×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

Tupolev Tu 160 Vitaliy Kopylov 1 - معرفی بمب افکن روسی توپولف Tu-160

معرفی بمب افکن روسی توپولف Tu-160

Тu-160 یا قوی سفید
   میلیتاری نیوز : در سال 1960 میلادی اتحاد جماهیر شوروی با سرعت زیاد در مسابقه تسلیحاتی و استراتژیکی سیستم موشک های بین قاره ای گوی سبقت را از امریکایها گرفته بود در آن زمان رئیس جمهور وقت اتحاد جماهیرشوروی نیکیتا خروشچف و سران حزب اعتقادی به استراتژی داشتن موشکهای قاره پیما با کلاهک اتمی برای درگیری احتمالی با کشورهای عضو ناتو بودن و از دید آنها لزوم داشتن استراتژی  اسکادرانهای هواپیماهای بمب افکن قاره پیما در رده دوم بود چون موشکهای قاره پیما اتحاد جماهیر شوروی به آسانی می توانستند از خطوط پدافند هوایی کشورهای عضو ناتو به راحتی بگذرند و نسبت به هواپیماهای بمب افکن قاره پیمای آن زمان خطر سرنگونی کمتری داشتند و بعد از نابودی هدف نیاز به بازگشت به محل اولیه پرتاب نداشتند.

ولی در همان زمان ارتش امریکا برای عقب نمادن از این مسابقه تسلیحاتی و با دید دیگری سرمایه گذاری کلانی را بر روی طراحی و ساخت هواپیمای بمب افکن قاره پیمای نمود که زاده آن پرواز اولین نمونه هواپیمای بمب افکن B-1 در سال 1975 میلادی بود. 

tu 160 - معرفی بمب افکن روسی توپولف Tu-160

 تاریخچه هواپیما Тu-160 :
در سال میلادی 1967 ارتش اتحاد جماهیر شوروی طراحی اولین هواپیمای بمب افکن دوربرد قاره پیما را در برنامه خود قرار داد.
برای این منظور تقاضائی ارتش از طراحان و سازندگان هواپیماهای جنگی بر پایه درخواستهای زیر بود:
•    هواپیمای بمب افکن باید حداکثر سرعتی از 3200 تا 3500 کیلومتر داشته باشد . 
•    در سرعت زیر صوت و در ارتفاعات بالای آسمان برد پروازی برابر با 16 تا 18 هزار کیلومتر و در نزدیکی سطح زمین برد پروازی برابر با 11 تا 13 هزار کیلومتر داشته باشد.
•    هواپیمای بمب افکن می بایست با سرعتی نزدیک به سرعت صوت و در ارتفاعی کمی از سطح زمین به هدف نزدیک گردد و در نزدیک پدافند دفاع هوایی با سرعت فرا صوت از پدافند دفاع هوایی دشمن گذر کند تا به هدف خود برسد. 
•    وزن مهمات قابل حمل هواپیمای بمب افکن نیز بایستی 45 تن باشد.
•    این بمب افکن باید توانایی انجام ماموریت‌های جنگی در تمامی شرایط آب و هوایی در شب و روز را داشته  ‌باشد.

طراحی چنین هواپیمای را طراحان هواپیماسازی سوخو و میساشف در دست گرفته اند.
در اوایل  سال 1970 میلادی هر دو طراحان ، هواپیمای بمب افکنی فرا صوتی را با داشتن چهار موتور و بالهای متغیر طراحی کردند.

در سال 1970 هم نیز طراحان هواپیماسازی توپولف به طراحان دیگر پیوستند و با توجه به تجربه طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری با سرعت مافوق صوت TU-144 (سرعت هواپیمای مسافربری توپولفTU-1442500 کیلومتر بود) که توسط مهندسان و تکنیسینهای توپولف با بالهای مثلثی شکل طراحی گردیده بود، این بار هم طراحان هواپیما سازان توپولف بمب افکنی با بالهای مثلثی شکل طراحی کردند که مورد توجه ارتش قرار گرفت.

بعد از مدتی بررسی طرحها توسط متخصصین ارتش ، طراحی و ساخت هواپیمای بمب افکنی با شرایط درخواست شده ارتش به  کارخانه جات هواپیما سازی توپولف واگذار گردید.

در سال 1981 اولین پرواز هواپیمای بمب افکن TU-160 از فرودگاه نظامی رامینسکی در نزدیکی شهر مسکو به پرواز در آمد.

بعد از اولین پرواز طراحان روسی اسم قوی سفید را به این بمب افکن دادند و نیروهای ناتو آنرا بلک جک ( BlackJack ) نامیدند.

در سال 1984 اولین سری هواپیماهای بمب افکن TU-160 به خط تولید رسید و تا سال 1986 این بمب افکن همچنان تولید میگردید روی هم رفته 35 فروند از این نوع هواپیماها بمب افکن تولید و پس از آن ساخت آن متوقف گردید.

در سال 1993 با تولید 35 فروند از این نوع هواپیماها رئیس جمهور وقت روسیه( یلستین) قبول کرد که اگر امریکایها تولید بمب افکن دور برد B-2 را متوقف کنند روسها هم خط تولید بمب افکن   TU-160را تعطیل می کنند.

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دو اسکادران به تعداد 19 فروند TU-160 از بمب افکنهای تولید شده در جمهوری استقلال یافته اکراین باقی ماند.

در سال 1988 دولتمردان اکراینی با دریافت مبلغ ده میلیون دلار از دولت امریکا (طی پروگرام نانا لوگارا ) شروع به تخریب و از بین بردن این هواپیماها کردند.

در سال 1998تا 2000 میلادی هشت فروند از تعداد هواپیماهای TU-160 باقی مانده از تخریب توسط دولت اکراین به جای بدهی گاز وارداتی اکراین از روسیه ، به ارتش روسیه واگذار گردید رویهمرفته ده فروند  بمب افکن TU-160 را  معدوم کردند و یک فروند هواپیمای بمب افکن TU-160باقی مانده را امریکایها  قصد بردن به کشور خود را داشتند که با مخالفت شدید دولت روسیه همراه شد و هم اکنون این هواپیما در موزه هوایی اکراین در معرض دید همگان قرار دارد.

در سال 2002 میلادی 15 فروند هواپیمای TU-160 در خدمت ارتش روسیه بود که شش فروند از آنها مجهز به راکتهای بالدار کروز بودند و در سال 2002 میلادی ارتش روسیه قراردادی برای بروزآوری و بهینه کردن این هواپیماها انجام داد.

در همان سال 2002 میلادی فرماندهی نیروی هوایی ارتش روسیه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد که در عملیات پرواز آموزشی گروهی از هواپیماهای مدرنیزه شده بمب افکن TU-160 به آسمان ایالات متحده آمریکا رخنه کرده اند بی آنکه مورد شناسائی و تعقیب قرار گیرند.

در سال 2007 میلادی پروازهای عملیاتی گشت زنی این هواپیماها استراتژیک بعد از مدت زیادی گذشت سال در مناطق خاصی از جهان شروع گردید.

در سال 2008 میلادی دو فروند هواپیمای بمب افکن TU-160 از فرودگاه نظامی انگلس روسیه به سوی پایگاه نظامی لیبرتادور واقع در کشور ونزوئلا به پرواز برخاستند در نزدیک مرز هوایی کشور نروژ دو فروند هواپیمای F16 نیروی هوایی نروژ آنها را بدرقه کردند و در نزدیکی مرز اسپانیا هم دو فروند هواپیمای F15   ارتش امریکا این دو فروند هواپیمای روسی را همراهی کردند کل پرواز هوایی 13 ساعت به طول انجامید این دو فروند هواپیما مجهز به راکتهای کروز با سر جنگی آموزشی بودند.
در سال 2011 رکورد بیشترین زمان پروازی برای این هواپیمای بمب افکن  به مدت 24 ساعت و 25 دقیقه برای  مسافت 18 هزار کیلومتری با کمتر از 50 تن سوخت ثبت گردید.

با توجه به مدرنیزه شدن سیستم ناوبری و موتورهای کم مصرف و مطمئن تر نیروی هوای ارتش روسیه سفارش ساخت سه فروند هواپیمای بمب افکن توپولف TU-160جدید را صادر کرده است.

tu 160 - معرفی بمب افکن روسی توپولف Tu-160

مشخصات بارز هواپيمای بمب افکن توپولفTU-160
نوع هواپیما : بمب افکن استراتژیکی قاره پیما با توان حمل کلاهکهای اتمی و موشکهای کروز
تعداد خدمه پرواز: چهار نفر
طول بالهای هواپیما (متر): 35.6متر در حالت کامل بسته و 55.7متر در حالت کاملا” باز
طول هواپیما  (متر): 54.1
ارتفاع هواپیما (متر): 13.1
مساحت بال هواپیما (مترمربع): 232
حجم محل بار هواپیما ( متر مکعب): 43×2
وزن خالی هواپیما (تن):111 
ماکزیمم بيشينه وزن برخاست هواپیما پرواز(تن): 275
ماکزیمم وزن بار هواپیما (تن): 45
پيشرانه هواپیما چهار دستگاه  موتور توربوراکتیو ساخت کارخانه جات کوزنیتسف مدل TDDF-32 
حداکثر برد پروازی هواپیما ( کیلومتر):13950
ماكزيمم سقف پرواز هواپیما (متر): 16765
ماکزیمم سرعت هواپیما ( کیلومتر): 2230
طول باند برخاست هواپیما ( کیلومتر) : 0.9تا2 (بستگی به وزن بار مهمات دارد)
طول باند فرود هواپیما ( کیلومتر) : 1.2تا1.6
مدت زمان پرواز هواپیما بدون سوخت گیری هوایی(ساعت):15

 

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.