×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

«اس‌ــ۳۰۰» ایرانی تا پایان امسال آزمایش می‌شود

به گزارش میلیتاری نیوز به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبری انگلیسی‌زبان راشاتودی گفت: قرارداد فروش مجموعه‌های اس‌ــ300 به ایران شش سال پیش با تصمیم دیمیتری مدودف رییس جمهوری وقت روسیه تعلیق شد که از آن زمان تاکنون بارها خواستار اجرای این قرارداد شده‌ایم.

وی با اشاره به اعزام گروهی از کارشناسان ایرانی به روسیه برای آموزش به‌کارگیری اس‌ــ300 اظهار داشت: این افراد امور فنی و عملی مربوط به مجموعه‌های اس‌ــ300 را فرا گرفته‌اند. علاوه بر آن دستورالعملی برای استفاده از تسلیحات پدافند هوایی اس‌ــ300 در ایران تهیه شده است و تهران برای دریافت این مجموعه‌ها بر مبنای قرارداد موجود آمادگی دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر موضع کشورمان در اجرای قرارداد اس‌ــ300 افزود: در دوره ریاست جمهوری روحانی، رییسان جمهوری ایران و روسیه چندین بار با یکدیگر دیدار کرده و دو طرف در مورد اجرای قرارداد اس‌ــ300 مذاکره کردند.

سردار دهقان سپس به موافقت طرف روس با پیشنهاد طرف ایرانی برای لغو ممنوعیت فروش اس‌ــ300 به ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در جریان سفر سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه به تهران توافق کردیم که پیش از سفر من به مسکو برای شرکت در کنفرانس امنیتی بین المللی مقدمات برای لغو ممنوعیت فروش اس‌ــ300 به ایران فراهم شود.

وی در ادامه مصاحبه به پیشرفت‌های چشمگیر صنایع دفاعی ایران برای تولید تسلیحات و جنگ افزارهای مورد نیاز نیروهای مسلح کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: با تلاش متخصصان ایرانی، مجموعه پدافند هوایی شبیه اس‌ــ300 را ساخته‌ایم و انتظار می‌رود تا پایان امسال این سلاح آزمایش شود.

وزیر دفاع ادامه داد: همان طور که اظهار داشتم مهم‌ترین موضوع برای ما اجرای قرارداد اس‌ــ300 است. امروز موافقت روسیه برای تحویل اس‌ــ300 به ایران را به‌عنوان تصمیم این کشور برای اجرای تعهدات خود در این قرارداد می‌دانیم.

سردار دهقان گفت: این موضوع که آیا به تسلیحات اس‌ــ300 برای مقابله با اسراییل نیاز داریم یا تصمیم امنیت سایت‌های هسته‌ای خود باید در این مقوله درنظر گرفته شود که هر کشوری گزینه‌های مختلف برای تأمین امنیت خود را جستجو می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد ارتباط احتمالی موضوع اجرای قرارداد اس‌‌300 میان ایران و حوادث یمن خاطرنشان کرد: موضوع اجرای قرارداد اس‌ــ300 و حملات عربستان و متحدانش به یمن با هم هیچ ارتباطی ندارند.

وزیر دفاع ایران گفت: مواضع و اظهارات آمریکا و اقدامات عربستان بر روند اجرای قرارداد اس‌ــ300 تأثیری ندارد و از دیدگاه ما دلیل تصمیم برای خرید مجموعه‌های اس‌ــ300 ایجاد زیربنای محکم برای دفاع از کشور بر اساس شرایط ما است که با توجه به آن چنین تصمیمی گرفته شد.

وی در ادامه مصاحبه با بیان اینکه ایران هیچ‌یک از همسایگان خود را تهدید نمی‌کند و مورد تهدید هم قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: به استقلال و تمامیت ارضی کشورهای همسایه احترام می‌گزاریم و بر این باوریم که ایران قدرتمند عامل تحکیم ثبات و امنیت منطقه است و توانمندی‌های خود را نقطه قوت برای جهان اسلام می‌دانیم.

سردار دهقان افزود: تلاش‌های رژیم اسراییل یا آمریکا برای تهدید معرفی کردن ایران برای کشورهای منطقه محکوم به شکست است زیرا ایران در طول تاریخ هیچ‌یک از کشورهای همسایه خود را تهدید نکرده است.

وزیر دفاع کشورمان در مورد موضع ایران در مسایل سوریه، عراق و یمن گفت: در مسایل سوریه و یمن و عراق به‌طور رسمی اعلام کرده‌ایم که از هر کشوری که از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد تهدید قرار گیرند حمایت و کمک می‌کنیم.

 همچنین در خبرهای گذشته سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیش از عزیمت به مسکو برای شرکت در کنفرانس امنیت بین المللی مسکو 2015 گفت: از ابتدای آغاز به کار این دولت موضوع حل و فصل قرارداد فروش سامانه اس‌ــ300 مطرح بود و در ملاقات‌هایی که رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور روسیه داشت، موضوع دست برداشتن از شکایت جمهوری اسلامی ایران به‌علت تحویل نگرفتن این سامانه و دریافت سیستم جایگزین از طرف روس مطرح بود.

وی افزود: سیاست نظام نیز در اختیار گرفتن این سامانه بر اساس قرارداد منعقده و با همان شرایط بود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: سال گذشته در همین کنفرانس موضوع تحویل این سامانه را مطرح کردیم و وزیر دفاع روسیه در سفری که به ایران داشت به توافق رسیدیم تا در چارچوب مشخص موضوع حل و فصل شود.

سردار دهقان گفت: همکاران ما در یک سال گذشته جزئیات قرارداد را بررسی کردند و مقرر شد تا پایان سال 2015 این سامانه در اختیار ایران قرار بگیرد و تا قبل از سفرم به کنفرانس امنیت بین المللی مسکو 2015 موارد حل شده باشد.

وی افزود: طرف روس با جدیت این مسئله را دنبال کرد و علاقه‌مند به حل آن بود و ما در این سفر این قرارداد را امضا خواهیم کرد.

سردار دهقان در ادامه گفت: آنچه اهمیت دارد این است که از ابتدای عقد این قرارداد آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی مخالفت خودشان را با فروش این سامانه به ایران اعلام کردند و خواستار اجرایی نشدن این قرارداد بودند.

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.