×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2231366 - تیر خلاص به توهم خوش خیال‌ها  درخصوص برجام

به گزارش ميليتاری نيوز، رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی‌اش در اظهارنظری گستاخانه اعلام کرد که به دنبال حفظ برجام به شرط حذف توانایی موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران است! همنوایی اروپا با ترامپ، تیر خلاص به توهم خوش خیال‌ها بود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه شرکت کرد.

بیشتر بخوانید:

آمادگی ایران برای تعامل با دیگران در بازسازی سوریه

ترامپ در این کنفرانس خبری از کشورهای ثروتمند غرب آسیا خواست کمکشان را برای دوران پس از شکست داعش در سوریه افزایش دهند تا ایران از مزایای خروج این گروه تروریستی از سوریه منتفع نشود.

رئیس‌جمهور آمریکا که بیش از یک سال وچند ماه از ورودش به کاخ سفید می‌گذرد، تاکنون توانسته بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار به تعبیر خودش، رژیم سعودی را بدوشد و به نظر می‌رسد که باز هم نگاهش به این «گاو شیرده» است. وی زمانی که هنوز سرگرم تبلیغات انتخاباتی بود، این سخنان توهین‌آمیز را در ارتباط با رژیم وابسته آل‌سعود به زبان آورده بود: «عربستان مثل گاو شیرده است، تا زمانی‌که شیر بدهد، آن را می‌دوشیم، ولی زمانی که شیرش تمام شد، ذبحش می‌کنیم.»

ترامپ همچنین درباره برجام به انتقاد از دولت‌های گذشته آمریکا پرداخت و گفت:کاری که آنها باید می‌کردند این بود که باید سوریه را در این توافق می‌گنجاندند. باید توافقی می‌کردند که یمن، سوریه و سایر بخش‌های خاورمیانه که ایران در آنها حضور دارد را پوشش می‌داد.

چندی پیش ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود: «درباره آن توافق(برجام) من می‌توانستم کنار بیایم اگر آنها می‌گفتند خب حالا ما(ایران و آمریکا) با هم هستیم! اما دقیقاً خلاف آن شد، آنها گستاخ‌تر شدند.»

در واقع ترامپ معتقد است برجام توافق خوبی برای آمریکا «نبوده است» اما نه از آن جهت که ستانده‌های ایران نسبت به آمریکا در متن توافق بالاتر باشد یا آمریکا عایدی کمی از قِبَل برجام نصیبش شده باشد، بلکه اساسا موضع ترامپ این است که چرا امتیازگیری از ایران کم بوده و چرا محدودیت‌های برجام تاریخ انقضاء دارد و چرا صرفا مربوط به حوزه هسته‌ای است.

کارشناسان معتقدند که تهدیدهای مکرر ترامپ به خروج از برجام نوعی گران فروختن یک توافق تقریباً مفت برای ایران است تا در شرایطی که سودی از آن نبرده و همه ضررهای احتمالی را هم به جان خریده، اما باز هم مهم‌ترین مدافع توافقنامه خودش باشد!
حفظ برجام،حذف موشک!

ماکرون نیز در این کنفرانس خبری با اتهامات رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران هم‌آواز شد. او با تأیید اظهارات ترامپ علیه برجام گفت: من گفته‌ام که برجام توافقی نیست که ما را قادر کند دست‌کم تا سال ۲۰۲۵ مقداری نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشیم. بنابراین تمایل داریم که از این به بعد بر سر توافقی جدید درباره ایران [با آمریکا] همکاری کنیم.

وی اضافه کرد: این رایزنی‌ها ما را قادر ساخت تا همگرا بودن دیدگاه‌هایمان را روشن کنیم. لازم است ما چهار حوزه را [درخصوص ایران] پوشش دهیم. نخستین آن، جلوگیری از هر گونه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ است. این مسئله به لطف برجام ممکن شد.

دومین آن اطمینان یافتن از این است که در درازمدت، ایران هیچ فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت. سومی که مسئله‌ای بنیادی است این است که بتوانیم به فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک خاتمه دهیم. چهارمین آن فراهم کردن شرایط برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی جهت مهار ایران در منطقه، یعنی در یمن، در سوریه، در عراق و در لبنان است. در این موضوعات دیدگاه ما عوض نشده است. من همیشه گفته‌ام لازم است چارچوبی پیدا کنیم تا بتوانیم با کمک همدیگر و طرف‌های منطقه و سران ایران به دنبال یافتن توافق باشیم.

ماکرون صراحتا اعلام کرده است که به دنبال حفظ برجام به شرط حذف توانایی موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران است.

هر چه تهران بگوید!

اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه به هیچ عنوان تازگی نداشت. در ماههای اخیر سران انگلیس، آلمان و فرانسه همنوا با ترامپ و سران رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده‌اند که در پی حفظ برجام به شرط حذف توانایی موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران هستند.

اما دو جریان سهل اندیش و مأموریت دار در ایران، هیچ‌گاه به این اظهارات توجه نمی‌کردند. مدعیان اصلاحات در ماههای اخیر با تیترهایی همچون «اروپا،آمریکا نیست»، «اروپا علیه تکروی ترامپ»، «اروپا برای حمایت از برجام جبهه واحد تشکیل می‌دهد»، «هشدار برجامی سران ۲۸ کشور اروپایی به ترامپ» و… مدعی بودند که برای در امان ماندن از تهدید آمریکا باید به اروپایی‌ها امید بست. این در حالی است که مقامات ارشد دولت روحانی پیش از این تاکید کرده بودند که «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است»! و «ما به مذاکره با آمریکا خوش‌بین هستیم»!

روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد- مهر ۹۶- در تیتر و عکسی بزرگ از موگرینی نوشته بود: «هرچه تهران بگوید؛ موضع‌گیری صریح اتحادیه اروپا درخصوص طرح برجام ثانویه و هرگونه مذاکره پسابرجامی».

تیتر تأمل برانگیز «هر چه تهران بگوید» در حالی توسط مدعیان اصلاحات منتشر شد که کمیسیون مشترک برجام به ریاست موگرینی تاکنون حداقل در سه جلسه، در رفتاری مزورانه، اعتراض ایران درباره نقض برجام توسط آمریکا را وارد ندانسته و مدعی شده است که همه طرف‌های برجام از جمله آمریکا تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده‌اند!

تیتر روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد با عنوان «هر چه تهران بگوید»-مهر ۹۶- بسیار شبیه تیتر روزنامه زنجیره‌ای شرق با عنوان «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» در – دی ۹۴- است. در آن برهه نیز علی‌رغم عهدشکنی‌های مستمر آمریکا در اجرای برجام، روزنامه‌های زنجیره‌ای و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مدعی بودند که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است!

در مجموع اظهارات ماکرون درخصوص «حفظ برجام به شرط حذف توانایی موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران» تیر خلاص به توهم خوش خیال‌ها بود.

بی اعتبار

به گزارش فارس، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در نهمین نشست مسئولان عالی امنیتی پنج قاره دنیا که در شهر سوچی روسیه در جریان است،با بیان اینکه هر توافقی بین اروپا و آمریکا در مورد آینده برجام و برنامه هسته‌ای از نظر ما بی‌اعتبار و فاقد ارزش است، تصریح کرد: رویاهای آنها در مورد ایران تعبیر نخواهد شد.

شمخانی افزود: گفت‌وگوی مجدد در مورد پایان دوره محدودیت فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران به معنای نابودی برجام است، زیرا لغو محدودیت‌ها و عادی شدن روند برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب معاهده بخش مهمی از تعهد ارائه شده به ایران در توافقنامه بین‌المللی برجام است.

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که در مقر سازمان ملل در ژنو در حال برگزاری است، گفت برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست، آمریکا اعتبارش را از دست داده است و برای هیچ توافقی قابل اعتماد نیست.

«ولادیمیر شیژوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا نیز درخصوص گزارش‌هایی در زمینه رایزنی‌های پشت‌ درهای بسته میان اعضای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا درخصوص اصلاح برجام گفت:اگر تروئیکای اروپایی درخصوص مسئله‌ای با آمریکا به توافق رسیدند، نه همتایان چینی و نه ما کاری با آن نداریم و هیچ‌کس به تروئیکای اروپایی اجازه نداده است که از جانب یک گروه از ۶ کشور (۱+۵) حرف بزند.

دیدار ظریف با گوترش

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از برجام حمایت کرد و خواستار پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات خود در این توافقنامه شد.

دو طرف همچنین اوضاع منطقه و به ویژه سوریه و یمن را مورد گفت‌وگو قرار داده و بر نقش سازمان ملل در کمک به برقراری مجدد صلح و ثبات در این منطقه از طریق مذاکرات سیاسی نه راه‌حل نظامی تاکید کردند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این دیدار با وزیران خارجه بلژیک، نروژ، سوئد، آلمان و لهستان ملاقات کرد.

ظریف همچنین در اجلاس عالی رده صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی گفت: حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و مقابله با تهدیدات پیش روی صلح، هدف اصلی این سازمان است؛ بنابراین تمرکزی تازه بر مسایلی همچون حفظ و ایجاد صلحی پایدار لازم است. این موضوع به ویژه در منطقه ما که با تنش‌های موجود بیشترین خسارت‌ها را از درگیری‌های طولانی متحمل شده است، اهمیت مضاعفی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.