×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش سرویس دفاع و امنیت ميليتاری نيوز، پس از فروپاشی شوروی سابق و از بین رفتن بسیاری از مرزبندی های سیاسی در جهان ، بازار خرید و فروش سلاح نیز تغییرات زیادی پیدا کرد چراکه تکنولوژی ساخت سلاح ها خصوصا از سمت شرق در برخی از کشورها پخش شده و از طرف دیگر کشورهای خریدار نیز با فروشندگان جدیدی رو به رو شدند. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی در سالهای اخیر به دنبال برخی از این بازارهای جدید و تولیدکنندگان کمتر شناخته شده، رفته اند و در این مناطق یا حجم سلاح زیادی را خریداری کرده یا حتی با این کشورها دست به توسعه مشترک پروژه های نظامی زده اند.

این رفتار جدید، علاوه بر اینکه امکان رصد و بررسی کمتری توسط نهادهای بین المللی و نسبتا مستقل دارد، از بازتاب و پوشش رسانه ای حاکم در کشورهای بزرگ و مشهور نیز دور بوده و در عین حال، احتمال تکرار فشارهای سیاسی احزاب مخالف در کشورهایی چون انگلیس یا کانادا را نیز بسیار کمتر خواهد کرد. در ادامه نگاهی به برخی از این کشورها و تولیداتی که برای امارات و عربستان انجام داده اند، خواهیم داشت.

اوکراین؛ دوست جدید ارتش آل سعود

کشور اوکراین به عنوان بخشی از شوروی سابق، زمانی مرکز تولیدات مهم دفاعی در بلوک شرق محسوب می شد اما با پایان جنگ سرد و مستقل شدن این کشور، مشکلات مختلف اقتصادی و سیاسی این کشور را تحت فشار قرار داد و از همین محل بود که اوکراینی ها در سالهای اخیر تلاش بسیار گسترده ای را برای فروش سلاح به عنوان منبع درآمدی آغاز کردند. البته این روابط نظامی در مورد عربستان سعودی وارد مراحل تازه و عجیبی شده که به علت همراهی دولت این کشور با آمریکا، با مخالفتی نیز همراه نبوده است.

چند سالی است که صحبت هایی در فضای غیررسمی مبنی بر توسعه یک موشک کوتاه برد بالستیک در اوکراین مطرح است. این موشک Grom-2  نام دارد و کارشناسان آن را به نوعی پاسخ اوکراینی ها به سیستم روسی اسکندر می دانند. در تابستان سال 2016 میلادی، برخی رسانه های این کشور اعلام کردند که کار بر روی این موشک ادامه داشته و هزینه تحقیق و توسعه این برنامه موشکی توسط یک مشتری نامشخص خارجی پرداخت شده اما به زودی مشخص شد که این مشتری و اسپانسر، ارتش سعودی است.

2158218 - تولیدکنندگان گمنام اسلحه در کانون توجه اعراب حاشیه خلیج‌فارس/ از اسپانسری موشک بالستیک در اوکراین تا تولید مشترک بمب هدایت‌شونده آفریقایی+عکس

این موشک تک مرحله ای سوخت جامد، می تواند تا برد نهایی 500 کیلومتر نیز پرواز کند و هدف خود را با سرعت بالا مورد اصابت قرار دهد. نکته مهم در این خصوص آن است که بالاخره و پس از مدتها انتظار، هفته گذشته از پرتابگر این موشک رونمایی شد و به نظر می رسد برای تولید انبوه در سال جاری میلادی آماده شده است اما این که عربستان چه تعدادی از این موشک ها را در اختیار خواهد گرفت مشخص نیست.

البته روابط این دو دوست نسبتا جدید، صرفا به موشک سازی محدود نشده و در هواپیماسازی نیز کارهای مشترکی را آغاز کرده اند؛ به طور مثال هواپیمای An-32 یکی از پرنده های ترابری قدیمی ساخت شوروی سابق است که البته در این سالها شرکت آنتونوف در اوکراین باقی مانده و این شرکت به دنبال توسعه طرح های جدید است. عربستان سعودی با کمک چندین کشور غربی از جمله کانادا ، انگلیس و آمریکا توسعه یک هواپیمای ترابری به اسم An-132D را با اوکراینی ها آغاز کرد و هواپیمای جدید در حقیقت محصولی ترکیبی حاصل کار اوکراینی ها و البته کمک غربی ها است.

2158216 - تولیدکنندگان گمنام اسلحه در کانون توجه اعراب حاشیه خلیج‌فارس/ از اسپانسری موشک بالستیک در اوکراین تا تولید مشترک بمب هدایت‌شونده آفریقایی+عکس

مالک حدود 50 درصد این پروژه عربستان سعودی است و این کشور برنامه ای برای انتقال خط تولید این هواپیما به داخل کشور را دارد. این هواپیما به منظور انجام ترابری تاکتیکی در مسافت های پایین و متوسط کاربرد دارد و می تواند بخشی از نیازهای ارتش سعودی و دستگاههای امنیتی این کشور را پوشش دهد.

راکت های برزیلی برای کشتار یمنی ها

راکت های دوربرد یکی از سلاح های قدرتمند توپخانه ای است که شاید به راحتی در اختیار هر کشوری قرار نگیرد. یکی از دلایلی که ارتش سعودی برای توسعه موشک های بالستیک کوتاه برد به سمت اوکراین رفت نیز همین مسئله بود.

2158219 - تولیدکنندگان گمنام اسلحه در کانون توجه اعراب حاشیه خلیج‌فارس/ از اسپانسری موشک بالستیک در اوکراین تا تولید مشترک بمب هدایت‌شونده آفریقایی+عکس

اما در بخش توپخانه راکتی، سعودی ها قبل از رفتن به سمت اوکراینی ها یک خرید مهم نیز از برزیل داشته اند؛ آنها راکت انداز Astros II را از این کشور امریکای لاتین خریداری کردند که راکت های 300 میلی متری را شلیک کرده و بسته به نوع راکت آن تا 150 کیلومتر برد دارد. این راکت را اخیرا  توسط سعودی ها در یمن مورد استفاده قرار گرفته و طبیعتا به علت همراهی حکام سعودی با غرب، فشاری متوجه دولت و تولیدکنندگان برزیلی نخواهد بود.

تولید مشترک بمب با آفریقای جنوبی در امارات

امارات متحده عربی از دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که در سالهای اخیر گام های بسیار بلندی را در توسعه توان دفاعی خود برداشته و علاوه بر مشارکت با بزرگان جهان نظامی از بازیگران کوچکتر نیز غافل نبوده است.

2158215 - تولیدکنندگان گمنام اسلحه در کانون توجه اعراب حاشیه خلیج‌فارس/ از اسپانسری موشک بالستیک در اوکراین تا تولید مشترک بمب هدایت‌شونده آفریقایی+عکس

اماراتی ها با شرکت Denel Dynamics برای تولید بمب های هدایت شونده Umbani در این کشور به توافق رسیده اند و تولید این تجهیزات، توسط شرکت اماراتی Tawazun Dynamics انجام شده و الطریق هم نام دارد. این بمب در مدل مجهز به پیشرانه و در صورت رها شدن از ارتفاع بالا تا 200 کیلومتر برد دارد.

تولید هواپیمای برزیلی در امارات

اماراتی ها همچنین بازاریابی یک محصول برزیلی را نیز به عهده گرفتند. هواپیمای سبک آموزشی رزمی B-250 Bader که به صورت مشترک بین برزیل و آمریکا توسعه پیدا کرده است در حال حاضر توسط شرکت اماراتی Calidus هم برای ارتش امارات و هم مشتریان دیگر جهانی بازاریابی می شود. این هواپیما را بسیاری مدل بزرگتر و تواناتر سوپرتوکانو می دانند که برای اولین در نمایشگاه هوایی دوبی سال 2017 میلادی به نمایش در آمد.

2158217 - تولیدکنندگان گمنام اسلحه در کانون توجه اعراب حاشیه خلیج‌فارس/ از اسپانسری موشک بالستیک در اوکراین تا تولید مشترک بمب هدایت‌شونده آفریقایی+عکس

شرکت Calidus اعلام کرده است که امتیاز تولید این هواپیما را خریداری کرده و به زودی در منطقه العین امارات، تولید آن آغاز خواهد شد و به نظر می رسد همانطور که تاکنون، ارتش امارات از برخی شبه نظامیان در کشورهایی چون لیبی، با ارسال هواپیماهای سبک حمایت کرده، تولید این هواپیما در داخل خاک این کشور، سرعت و امنیت ارسال را بیش از گذشته خواهد کرد و باید منتظر ماند و دید، کدام گروه تروریستی یا شبه نظامی ناشناخته در منطقه، ناگهان به هواپیمای سبک با موشک و بمب، مجهز می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.