×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

pahpad iran1 - از نمر تا زکزاکی توطئه جهانی آل سعود علیه شیعیان

 

از نمر تا زکزاکی توطئه جهانی آل سعود علیه شیعیان

 

وزارت کشور عربستان صبح امروز با انتشار بیانیه ای، از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان این کشور خبر داد. بر اساس این بیانیه، شیخ نمر به همراه 46 تن دیگر اعدام شده که اتهام اغلب آن ها، جرایم تروریستی معرفی شده و نام برخی از اعضای شناخته شده گروه های تروریستی داعش و القاعده نیز در میان این افراد به چشم می خورد.

خبر اجرای حکم اعدام شیخ نمر در حالی امروز اعلام شد که طی بیش از سه سال که از زمان بازداشت وی می گذرد، همواره اخباری درباره تصمیم سعودی ها برای این اقدام منتشر می شد؛ اما با توجه به واکنش های بین المللی، شاید کمتر کسی انتطار آن را داشت که این حکم واقعاً به اجرا دربیاید. باید اشاره کرد که شیخ نمر در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شده و حکم اعدام وی در 15 اکتبر 2014 در دادگاه جنایی عربستان صادر شده بود. تأیید این حکم در 15 اکتبر سال 2015، آن را یک قدم به اجرایی شدن نزدیک کرد، اما باز هم امیدهایی برای اجرا نشدن این حکم وجود داشت.

اما اجرا شدن بی سر و صدا و مخفیانه حکم اعدم رهبر شیعیان عربستان در شرایطی صورت می گیرد که طی هفته های اخیر، فشارها بر شیعیان در برخی دیگر از کشورهای اسلامی نیز افزایش یافته و مشابهت های موجود، این گمانه را تقویت می کند که روندی هماهنگ، تحت هدایت یا دست کم با تأیید عربستان سعودی، علیه شیعیان در این کشورها در جریان است. 

مهمترین نمود این جریان، اقدام ارتش نیجریه در کشتار شماری از شیعیان این کشور و بازداشت شیخ ابراهیم الزکزاکی، رهبر آن ها بود که اخیراً رخ داد. شیخ زکزاکی در جریان حمله نیروهای نظامی نیجریه به منزل شخصی خود و همچنین حسینیه شیعیان در زاریا، بازداشت شد و طی روزهای اخیر، اخبار فراوانی درباره آزار و اذیت و شکنجه وی منتشر شده است.

اما نکته جالب توجه، شباهتی است که روند بازداشت و اتهام زنی به شیخ زکزاکی، با روند اتفاق افتاده درباره شیخ نمر پیدا کرده است. در این راستا، دادگاهی در نیجریه سه روز پیش اتهام «توطئه جنایی و تحریک اغتشاشات عمومی» را علیه زکزاکی مطرح کرد. این در حالی است که جرقه وقایع منتهی به بازداشت شیخ زکزاکی، با حمله ارتش مراسم مذهبی شیعیان در زاریا خورده شد. 

باید اشاره کرد که از همان روز وقوع کشتار شیعیان در نیجریه، اغلب ناظران بی طرف به این موضوع اشاره کردند که این واقعه، به تحریک عناصر وهابی حاضر در ارتش نیجریه رخ داده است. از سوی دیگر، ابراهیم موسی، سخنگوی «جنبش اسلامی نیجریه» نیز که زکزاکی رهبر آن است، در سخنانی اشاره کرده که عربستان سعودی نقشی کلیدی در شعله ور کردن اختلافات میان دولت نیجریه و شیعیان این کشور دارد. 

به این ترتیب و با در نظر گرفتن این مشابهت ها، می توان گفت هدف قرار گرفتن رهبران شیعه در این دو کشور، به یکدیگر بی ارتباط نبوده و این روند، از احتمال بروز وقایع مشابه در آینده حکایت دارد. به عبارت دیگر، رژیم های افراطی حاکم بر برخی از کشورهای عربی، از شرایط آشفته بین المللی ناشی از افزایش تهدیدات تروریستی سوءاستفاده کرده و تلاش دارند با مطرح کردن اتهامات تروریستی، اقدام به ریشه کن کردن هرگونه فعالیت شیعیان در کشورهای خود نمایند.

 

[ad_2]

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.