×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

فضایی - بررسی احتمال وقوع جنگ ضد ماهواره ای در فضا

 

بررسی احتمال وقوع جنگ ضد ماهواره ای در فضا 

(حمله چین به ماهواره ی هواشناسی در سال 2007 )

 

 

میلیتاری نیوز : جنگ فضایی جنگی است که در فضای بیرونی (خارج از جو یا اتمسفر کره زمین) صورت می‌گیرد و معمولاً در آن از موشک‌های زمین به هوا یا هوا به هوا، برای از بین بردن ماهواره‌ها استفاده می‌شود.

 

 در جنگ‌های فضایی ماهواره‌های جاسوسی و نظامی و نظارتی، از بین می‌روند. این اصطلاح برای حملات یا سوانحی که از خارج از جو به سطح زمین، بوجود می‌آیند استفاده نمی‌شود.

 

در ژانویه سال ۲۰۰۷ میلادی، چین، عصری تازه و البته وحشتناک را در جنگاوری رقم زد. ارتش آزادی خلق چین با استفاده از یک موشک بالستیک C-19 موفق شد که یک ماهواره هواشناسی خارج از ماموریت را در ارتفاع ۵۰۰ مایلی ( 800 کیلومتری ) از سطح زمین هدف بگیرد و نابود کند.

چین با این اقدام که به صورت گسترده نیز از سوی جامعه جهانی محکوم گردید فضای خارج از جو زمین را نیز نظامی کرد. هم چنین از تبعات این اقدام چین می توان به افزایش میزان زباله ها در مدار زمین نیز اشاره کرد ( زباله های فضایی به دلیل سرعت و تعدادی که دارند می توانند باعث آسیب به سفینه ها و ماهواره ها در فضا شوند) . در هر حال این حادثه بدون شک اتفاق می افتاد، اما به خاطر پیامدهای دراز مدت آن، بهتر بود که کشورها دنیا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این اقدام به عمل می آوردند.

البته در این رابطه هنوز یک قرارداد بین‌المللی که از نظامی‌شدن فضا جلوگیری کند، وجود ندارد. اگرچه در سال ۱۹۶۷ «پیمان فضایی ماورای جو» از سوی سازمان ملل به تصویب رسید، اما این پیمان تنها استقرار سلاح‌های کشتار جمعی در فضا را ممنوع اعلام کرده است. هر اقدام دیگری به جز این، آزاد و بدون منع قانونی است.

 

 

اگر ماهواره ها در زمره اهداف نظامی مشروع در نظر گرفته شوند، حمله به آنها می تواند منجر به شکل گیری میادینی گردد که کل مدارها را تخریب نموده و واکنش هایی زنجیره وار را ایجاد کند که در نهایت می تواند منجر به تخریب ماهواره های کلیدی ارتباطی یا موقعیت یاب می شوند.

به همین نحو، با شکسته شدن تابوی جنگ فضایی، کشورها می توانند تسلیحاتی را در جو خارجی زمین به کار بگیرند که توانایی تخریب اهداف مستقر روی سیارات دیگر را نیز دارند.

اگر چنین سناریوی هشدار دهنده ای رنگ واقعیت به خود بگیرد، نسل های آینده احتمالا آزمایش موفقیت آمیز سال ۲۰۰۷ چین را به عنوان لحظه تبدیل شدن فضا به خط مقدم جنگ میان کشورها در حوزه فضایی به یاد می آورند.

در همین رابطه نیز ایالات متحده امریکا تدابیری اندیشیده است : چندی پیش ژنرال ویلیام شلتون  فرمانده واحد هوا فضای نیروی هوایی آمریکا در دانشگاه جرج واشنگتن گفت : ماهواره های نظامی این کشور در جنگ های فضایی آینده آسیب پذیرند از این رو پنتاگون در یک تغییر جهت اساسی به ماهواره های کوچکتر روی آورده است.

شلتون گفت: ماهواره های نظامی دارای اولویت برای آمریکا ،آنهایی هستند که هشدار موشکی می دهند و اطلاعات حیاتی فراهم می کنند.سیستم های کنونی هر کدام حدود یک میلیارد دلار هزینه دارند.
اگر هریک از این ماهواره های حساس در جنگ هدف قرار بگیرند یا از بین بروند، توانمندی های آمریکا به شدت تحت الشعاع قرار می گیرد.

قابل ذکر است که پنتاگون هم اکنون از ماهواره های بزرگ و سنگین فاصله گرفته و به سیستم های ساده تر و کوچکتر روی آورده است.این سیستم ها ارزان ترند و مطابق بودجه دفاعی کنونی خواهند بود.شلتون معتقد است که با استفاده از ماهواره های کوچکتر بار فضایی پخش می شود و محاسبات دشمن برای هدف قرار دادن اهدافی در فضا به مراتب دشوارتر خواهد بود.

در آخر این سوال مطرح می شود که آیا فرضیه های جنگ فضایی ، یا جنگ با موجودات بیگانه و فرا زمینی به وقوع خواهد پیوست یا خیر ؟ این سوالی است که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد .

 

 

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.