×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش ميليتاری نيوز، بیش از ۸۰۵ میلیارد بشکه ذخایر نفتی و بیش از ۷۰ تریلیون متر مکعب ذخیره گاز طبیعی از جمله ویژگی های منحصر به فرد خلیج فارس است که آن را به بزرگترین مخزن انرژی در دنیا تبدیل کرده است.

سهولت استخراج، هزینه پایین تولید و سهولت در حمل و نقل نفت به دلیل اتصال این آبراه استراتژیک به آبهای آزاد از طریق تنگه هرمز و همچنین ترانزیت حجم زیادی از کالا، سبب شده تا همواره از اهمیت ژئوپلیتیک و تاثیرگذاری در عرصه های سیاسی و اقتصادی برخوردار باشد.

با آغاز طرح های توسعه ای در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، قدرت های بیگانه با بهانه های چون تأمین امنیت شرکت‌های نفتی و یا مبارزه با کمونیسم رفته رفته حضور خود در این منطقه را پررنگ کردند و پس از آن نیز با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این کشورهای با انعقاد پیمان های نظامی-امنیتی با قدرت های فرامنطقه ای، بهانه هایی چون تامین امنیت خود و امنیت انرژی را از جمله علل انعقاد اینگونه پیمان ها نام می برند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین را می توان اصلی ترین نیروی خارجی مستقر در خلیج فارس برشمرد.

علاوه بر ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین، کشورهای عربستان، امارات، قطر و عمان نیز پایگاه های زمینی، دریایی و هوایی آمریکا را در خود جای داده اند.

در حالی که بهانه حضور نیروهای فرامنطقه ای در خلیج فارس تامین امنیت بوده است، اما بررسی ها نشان می دهد که در طول سالهای گذشته این حضور به طور فزاینده ای ناامنی را افزایش داده تا آنجاییکه فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه در بندرعباس می گوید: در بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۸۸ میلادی که پای آمریکا به بهانه تامین امنیت به منطقه خلیج فارس باز شد آمارها نشان می‌دهد که حضور شیطنت‌آمیز آمریکا سبب شد که ناامنی در خلیج فارس به ۹ برابر افزایش یابد.

اشاره این فرمانده نظامی به تجاوز تفنگداران انگلیسی در سال ۱۳۸۶ و تفنگداران آمریکایی در سال ۱۳۹۴ به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است که در هر دو مورد با قاطعیت و اقتدار نیروی دریایی سپاه مواجه و دلیل دستگیری متجاوزان به آبهای ایران شد.

بر همین اساس نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خلیج فارس همواره تاکید بر خروج نیروهای فرامنطقه ای از خلیج فارس و تامین امنیت این منطقه توسط کشورهای حاشیه آن است.

اما روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در توییتی مدعی شد درگیری های نیروی دریایی آمریکا با ایران در خلیج فارس در سال جاری میلادی به صفر رسیده است. این اظهار نظر ترامپ در حالی است که به نظر می رسد سابقه برخورد قاطع نیروی دریایی سپاه با تجاوز ملوانان آمریکایی به آبهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری آنها موجب شده تا این آمریکایی ها باشند که دست از حرکات تحریک آمیز در خلیج فارس بردارند تا آنجایی که سردار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه با تایید کاهش شرارت های آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز، می گوید: در واقع شاهد تغییر رفتار آمریکایی ها و توجه بیشتر آنان به مقررات بین المللی و پرهیز از نزدیک شدن به آبهای سرزمین مان در این منطقه هستیم.

اصلاح رفتار آمریکایی ها در خلیج فارس که رئیس جمهور این کشور نیز با ارائه آمار آن را تایید می کند حاکی از سیادت مطلق دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز دارد؛ به طوریکه قدرت فرامنطقه ای مانند آمریکا را که سالها در خلیج فارس با قلدرمآبی و بهره برداری از ناوهای هواپیمابر به دنبال برتری دریایی بود را با قایق های کوچک تندرو ناگزیر به احترام به حاکمیت کشورهای منطقه می سازد.

در ادامه این گزارش به معرفی برخی از قایق های تندرو بعنوان دستاورد دفاعی موثر و منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاع دریایی خواهیم پرداخت:

قایق های تندرو  و شناورهای راهبردی را می توان یکی از برگ های برنده اصلی ایران در هر نبرد دریایی برشمرد. استفاده از قایق های تندرو ریشه در دوران دفاع مقدس و جنگ نفتکش ها دارد که در آن زمان ضرباتی را به دشمنان وارد کرد. روند توسعه قایق های تندرو پس از جنگ تحمیلی ادامه یافت و امروز جمهوری اسلامی ایران طیف وسیعی از قایق های تندرو را در نمونه های مختلفی از جمله ذوالفقار، ذوالجناح، عاشورا، آذرخش، سراج و… در اختیار دارد.

۱- ذوالفقار

ذوالفقار یکی از قایق های تندرو موشک انداز ایرانی با کارآیی مناسب، سرعت بالا و قابلیت مانور سریع است که بدنه آن نیز بر اساس استانداردهای دنیای طراحی و ساخته شده و همچنین از پیشرفته ترین تجهیزات مخابراتی، ‌ ناوبری والکترونیک برخوردار است.

2291096 - تغییررفتارآمریکا درخلیج فارس/کرنش ترامپ درمقابل گزینه نظامی ایران

موشک های ضد کشتی نصر و کوثر و همچنین تیربار ۱۲.۷ میلیمتری از جمله تسلیحات ذوالفقار به شمار می رود.

مشخصات قایق تندرو ذوالفقار

طول ۱۳.۷۵ متر
عرض ۴.۸ متر
ارتفاع ۱.۹ متر
وزن ۱۷ تن
سرعت ۵۱ نات
برد ۲۵۰ ناتیکال مایل

۲- ذوالجناح

ذوالجناح دیگر قایق تندرو ایرانی است که با بهره گیری از دو موتور ۱۲۰۰ اسب بخاری، موشک های سطح به سطح هدایت شونده و مانورپذیری بالا توانایی اجرای عملیات سریع را بر علیه شناورهای دشمن دارد. ذوالجناح در واقع نسخه اژدرافکن ذوالفقار است.

2291092 - تغییررفتارآمریکا درخلیج فارس/کرنش ترامپ درمقابل گزینه نظامی ایران

مسلسل ۱۲.۷ یا ۲۳ میلیمتری، قابلیت حمل راکت های ۱۰۷ و ۱۲۲ میلیمتری و قابلیت شلیک اژدر از جمله قابلیت های ذوالجناح است.

مشخصات قایق تندرو ذوالجناح

طول ۱۶.۳ متر
عرض ۳.۷۵ متر
ارتفاع ۱.۹۳ متر
وزن ۱۳.۷ تن
سرعت ۵۲ نات
برد ۳۲۰ ناتیکال مایل

۳- سراج

سراج-۱ را می توان یکی از سریع ترین قایق های تندرو ایران برشمرد. این شناور تهاجمی که متناسب با آب و هوای مناطق گرمسیری طراحی شده است، با بهره گیری از بدنه فایبرگلاس و تجهیزات ناوبری الکترونیکی پیشرفته توانایی حمل تسلیحاتی چون راکت های ۱۰۷ میلیمتری ۱۱ تایی، مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری را دارد.
 

2291095 - تغییررفتارآمریکا درخلیج فارس/کرنش ترامپ درمقابل گزینه نظامی ایران

استفاده از بدنه فایبرگلاس سبب شده تا این قایق توانمندی اجرای عملیات در شرایط نامساعد جویی و طوفانی دریا را داشته باشد.

مشخصات قایق تندرو سراج

طول ۱۰.۴۵ متر
عرض ۲.۹ متر
خدمه ۳ نفر
قدرت موتور ۳۰۰*۲ اسب بخار
سرعت ۷۰ نات
برد ۲۰۰ مایل

۴- شناور دوزیست ذوالفقار

شناور دوزیست ذوالفقار از جمله دستاوردهایی است که رونمایی از آن واکنش های زیادی در بین تحلیل گران نظامی به دنبال داشت. این شناور که در جریان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی سپاه در دریاچه شهدای خلیج فارس تهران در سال ۹۴ رونمایی شد، قابلیت حرکت روی سطح و زیر سطح آب را دارد.

2291093 - تغییررفتارآمریکا درخلیج فارس/کرنش ترامپ درمقابل گزینه نظامی ایران

این شناور قابلیت حمل و شلیک اژدر ۳۲۴ را بر علیه اهداف سطحی و زیر سطحی را دارد.

مشخصات شناور دوزیست ذوالفقار

طول ۱۷ متر
عرض ۳.۳ متر
ارتفاع ۳.۵ متر
وزن ۲۲تن
سرعت ۴۰ گره دریایی

۵- شناور شهید ناظری

شناور شهید ناظری نیز از جمله جدیدترین دستاوردهای نیروی دریایی سپاه است که شهریورماه سال ۹۵ رونمایی شد. این شناور که در موسسه دریایی شهید محلاتی بوشهر طراحی و ساخته شده است با بهره گیری از بدنه سبک آلومینیومی، قابلیت اجرای عملیات دریانوردی با برد ۱۰ هزار کیلومتر را دارد.

2291094 - تغییررفتارآمریکا درخلیج فارس/کرنش ترامپ درمقابل گزینه نظامی ایران

از جمله ویژگی های بارز شناور شهید ناظری، قابلیت حمل بالگرد است که با وجود پد نشست و برخاست بالگرد، قابلیت حمل بالگرد بل-۲۰۶ و یا بالگرد شاهد-۲۷۸ را برای اجرای عملیات شناسایی و یا هلی برن خواهد داشت.

مشخصات شناور شهید ناظری

طول ۵۵ متر
عرض ۱۴.۱ متر
ارتفاع ۱۳ متر
وزن ۲۴۰ تن
سرعت ۲۷ گره دریایی
برد ۱۰ هزار کیلومتر

پر واضح است که حضور آمریکایی ها در منطقه خلیج فارس فاقد وجاهت بین المللی است و این حضور می تواند برای آنها هزینه های سنگینی را ایجاد کند و حتی در موارد گذشته که نیز که ملوانان آمریکایی و یا انگلیسی توسط نیروی دریایی سپاه بازداشت شدند، در تمام موارد مجبور به عذرخواهی رسمی از جمهوری اسلامی ایران شدند.

به نظر می رسد قاطعیت و افزایش قدرت دفاعی ایران در خلیج فارس علت اصلی بازدارنده و کاهنده رفتارهای تحریک آمیز آمریکایی ها در خلیج فارس باشد؛ چراکه در مواردی مانند دستگیری ملوانان آمریکایی و رفتارهای غیرحرفه ای آنها پس از دستگیری مانند به پرواز در آوردن جنگنده های خود بر فراز جزیره فارسی که با تهدید و پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه شد؛ هیمنه پوشالی نیروی دریایی ایالات متحده که بزرگترین نیروی دریایی دنیا نیز هست، از بین رفته است و آمریکایی ها با کاهش شرارت به دنبال بازیابی وجهه خود در این منطقه هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.