی از سراسر جهان می‌سازد، روسیه نیز ساخت نسل پنجم جنگنده‌های این کشور – سوخو 50  را آغاز کرده است.»

به گفته این سایت، «همانند پروژه اف-35 آمریکا، سوخو 50 روس‌ها نیز شرکای خارجی دارد و مدل نهایی آن نیز تا سال 2016 بطور کامل عملیاتی خواهد شد.»

این سایت در ادامه مدعی می‌شود که مدل‌های دیگری از این جنگنده‌ برای کره جنوبی و «ایران» در حال ساخت است و این هواپیماها تا سال 2022 تحویل جمهوری اسلامی خواهد شد.

نکته ی قابل توجه این خبر آن است که هیچ یک از طرف ها تاکنون هیچ اظهار نظری در رابطه با کذب یا صدق بودن  این خبر نکرده اند که این خود باعث گمانه زنی هایی شده است.

 

 

 

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.