×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2102174 - پیدا و پنهان عملیات موشکی انصارالله

به گزارش ميليتاری نيوز، در هزارمین روز از حمله ائتلاف عربی – غربی تحت فرماندهی سعودی به یمن و ویرانی تقریبا 80 درصد زیرساخت‌های این کشور، یگان موشکی ارتش این کشور اقدام به شلیک یک موشک بالستیک دیگر از نوع برکان اچ2 به سمت پایتخت عربستان کرد، شلیکی که با توجه به همه تحولات عرصه میدانی، دلایل خاص خود و پیامدهای بی‌سابقه‌ای خواهد داشت. در ادامه به صورت خلاصه برخی از اهداف و پیامدهای این شلیک را با هم برخواهیم شمرد.

این شلیک در هزارمین روز جنگ صورت گرفت، یعنی با وجود هزار روز جنگ نابرابر نیروهای مدافع یمنی هنوز ایستاده‌ و شکست را نپذیرفته‌اند. شلیک این بار به کاخ یمامه بود، آن هم ساعتی که نشست سران سعودی در غرب ریاض در حال برگزاری بود. این اولین شلیک موشک بالستیک توسط یمنی‌ها در طول روز بود و این خود پیام‌های متفاوتی را در بر دارد. اگر یمنی در طول سال اول و دوم جنگ به شلیک موشک به اهدافی تا عمق 200 تا 400 کیلومتری جبهه‌ها اقدام می‌کردند، اکنون با شناسایی دقیق هدف، نشست سران سعودی را هدف‌گذاری می‌کنند.

بر این اساس می‌توان گفت که این شلیک پیام‌های مهمی دارد. این پیام در این نهفته است که اگر ادامه بدهید، شلیک بعدی یک فروندی نخواهد بود، بلکه چند فروندی است. در همین مورد برای نابودی کلاهک جداشونده موشک، شش تیره موشک از سامانه پاتریوت شلیک شد. اگر لانچرهای پاتریوت سعودی را در هر سامانه هشت‌تایی فرض کنیم، این سامانه فقط دو تیره موشک دیگر در لانچر خود داشت(البته لانچرهای 16تایی هم وجود دارد) بنابراین اگر شش موشک برکان اچ2 با هم شلیک شود، باید برای هدف قرار دادن آن 36 موشک پاتریوت شلیک شود که این امر به هیچ عنوان ممکن نیست.
 
به‌نظر می‌رسد موشک یمنی‌ها در مرحله آخر و شیرجه کلاهک هدف قرار گرفته باشد – البته اگر این تحلیل صحیح باشد- کما اینکه آنچه سعودی‌ها از انهدام موشک منتشر کردند، یک انفجار بسیار کوچک بود که شاید لحظه اصابت به بدنه موشک باشد. بنابراین باید گفت یمنی‌ها به مرحله تازه‌ای از توسعه موشک‌های خود رسیده‌اند. 

پس از خبرسازی‌های امریکا در قبال قدرت موشکی یمن و اینکه موشک شلیک‌شده ایرانی بود، برخی در منطقه به این خیال خام افتادند که تهران از یمنی‌ها خواهد خواست که فعلا دست نگه دارند تا آب‌ها از آسیاب بخوابد. اما غافل از اینکه اراده شلیک و جنگ دست مدافعان یمنی است. ما در امور داخلی یمن دخالت نمی‌کنیم، فقط برای هم‌افزایی با آنها یاری دیپلماتیک خواهیم کرد. بر اساس این تحلیل بدون شک در آینده موشک‌های دیگری هم شلیک می‌شود.

 اگر یمنی‌ها توانسته باشند به برد بالای 1300 کیلومتر دسترسی پیدا کرده باشند، این یعنی موفق شده‌اند علاوه بر توسعه موشک‌های قدیمی، موشک‌های جدیدی هم بسازند. در صورت داشتن تکنولوژی لازم، ساخت آن سخت نیست. بنابراین باید گفت که در انبارهای آنها تعداد لازم برای هدف‌گیری‌های بعدی وجود دارد. این مساله را به صراحت می‌شد در بیانیه صادر شده توسط ارتش این کشور مشاهده کرد که تهدید کرده بود هدف بعدی مراکز نفتی و اقتصادی این کشور است.

سعودی‌ها برای انهدام موشک 200هزار دلاری یمنی‌ها 18 میلیون دلار موشک پاتریوت شلیک کردند. از قرار معلوم بهای هر تیره موشک در پک3 پاتریوت بهایی 3 میلیون دلاری دارد که سعودی‌ها در قرارداد جدید باز هم از امریکا خریداری کرده‌اند.

منبع: دیدبان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.