×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش سرویس دفاع و امنیت ميليتاری نيوز، جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در یکی از جدیدترین توضیحات خود با اشاره به اهمیت مسئله معوقات بانکی، به پرونده بدهکاران بانک سرمایه اشاره کرد و گفت که “در این پرونده که نماد فساد اقتصادی است، پیگیری‌های زیادی انجام شده و بانک سرمایه در آبان ماه سال ۱۳۹۵ فهرست۳۱ نفره از بدهکاران خود را به دادستانی تهران اعلام نمود که در حال حاضر ۱۰ نفر از افراد مرتبط با بدهکاران این بانک در بازداشت به سر می‌برند که مجموع بدهی سی و یک نفر، ۸ هزار میلیارد تومان است“.

با توجه به اینکه برخی اقشار جامعه علاقمند هستند معادل هر نوع هزینه داخلی و خارجی را به دلار محاسبه و درباره مصارف آن مبلغ، فرضیه مطرح کنند، شاید اکنون نیز برای بسیاری از مردم جالب باشد که بدانند این بدهکاری دانه درشت ها به بانک متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان، به صورت دلاری معادل چه مقدار است و البته شاید جالب باشد بدانند که برای مثال در بخش دفاعی و خریدهای نظامی با این پول چه می توان کرد؟ در بحث ارزش دلاری این رقم باید گفت با محاسبه هر دلار به میزان ۴ هزار تومان، به عدد تقریبی ۲ میلیارد دلار می رسیم. در عین حال باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از این معوقات، مربوط به سالهایی است که رقم دلار در کشورمان، نیمی از ارزش فعلی آن بود. اما در بخش نظامی چه کارهایی می توان به این پول کرد؟

روسیه؛ از زیردریایی های ویتنامی تا میگ های مصری

در ابتدا باید گفت که در چند سال اخیر همیشه بحث خریدهای نظامی ایران خصوصا از روسیه و تا حدی چین نیز مطرح بوده و مسئولین نیز در این باره صحبت هایی را مطرح کرده اند. ماجرای خرید تانک های تی ۹۰ و جنگنده های سوخو ۳۰ از جمله شناخته شده ترین این بحث ها در سالهای اخیر بین دو طرف بوده است. در عین حال کشور روسیه و همچنین چینی ها نیز در سالهای اخیر در بازار سلاح شدیدا فعال بوده و قراردادهای زیادی را به امضاء رساندند که اعداد و ارقام مربوط به آنها بسیار جالب است.

زیردریایی کیلوی روسی از جمله محصولات موفق این کشور در بازار صادرات محصوب می شود که کشور ما نیز از جمله دارندگان ۳ فروند از مدل های اولیه این زیردریایی به حساب می آید. کشور ویتنام در سال ۲۰۰۹ میلادی قراردادی به ارزش ۲ میلیارد دلار برای خرید ۶ فروند مدل جدید زیردریایی کیلو که به اسم پروژه ۶۳۶ شناخته می شود را به همراه ساخت زیرساخت های لازم در این کشور و پشتیبانی، تسلیحات و آموزش خدمه به امضاء رساند که تحویل این شناورها به نیروی دریایی ویتنام در سال ۲۰۱۶ میلادی به پایان رسید. از جمله تسلیحات نصب شده بر روی این زیردریایی ها موشک های کروز کلاب است که در زمره پیشرفته ترین موشک های ضد شناور حال حاضر دنیا محسوب می شوند.

زیردریایی کیلو از جمله پیشرفته ترین شناورهای زیرسطحی دیزل الکتریک محسوب می شود و مشخصا سخت نخواهد بود رسیدن به این تفکر که اضافه شدن چنین توانی به کشورمان، باعث چه تغییر مشخصی از توازن قوا در منطقه خلیج فارس تا اقیانوس هند خواهد شد.

2135144 - ۲۸ جنگنده سوخو ۳۰، خط تولید T۹۰ یا ۲ گردان اس ۴۰۰/ همه سلاح‌هایی که با معوقات بزرگ «بانک سرمایه» می‌توان خرید +عکس

زیردریایی های کیلوی ویتنام

از دیگر مثال های جالب در این زمینه قرارداد خرید جنگنده های میگ ۲۹ ام ۲ توسط مصر است. در سال ۲۰۱۶ میلادی کشور مصر قراردادی به ارزش ۲ میلیارد دلار را با روسیه به منظور خرید ۵۰ فروند جنگنده میگ ۲۹ ام ۲ با این کشور به امضاء رساند که اخیرا تحویل این جنگنده ها به مصر نیز آغاز شده است. جنگنده ای چند منظوره با رادار پیشرفته از سری ژوک، سامانه شناسایی فروسرخ، توان حمل انواع تسلیحات هوا به هوا و هوا به سطح در اندازه ۵ و نیم تن توان انجام ماموریت های گسترده از رزم هوا به هوا تا سرکوب پدافند هوایی ، حملات ضد کشتی و حمله بر علیه اهداف زمینی را دارد.

کشور از جمله کاربران مدل اولیه میگ ۲۹ است و با کلیت این جنگنده و نحوه استفاده از آن آشنایی دارد. مشخصا اضافه شدن این تعداد از هواپیما نیز می تواند نقش بسیار مهمی در توان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. هواپیمای سوخو ۳۵ در حال حاضر پیشرفته ترین شکاری عملیاتی روسها به شمار می آید. کشور اندونزی ۱۱ فروند از این جنگنده را به بهای ۱.۵ میلیارد دلار خریده است و البته به جای پرداخت پول محصولات کشاورزی به روسیه تحویل خواهد داد. پیش از این نیز این کشور اقدام به خرید جنگنده سوخو ۳۰ و ۲۷ کرده بود که جمعا ۱۶ فروند هستند.

الجزایر از دیگر مشتریان قدیمی تسلیحات روسی است که در سالهای اخیر خصوصا خریدهای سنگینی را از این کشور انجام داده است. به دو مورد از خریدهای این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی از روسیه توجه کنید. این کشور در یک قرارداد به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار ۱۴ فروند جنگنده چند منظوره SU-۳۰MKA را خریداری کرده است و در قرارداد دیگری نیز به ارزش ۱ میلیارد دلار، ۲۰۰ دستگاه تانک تی ۹۰ را در کشور خود اسمبل می کند.

به زبان ساده اگر قرار بود این ۲ میلیارد دلار خرج ارتقاء توان دفاعی و امنیتی کشورمان شود، می توان از روسیه ۲۸ فروند جنگنده سوخو ۳۰ با نیمی از این پول خرید و با نیم دیگر تاسیسات تانک را در کشور راه اندازی کرده و ایجاد اشتغال کرد. البته فراموش نکنیم که در این میان کشور ما دارای تاسیسات اسمبل تانک روسی نیز هست و به احتمال فراوان ایران می تواند با مبلغ ۱ میلیارد دلار حجم بسیار بیشتری از تانک را از روسیه به صورت قطعات جدا تهیه کرده و در داخل کشور سر هم کند.

2135145 - ۲۸ جنگنده سوخو ۳۰، خط تولید T۹۰ یا ۲ گردان اس ۴۰۰/ همه سلاح‌هایی که با معوقات بزرگ «بانک سرمایه» می‌توان خرید +عکس

سوخو ۳۰ الجزایر

در بخش پدافند هوایی نیز به اعداد و ارقام جالبی می رسیم. سامانه اس ۴۰۰ روسیه در حال حاضر پیشرفته ترین سامانه دفاع هوایی برد بلند این کشور محسوب می شود. هندی ها برای خرید ۵ گردان از این سامانه اس ۴۰۰ از روسیه قراردادی به ارزش ۵ میلیارد دلار امضاء کردند که می توان آن را به حدود هر گردانی ۱ میلیارد دلار ترجمه کرد. با ۲ میلیارد دلار می توان ۲ گردان (حداقل ۸ آتش بار) از این سامانه را تهیه کرد که نقش بسیار مهمی می تواند در افزایش توان دفاع هوایی کشور داشته باشد.

سامانه پانتسیر اس ۱ روسیه که اخیرا در سوریه عملکرد درخشانی داشته است نیز از جمله اقلامی است که واقعا می توان با قیمت مناسبی تهیه کرد. هر سامانه پانتسیر در حدود ۱۵ میلیون دلار قیمت دارد. این سیستم در سوریه موفق شده است از راکت های گراد و خمپاره های ارتقاء یافته تروریستها تا پهپادهای ترکیه ای ، اسراییلی و آمریکایی را سرنگون کند. تحرک بالا ، زمان واکنش بسیار پایین و مقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک دشمن از جمله خاصیت های مناسب این سامانه دفاع هوایی محسوب می شود.

چین؛ از فروش زیردریایی تا تولید مشترک جنگنده

کشور چین نیز در این سالهای اخیر در بخش فروش تسلیحات فعال ظاهر شده است. این کشور اخیرا قراردادی را با کشور تایلند برای فروش زیردریایی به امضاء رسانده است. زیردریایی های تایپ ۰۳۹ که در چند مدل در ارتش چین توسعه پیدا کردند به کشور تایلند نیز صادر خواهند شد. تایلندی ها قراردادی را برای خرید ۳ فروند از این شناورها به ارزش ۳۹۰ میلیون دلار برای هر زیردریایی به امضاء رساندند.

پاکستانی ها نیز از دیگر مشتریان این زیردریایی هستند. آنها ۸ فروند از این زیردریایی را به قیمت کلی ۵ میلیارد دلار خریداری کردند که البته ۴ فروند از این زیردریایی ها نیز بر اساس همین قرارداد ۵ میلیاردی در داخل پاکستان ساخته می شود.

البته پاکستانی ها همکاری های مهم زیاد دیگری را نیز با چینی ها داشتند. در دهه ۱۹۹۰ میلادی این دو کشور با هم برای توسعه جنگنده FC-۱ چینی به توافق رسیدند که در پاکستان به اسم JF-۱۷ شناخته می شود. پاکستانی ها با پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار در آن دوران وارد برنامه ساخت این جنگنده شدند و با وارد کردن تاسیسات مربوط به مونتاژ این هواپیما در داخل پاکستان موفق شدند دانش بخش هواپیماسازی را نیز در کشور خود گسترش بدهند.

2135143 - ۲۸ جنگنده سوخو ۳۰، خط تولید T۹۰ یا ۲ گردان اس ۴۰۰/ همه سلاح‌هایی که با معوقات بزرگ «بانک سرمایه» می‌توان خرید +عکس

جنگنده جی اف ۱۷ پاکستانی

امروز جنگنده های جی اف ۱۷ با قیمتی بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون دلار تبدیل به انتخابی مناسب برای کشورهایی با تهدید کمتر یا دارای نیازی به جنگنده ای در نقش مکمل شده است و در کنار ارز آوری و اشتغال زایی، دانش هوانوردی در پاکستان را نیز بهبود بخشیده است.

البته این نکته نیز باید مد نظر قرار بگیرد که قطعا در بحث خرید سامانه های پیشرفته نظامی، موضوعات بین المللی و سیاسی نیز به اندازه در اختیار داشتن منابع مالی اهمیت دارد، اما در عین حال توجه و بررسی این موضوع که فقط با معوقات کلان و دانه درشت یک بانک درجه دوم در کشور، چه کارهای بزرگ و موثری در ارتقاء توان دفاعی و در عین حال، افزایش امنیت پایدار انجام داد؛ چه برسد به آنکه این معوقات اعلام شده، با بدهی های کلان برخی افراد و شرکت ها به بانک های بزرگتر کشور جمع و سپس محاسبه شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.